سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: اقدامات متقابل اتخاذ شده از سوی ارتش چین، منطقی و قانونی بوده است.

انتقاد پکن از پرواز هواپیمای استرالیا بر فراز دریای جنوبی چین

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: پکن اعلام کرد که ارتش این کشور با شناسایی هواپیمای نظامی استرالیایی بر فراز دریای جنوبی چین به خلبان این هواپیما هشدار داده است که فورا این مکان را ترک کند.

«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: هواپیمای نظامی استرالیا به شدت حق حاکمیت و امنیت چین را تهدید کرده و اقدامات متقابل اتخاذ شده از سوی ارتش چین، منطقی و قانونی بوده است.

وزارت دفاع استرالیا روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد چندی پیش یک فروند هواپیمای جنگنده چینی به طور خطرناکی هواپیمای نظامی شناسایی استرالیا در منطقه دریای جنوبی چین را رهگیری کرده است.

پکن به استرالیا هشدار داد محتاطانه اقدام کند در غیراینصورت با تبعات جدی اقدام خود روبه رو خواهد شد.

استرالیا استدلال کرده است که پرواز هواپیماهای تجسس بر فراز دریای جنوبی چین، یک امر غیرمعمول نیست. پکن تاکید دارد که این منطقه در قلمرو چین است، درحالی که حکم صادر شده دادگاه لاهه در سال ۲۰۱۶، این ادعا را رد کرده است.

موضع چین، تنش ها با آمریکا و متحدانش را که بر آزادی تردد در این منطقه اصرار دارند، تشدید کرده است.

ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا روز یکشنبه گفت که یک فروند جنگنده چینی ماه گذشته یک هواپیمای شناسایی استرالیا را در مانوری خطرناک رهگیری کرده است.

اما پکن اعلام کرد که به هیچ کشوری اجازه نمی دهد استقلال و امنیت چین را به بهانه آزادی تردد زیرپا گذارد.

این حادثه سه ماه پس از آن اتفاق افتاد که استرالیا، ارتش چین را به تاباندن لیزر به یکی از هواپیماهای دفاعی کانبرا بر فراز آب های شمال استرالیا متهم کرد.

در همین حال، چین یادآور شد که ارتش این کشور همواره به نحوی ایمن، مبتنی بر استاندارد و حرفه ای و در راستای قانون بین الملل عمل کرده است.

ارتش کانادا نیز چندین بار هواپیماهای چینی را به رعایت نکردن هنجارهای ایمنی بین المللی و به خطر انداختن خدمه کانادایی متهم کرده است. ارتش کانادا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای چینی سعی کردند یک هواپیمای گشت زنی دوربرد کانادایی را از مسیر خود منحرف کنند و خدمه مجبور شدند برای جلوگیری از برخورد احتمالی به سرعت مسیر خود را تغییر دهند.

به دنبال اعتراض های اخیر کانادا و استرالیا مبنی بر اینکه هواپیماهای چینی بر فراز اقیانوس آرام مانورهای خطرناکی انجام دادند، پکن روز دوشنبه از خلبانان ارتش خود دفاع کرد و گفت که آنها به درستی عمل کرده و از حاکمیت کشور محافظت می کنند.

روابط بین چین و کانادا از سال ۲۰۱۸ به دنبال بازداشت منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هواوی با حکم استرداد آمریکا رو به سردی گذاشت. چین مدتی کوتاه پس از آن دو تبعه کانادا را دستگیر کرد که اتاوا این اقدام را دیپلماسی گروگان گیری خواند.

وانژو سپس بر سر پایان مساله استرداد با دادستان‌های آمریکا به توافق رسید و دو تبعه کانادا نیز چند ساعت پس از این توافق توسط چین آزاد شدند.

حتی پیش از دستگیری وانژو مواضع انتقادی کانادا از وضعیت حقوق بشر در چین، خشم پکن را در پی داشت و همین مانع رویکرد آشتی جویانه بین دو طرف شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید