۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 55363303

صادرکننده یا متقاضی چک تضمین شده، نیازی نیست به سامانه صیاد برای ثبت و تایید مراجعه کند، زیرا این اقدام راساً توسط بانک صادرکننده انجام می‌شود.

قانون چک‌های تضمینی تغییر کرد

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، تمامی چک‌های تضمین‌ شده از امروز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه سال جاری مجهز به شناسه صیادی ۱۶ رقمی شدند و بانک‌ها موظف هستند در زمان صدور چک تضمین‌ شده اطلاعات این‌گونه چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت و تأیید کنند.

 معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی با اعلام این خبر افزود: متقاضی چک تضمینی نیازی به ثبت آن در سامانه صیاد ندارد بلکه طبق روال گذشته با مراجعه به بانک درخواست صدور چک می‌کند و بر این اساس بانک متناظراً در زمانی که چک تضمین‌شده برای وی صادر می‌کند باید قبل از تحویل به مشتری، اطلاعات چک تضمینی را نیز در سامانه صیاد ثبت و تأیید کند.

آمنه نادعلی زاده افزود: متقاضی چک تضمین‌شده می‌تواند این چک را تحویل ذینفع دهد و ذینفع می‌تواند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک، خودپردازها، درگاه‌های بانکی یا برنامک‌های موبایلی نسبت به استعلام اطلاعات چک تضمین‌شده اقدام و مطمئن شود که این چک به نفع وی در سامانه صیاد ثبت و تأییدشده است.

معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه از امروز اگر چک تضمین‌شده‌ای بین افراد مبادله شود که فاقد شناسه ۱۶ رقمی صیادی باشد قابل پردازش در سیستم بین بانکی نیست و صرفاً شعب صادرکننده چک یا بانکی که چک را صادر کرده است وجه این چک را می‌تواند پرداخت کند، افزود: ذینفع حتماً باید توجه داشته باشد که در زمان دریافت چک تضمین‌شده، شناسه ۱۶ رقمی صیادی روی برگه چک را رویت و از طریق شناسه ۱۶ رقمی، چک تضمین‌شده را استعلام و مطمئن شود که چک به نفع وی ثبت و تأییدشده است.

 وی تاکید کرد: صادرکننده یا متقاضی چک تضمین‌شده، نیازی نیست به سامانه صیاد برای ثبت و تأیید مراجعه کند زیرا این اقدام راساً توسط بانک صادرکننده انجام می‌شود.

گفتنی است بانک مرکزی پیش از این و در زمینه افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات چک‌های جدید، امکان انجام ثبت،‌ تأیید، انتقال و انواع استعلام چک‌های جدید را از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ فراهم کرده است. بر این اساس هموطنان می‌توانند با ارسال پیامک بدون متن به این سرشماره راهنمای انجام خدمات چک را دریافت کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید