ثبت‌نام کودکان پیش از دبستان بر اساس مفاد بخشنامه‌های ۳۰۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ و ۸۴۲۲۵ مورخ ۹۷/۵/۱۰ و ۱۵۸۷۷۴ مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۹ و شیوه نامه ۴۶۱۰۶ مورخ ۱۳۹۷/۳/۲۱ انجام می‌شود.

دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید / حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان چند سال است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بر اساس دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، مقررات ثبت‌نام در مقطع پیش از دبستان و دبستان و همچنین مقطع متوسطه اعلام شد.

در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس که با شعار «ثبت نام مطلوب، نظارت همگانی، نصیب برابر آموزشی» از سوی وزیر آموزش‌وپرورش به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شده آمده است که در سال جاری مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان رئیس ستاد ثبت‌نام مرکزی معرفی می‌شود و کلیه اعضای ستاد ثبت نام در سطوح استانی و منطقه‌ای موظف‌اند در برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای فرایند ثبت‌نام مشارکت کنند.

مقررات ثبت‌نام در مقطع پیش از دبستان و دبستان

- ثبت‌نام کودکان پیش از دبستان بر اساس مفاد بخشنامه‌های ۳۰۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ و ۸۴۲۲۵ مورخ ۹۷/۵/۱۰ و ۱۵۸۷۷۴ مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۹ و شیوه نامه ۴۶۱۰۶ مورخ ۱۳۹۷/۳/۲۱ انجام می‌شود.

- ثبت‌نام کلیه کودکان پیش از دبستان در سامانه سیدا به تفکیک کدهای دولتی، دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی الزامی بوده و مسئولیت ثبت‌نام بر عهده مدیر مرکز تربیت کودک (از جمله مهدکودک و پیش‌دبستانی) است.

تبصره ۱: واحدهای تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال تمام که مجاز به دریافت شهریه هستند، باید بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام کنند.

تبصره ۲: مدیریت واحدهای آموزشی دولتی و دولتی با مشارکت مردم با توجه به ردیف یک بند (ب) بخشنامه ۸۴۲۲۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ و شیوه نامه ۳۰۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ خواهد بود.

- حداقل سن ثبت نام در پایه اول:

حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول/شرایط ثبت‌نام درپیش از دبستانی و دبستان

-مدیران مراکز تربیت کودک (مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها) و مدارس ابتدایی موظف‌اند اطلاعات نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان (به‌ویژه پایه اول) را در اسرع وقت و حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ در سامانه‌های سنجش بدو ورود و سیدا ثبت کنند.

تبصره ۱: مدیران مدارس، نوآموزان بدو ورود به پایه اول دبستان فاقد تجربه پیش‌دبستانی را شناسایی کنند تا مناطق در اسرع وقت برای برگزاری کلاس‌های آمادگی در بهار و تابستان ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کنند. 

تبصره ۲: به منظور پیشگیری از تداخل برنامه آموزش‌های آمادگی پیش‌دبستانی تابستانی با آغاز سال تحصیلی، شایسته است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا تداوم یادگیری و کلاس‌های آمادگی بهار و تابستان ۱۴۰۱ و نیز پیش‌دبستانی ویژه آموزش و مداخله بهنگام، حداکثر در نیمه اول شهریور ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

- حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان، شش سال تمام است.

تبصره ۱: سایر شرایط سنی ثبت نام دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی مطابق مفاد فصل سوم آیین نامه اجرایی مدارس انجام می‌پذیرد.

- از آنجایی که در دوره ابتدایی فرآیند ارزشیابی کیفی- توصیفی دانش‌آموزان در افزونه‌های ارزشیابی سامانه سیدا درج می‌شود، ارتقای دانش‌آموزان به پایه بالاتر(به جز پایه اول) و با تکرار پایه به صورت متمرکز از طریق سامانه و با تایید مدیر مدرسه انجام خواهد شد.

- تمامی نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستانی و پایه اول دبستان ملزم به شرکت در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی هستند و شرکت نوآموزان دو سال قبل از دبستان در برنامه سنجش مطابق دستورالعمل اجرایی برنامه سنجش سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

تبصره ۱: با توجه به اینکه نوآموزان دو سال قبل از دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و برخی از آنها دیرآموز تشخیص داده می‌شوند، برنامه‌ریزی برای آموزش و مداخله بهنگام در طی سال تحصیلی برای این نوآموزان ضروری است.

تبصره ۲: به استناد ماده ۷ اساسنامه مدارس عشایری مصوبه شماره ۹۰۸ شورای عالی آموزش و پرروش مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۱ سنجش سلامت بدو ورود دانش آموزان عشایری الزامی و رایگان است و با توجه به کوچ‌رو بودن عشایر بازه زمانی سنجش بدو ورود آنان تا پایان مهرماه خواهد بود. 

مقررات ثبت‌نام در مقاطع متوسطه اول، دوم و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای

- ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم با تأکید بر رعایت اولویت‌های تعیین شده در نمون برگ‌های هدایت تحصیلی و تشکیل کارگروه مشاوره‌ای انتخاب رشته به منظور بهره‌برداری و تکمیل ظرفیت اسمی کلاس‌ها با رعایت مفاد بخشنامه‌های مربوط و همچنین راهکارها و سیاست‌های توسعه متوازن رشته‌ای با رویکرد توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در دوره دوم آموزش متوسطه به شماره بخشنامه‌های ۱۴۰/۱۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ و ۴۰۰/۱۰۴ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ صورت پذیرد.

تبصره ۱: به هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای پایه‌های ورودی، شرایط جسمی دانش‌آموزان متناسب با هر رشته، به صورت جدی مورد توجه مشاوران و مدیر مدرسه قرار گیرد.

تبصره ۲: نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی پایه دهم و هنرجویان میان‌پایه شاخه کاردانش به شیوه آموزش‌های برون‌سپاری، متعاقبا از طریق معاونت آموزش متوسطه (دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش) اعلام خواهد شد.

تبصره ۳: مدیران مدارس شبانه‌روزی اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان بیتوته‌ای را در سامانه مربوطه (فیلد خوابگاهی) ثبت و تایید کنند.

- ثبت‌نام و پذیرش دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی (دوره دوم متوسطه نظری و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای) تابع شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی مربوط و دستور العمل آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به شماره ۴۰۰/۱۰۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید