نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت درباره افزایش حقوق و مستمری را گامی برای ایجاد کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرد و گفت: امیدوارم در سال‌های آتی با حرکت به سمت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با معادل آنها در حوزه کار بتوانیم گام موفقی را که امسال برداشتیم، ادامه دهیم.

جنجال جدید مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان | کدام بازنشستگان حقوق ۱۰ میلیون تومانی را می گیرند؟

به گزارش سلام نو، در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

احمد راستینه با اشاره به تصویب مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی در دولت با بیان اینکه «با این مصوبه که با نگاه افزایش عادلانه مستمری برای سایر سطوح انجام شده گام بلندی برداشته شد»، اظهار کرد: خوشبختانه حداقل حقوق و مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی برای حداقل بگیران به عدد ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید که گام بلندی در همسان‌سازی حقوق حداقل بگیران با حداقل حقوق و دستمزد کارگران بر اساس مواد قانون ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بر اساس این مصوبه به حقوق حداقل بگیرانی که زیر ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و بالاتر از حداقل حقوق هستند علاوه بر ۱۰ درصد، ۶۵۰ هزار تومان نیز افزوده می‌شود. همچنین برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد افزایش حقوق اعمال خواهد شد؛ این گام برای ایجاد کاهش فاصله طبقاتی اقدام مثبت و مهمی بود که با پیگیری های وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برداشته شد.

این نماینده مجلس گفت: امیدوارم در سال‌های آتی با حرکت به سمت متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با معادل آنها در حوزه کار بتوانیم گام موفقی را که امسال برداشتیم، ادامه دهیم و با کاهش فاصله طبقاتی رضایتمندی و عدالت بیشتری را  شکل دهیم.

حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵۷درصد افزایش یافت؛ یکی از بیشترین افزایش‌ها در ۲۰سال گذشته و نزدیک ۲۰درصد بالاتر از نرخ رسمی تورم.

بنا به نوشته بهادری جهرمی در راستای عدالت و با حفظ تناسب پرداخت با سایر صندوق‌ها در بودجه۱۴۰۱، افزایش حقوق سایرسطوح به صورت پلکانی و به‌نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است.

براساس مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد که در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

وزیر کار در این باره گفته هیچ کدام از بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق کم‌تر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان دریافت نمی‌کند و حقوق بازنشستگانی که از حداقل بالاتر هستند کم‌تر افزایش پیدا می‌کند و معوقات فروردین و اردیبهشت با حقوق تیر و مرداد پرداخت خواهد شد.

به گفته حجت الله عبدالملکی، رقم ۶۵۰ هزار تومان برای کمک به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

بر اساس آمار سال قبل از مجموع جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، ۳۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۶۹ نفر بیمه شده و ۷ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۴۲ نفر مستمری بگیر هستند.

طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

حداقل دریافتی مستمری بگیران نباید از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر باشد.

حقوق بازنشستگان

براساس مواد۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد: در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. نیز به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید