۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
کد خبر: 55363165

مسجد جامع قم از جمله مساجد دو ایوانی ایران است که شکل مربع مستطیل دارد. این مسجد پس از مسجد امام حسن عسگری (علیه السلام) قدیمی ترین مسجد شهر قم محسوب می‌شود.

از مسجد جامع قم چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، مسجد جامع قم یا مسجد جامع عتیق یکی از مساجد قدیمی در شهر قم است. این مسجد در مرکز شهر قم واقع شده و مجموعه‌ای از بناهایی است که در دوران مختلف ساخته شده است. مسجد جامع قم دارای قسمت های دیدنی مختلف از جمله ایوان، مقصوره، گوشواره ها، شبستان ها، سردر ورودی، محراب ها، صحن، زیرزمین و گنبدی باشکوه است. همچنین کتیبه های زیادی در این مسجد وجود دارد که قدیمی ترین آنها به سال ۵۲۹ هـجری قمری اشاره دارد. از زیبایی های چشمگیر این مسجد کاشی کاری ها، تزئینات رنگی، گچی و مقرنس های متعدد آن است.

از مسجد جامع قم چه می‌دانید؟

مسجد جامع قم در محله مسجد جامع، در خیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است. درباره بانی اولیه  مسجد جامع قم اختلاف نظر وجود دارد. در منابع، ابوالصدیم حسین‌بن علی آدم اشعری و سلطان طغرل دوم و کمال ثابت قمی، وزیر سلطان مسعود سلجوقی، به عنوان بانی اولیه مسجد معرفی شده‌ اند.

مسجد جامع قم از جمله مساجد دو ایوانی ایران است که شکل مربع مستطیل دارد. این مسجد پس از مسجد امام حسن عسگری (علیه السلام) قدیمی ترین مسجد شهر قم محسوب می ‌شود.

بانی قسمت ‌هایی از بنای فعلی مسجد فتحعلی‌ شاه قاجار و حسین‌خان نظام‌الدوله بوده‌اند. برای ساخت این مسجد عظیم با وسعت ۶۰۰۰ متر مربع حتی یک شاخه آهن به کار نرفته و با گذشت سالیان سال از ساخت آن همچنان پابرجا و استوار مانده است.

از مسجد جامع قم چه می‌دانید؟

اسکلت اصلی گنبدخانه متوازن آن، به نیمه نخست سده ششم هـجری قمری تعلق دارد. به اعتبار متون معتبر، سال احداث بنای کنونی گنبدخانه این مسجد ۵۲۹ هـجری قمری است؛ این تاریخ تا پیش از تعمیرات دوران فتحعلی شاه درکتیبه های گچبری موجود در بنا به وضوح نمایان بود.

قدیمی‌ ترین کتیبه بنا به تاریخ ۵۲۹  ه.ق. است. متن این کتیبه، قسمتی از سوره مبارکه نور است که با خطی زیبا با کاشی معرق، منقوش شده است. بر کتیبه ‌ایوان جنوبی نیز، تاریخ ۱۲۴۶ ه.ق. ثبت شده است. کتیبه‌ های محراب گنبد خانه و ‌ایوان شمالی به ترتیب به تاریخ ۱۲۴۶ ه.ق. و ۱۲۴۸ ه.ق است و سردر گوشه جنوب غربی مسجد به تاریخ ۱۳۸۱ ه.ش است.

از مسجد جامع قم چه می‌دانید؟

ایوان شمالی و شبستان ‌های شمالی و شرقی در دوره فتحعلی‌ شاه قاجار ساخته شده‌اند. در ‌این دوره، ایوان جنوبی و گنبد خانه نیز مرمت شده است. شبستان جبهه غربی و زیرزمین آن از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار است. در کتیبه‌ های مسجد جامع قم  نام خطاطان شیخ محمدحسن قمی، محمدرضا شریف قمی، و شیخ عباس مصباح ‌زاده دیده می ‌شود.

شاخص تعیین وقت نماز از امکانات جالب توجه مسجد بوده و شاخص سنگی است که به وسیله آن می توان زمان نماز ظهر را تعیین کرد.

از مسجد جامع قم چه می‌دانید؟

مسیر دسترسی

این مسجد در محله لب چال در یابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است. از راه خیابان آذر، بزرگراه عماریاسر و تونل غدیر می‌توان به این مسجد دسترسی پیدا کرد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید