یک روزنامه آمریکایی از حرکت عربستان سعودی در مسیر رسمی کردن رابطه با رژیم موقت صهیونیستی خبر داده است.

 عربستان به سمت رسمی کردن رابطه با اسرائیل حرکت می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی جزئیات جدیدی از تلاش‌های عربستان سعودی برای توافقات امنیتی با رژیم صهیونیستی و برقرار کردن روابط رسمی با این رژیم منتشر کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته عربستان سعودی در حال انجام گفت‌وگوهای جدی با اسرائیل برای برقراری روابط تجاری  با این رژیم و رسیدن به توافقات امنیتی جدید با تل‌آویو است.

با آنکه عربستان سعودی به صورت رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و ادعا می‌کند با این رژیم روابط دیپلماتیک ندارد در سال‌های گذشته به توافقات امنیتی محرمانه‌ای با تل‌آویو دست پیدا کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد عربستان سعودی مذاکرات محرمانه‌اش با اسران اسرائیل را که می‌تواند به تغییر شکل سیاست‌های خاورمیانه منجر شود، توسعه داده است.

طبق این گزارش، عربستان سعودی و اسرائیل با وساطت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافقاتی هستند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری اجازه استفاده از حریم هوایی فلسطین اشغالی را بدهد. منابع مطلع به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال فته‌اند این توافقات همچنین امکان کنترل عربستان سعودی بر دو جزیره راهبردی دریای سرخ را فراهم خواهد کرد.  همزمان، ریاض هم امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده اقدامات عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که ریاض احساس می‌کند رابطه با اسرائیل در میان عموم مردم این کشور عربی رو به گسترش و افزایش است.

چند منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند «خالد بن سلمان»، پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سفر اخیرش به واشنگتن به مقام‌های آمریکایی گفته که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نظر مردم به ویژه افراد زیر ۳۰ سال به سمت حمایت از رابطه با اسرائیل تغییر کرده است.

روزنامه آمریکایی نوشته با آنکه ممکن است اعلام برقراری روابط دیپلماتیک چند سال دیگر طول بکشد، گام‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی اخیر می‌تواند باعث تسریع تلاش‌های دیرینه برای پایان دادن به تنش‌های میان دو طرف شود.

گفت‌وگوهای میان عربستان و رژیم صهیونیستی، طبق تحلیل وال‌استریت‌ژورنال، یکی از مولفه‌های کلیدی ترمیم روابط واشنگتن-ریاض است. دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً از تلاش‌های سلفش، «دونالد ترامپ» بابت ایجاد رابطه میان اسرائیل و کشورهای عربی استقبال کرده است.

با آنکه عربستان سعودی بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ ادعا کرده با این رژیم ارتباط ندارد، در چند دهه گذشته همکاری‌هایی میان ریاض-تل‌آویو وجود داشته است. این همکاری‌ها از سال ۲۰۲۰  که چند کشور عربی روابطشان با رژیم صهیونیستی را علنی‌سازی کردند به شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

در حال تکمیل...

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید