سنگ نگاره ها یا نقاشی های صخره ای را می توان یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری بشریت دانست که از هزاران سال قبل تا به امروز به جا مانده و بیانگر شرح حال و زندگی مردمان آن دوره بوده و هر یک در دل خود داستانی تلخ یا شیرین را جای داده است.

سرباز سنگ نگاره‌هایی پرنقش در سیستان‌ و بلوچستان

به گزارش سلام نو، شهرستان سرباز به دلیل رودخانه همیشه خروشان و باغات انبه، موز، پاپایا، گواوا و دیگر محصولات گرمسیری به هندوستان کوچک ایران شهرت یافته اما در کنار این طبیعت بی نظیر، آثار تاریخی چون سنگ نگاره های کجوم نیز اهداف خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود. سنگ نگاره های کجوم شهرستان سرباز پهنه ای از اصالت فکری و دانش و تجربه انسان های اولیه است که به صورت نمادهای مصور در صخره های سنگی جای گرفته و اطلاعاتی مهم از معیشت و شکار، حفاظت و اعلام خطر، آیین و رسومات، دریچه فکری و شیوه زیست بشری را ارائه می کند و با قدمتی بیش از یازده هزار سال به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ایران، شناخته می شود و برای گردشگران حیرت انگیز است.

سرباز سنگ نگاره‌هایی پرنقش در سیستان‌ و بلوچستان

بی تردید بدون سفر به سیستان و بلوچستان درک درستی از این سرزمین صد گنج با مناظر طبیعی و آثار دست نخورده تاریخی نخواهیم داشت، بسیاری از مردم ایران و جهان این استان را با نام شهر سوخته می شناسند اما در جنوب سیستان و بلوچستان و در حاشیه رودخانه همیشه خروشان سرباز نقوشی وجود دارد که بیش از دو برابر شهر سوخته قدمت دارد. سنگ نگاره های سرباز را باید قدیمی ترین آثار تاریخی سیستان و بلوچستان دانست که با قدمتی بیش از یازده هزار سال، همچون آینه ای تمام نما، زندگی و فرهنگ مردمانی که هزاران سال قبل در این منطقه زندگی می کردند را به نمایش گذاشته است.

سنگ نگاره ها یا نقاشی های صخره ای را می توان یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری بشریت دانست که از هزاران سال قبل تا به امروز به جا مانده و بیانگر شرح حال و زندگی مردمان آن دوره بوده و هر یک در دل خود داستانی تلخ یا شیرین را جای داده است. سنگ نگاره‌ های سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان نیز همانند دیگر آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان، میراثی کهن برای شناخت باورها و فرهنگ مردم منطقه بلوچستان هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده سنگ نگاره‌ ها یا هنرهای صخره ‌ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجا مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر بوجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌ ها آغاز شده و از بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند.

سرباز سنگ نگاره‌هایی پرنقش در سیستان‌ و بلوچستان

بسیاری از این نقوش با نقوش کشف شده در شهرهای تربت، خضدار و پنجگور پاکستان یکسان هستند که این موضوع نشان از مشترکات و باورهای یکسان فرهنگی مردم این مناطق دارد. نقش بز کوهی یکی از فراوان ‌ترین نقوش تکرار شده در این سنگ نگاره‌ هاست ، این نقش که برگرفته از کهن ‌ترین اسطوره ایران باستان است، در وسایل مکشوفه از شهر سوخته منطقه سیستان نیز قابل رویت است. در این آثار سنگی تصاویری از انسان در حالات مختلف نیز به چشم می‌ خورد. تصویر حیواناتی مانند سگ سانان، گربه سانان و اسب‌ های اهلی و وحشی و صحنه‌ های مختلفی از شکار نیز در این سنگ نگاره ‌ها ترسیم شده‌ است.آثار سنگی و سنگ نگاره‌ ها از جذاب ‌ترین عوامل در جذب توریست و گردشگر هستند.

اوایل زمستان ۱۳۹۳ رئیس میراث فرهنگی وقت شهرستان سرباز از کشف و شناسایی بیش از۱۰۰ نوع سنگ نگاره با شکل ها و طرح های مختلفی با قدمتی بیش از یازده هزار سال در حاشیه دره سرسبز سرباز خبر داد، خبری که در مدتی کوتاه موجب هجوم سیل عظیمی از دوست داران آثار باستانی و مردم شهرستان به منطقه کجوم شد. اما اینک پس از گذشت چند سال از شناسایی و کشف این سنگ نگاره های بی نظیر و دست نخورده، شاهد تخریب برخی از آنها توسط عده ای از افراد بی اطلاع از فرهنگ و تمدن بشری هستیم که لزوم توجه به محافظت از این آثار بکر را دو چندان می کند.

سرباز سنگ نگاره‌هایی پرنقش در سیستان‌ و بلوچستان

موقعیت مکانی

سنگ نگاره های کجوم در مسیر ایرانشهر- سرباز- چابهار و در ۴۵ کیلومتری شهر راسک و در حاشیه مشرف به دره سرباز قرار دارد. سنگ نگاره های شهرستان سرباز نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می شوند و قرار گیری آنها در حاشیه رودخانه زیبا و همیشه جاری سرباز، یک موزه طبیعی در این منطقه ایجاد کرده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید