۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 55363147

این قلعه از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان سیستان و بلوچستان بوده و در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است.

سرباز قلعه‌ای بر فراز تپه‌ها

به گزارش سلام نو، قلعه سرباز یکی از بناهای تاریخی شهرستان سرباز است که بر فراز تپه ای مشرف به شهر سرباز بنا شده است و مربوط به اوایل دوره اسلامی است. از این قلعه یکی از مهم‌ ترین قلعه‌ های بلوچستان است که و بوسیله حاکمان محلی ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شماره‌ ثبت ۱۱۲۱۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرباز قلعه‌ای بر فراز تپه‌ها

شهرستان سرباز از قدیمی‌ ترین مناطق بلوچستان و مقر تمدن‌ های بزرگی در ادوار مختلف بوده که از جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی گوناگون برخوردار است و تنها زیستگاه تمساح پوزه کوتاه در کشور محسوب می ‌شود. از بناهای تاریخی آن قلعه سرباز است که در جنب ناحیه انتظامی شهرسرباز  واقع شده و در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۱۶ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این قلعه از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان سیستان و بلوچستان بوده و در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است.

قلعه سرباز

کل بنا یک طبقه بوده و ورودی آن دالانی با سقف گنبدی داشته است و فضاهایی مثل مطبخ و اصطبل در آن وجود دارد. داخل قلعه سرباز، تنها مقر سکونت خان و مامورین بود و بقیه افراد در مناطقی نزدیک قلعه می زیستند. کل این بنا از سنگ، ملات ساروج و گچ احداث شده و در آن بخش هایی همچون برجک های نگهبانی، شاه نشین، زندان، آب انبار و اتاق سربازان به چشم می خورد. این قلعه یکی از قلعه‌ های مهم استان و مرکز حکمرانی در گذشته بوده و بر دیگر قلعه ‌های منطقه تسلط داشته است. تزئینات بکار رفته در این قطعه بیشتر بومی و به شکل ‌ها و طرح ‌های متنوعی بوده که در حال حاضر بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده است.

قلعه سرباز کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو


موقعیت مکانی

قلعه سرباز در جنب ناحیه انتظامی شهر واقع شده است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید