۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
کد خبر: 55363132

وزارت خارجه چین به کانادا درباره افزایش تحرکات جنگنده‌های آن کشور به بهانه نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی هشدار داد.

هشدار چین به کانادا

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، وزارت خارجه چین امروز دوشنبه درباره گشت‌زنی هواپیماهای کانادا بر فراز آب‌های اقیانوس آرام شمالی هشدار داد. 

هفته گذشته ارتش کانادا مدعی شده بود جنگنده‌های چین برای هواگردهای کانادایی که در حال گشت‌زنی برای جلوگیری از نقض تحریم‌های وضع‌شده علیه کره شمالی هستند، مزاحمت ایجاد کرده‌اند. 

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «شورای امنیت هیچ‌گاه به هیچ کشوری اجازه تجسس‌های نظامی در آب‌ها و حریم هوایی کشورهای دیگر به بهانه اجرای تحریم‌ها را نداده است.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هفته گذشته گفته بود کانادا یکی از اعضای فعال یک گروه فعال در شمال اقیانوس آرام برای اطمینان از اجرای مناسب تحریم‌ها علیه کره شمالی است.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ارتش کانادا هفته گذشته اعلام کرده بود جنگنده‌های چین در  مواردی هواپیماهای کانادا را مجبور کرده‌اند مسیرهای پروازی خودشان را تغییر دهند.

وو گیان، یکی از سخنگوهای وزارت دفاع چین گفته که ارتش چین برای مقابله با اقدامات کانادا تدابیر معقولانه‌ای اتخاذ کرده و مراتب اعتراض خودش را هم از طریق کانال‌های دیپلماتیک به دولت کانادا اعلام کرده است.

وزارت دفاع چین گفته هواپیماهای نظامی کانادا به بهانه اجرای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد پروازهای تجسسی و اقدامات تحریک‌آمیز خودشان را علیه چین تشدید کرده‌اند.

روابط چین و کانادا از حدود سه سال و نیم پیش و در پی بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در فرودگاه ونکوور به تنش و تقابل کشیده شد.

اقدام کانادا در بازداشت منگ وانژو و طرح احتمال استرداد او به آمریکا با واکنش سریع و تند مقام‌های دولت چین مواجه شد و پکن از همان روز اول بازداشت، فشارها بر اتاوا و واشنگتن را برای آزادی این تبعه چینی آغاز کرد. وی سرانجام سپتامبر ۲۰۲۱ از بازداشت خانگی خارج و راهی چین شد.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا پیش‌تر از کشورهای غربی خواست یک جبهه متحد در برابر چین تشکیل دهند. ترودو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «گلوبال» اظهار داشت که کشورهای غربی در حالی که برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی در چین رقابت می‌کنند، توسط این کشور بازی داده شده‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده که ده روز پیش جلسه شورای امنیت برای نخستین بار طی سال‌های گذشته به صحنه اختلاف بین‌المللی بر سر تحریم‌های کره شمالی تبدیل شد.

چین و روسیه روز ۶ خرداد پیش‌نویس قطعنامه امریکا که خواستار تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی جدید این کشور بود را وتو کردند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار ممنوع کردن صادرات تنباکو و نفت به کره شمالی بود. این قطعنامه همچنین خواستار تحریم گروه هکری «لازاروس» بود که ایالات متحده مدعی است با حکومت کره شمالی مرتبط است.

طی ۱۶ سال گذشته اعضای شورای امنیت همواره بر سر تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی اتفاق‌نظر داشته‌اند. این شورا آخرین بار در سال ۲۰۱۷ تصمیم به افزایش تحریم‌های چندجانبه علیه پیونگ‌یانگ گرفته بود. از آن زمان به بعد، چین و روسیه خواستار کاهش تحریم‌ها ضد کره شمالی بر مبنای مطالبات انسان‌دوستانه شده‌اند.

«ژانگ جون»، نماینده چین در شورای امنیت بعد از این رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: «ما فکر نمی‌کنیم اضافه کردن تحریم‌ها کمکی به رسیدگی به وضعیت فعلی بکند. تحریم‌ها فقط می‌توانند وضعیت را بدتر کنند.»

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل هم چهارشنبه دو هفته پیش تأکید کرده بود که مسکو معتقد است تحریم کره شمالی کمکی به تعامل با این کشور نخواهد کرد.

انتهای پیام/


 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید