دو طرف در دور اول مذاکرات خود که اواخر ماه گذشته میلادی انجام شد، به توافقی درباره لغو محاصره اعمال شده بر تعز، سومین شهر بزرگ یمن دست نیافتند.

از سرگیری مذاکرات پیرامون بحران یمن در امان

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: سازمان ملل اعلام کرد که دو طرف درگیر در یمن پس از توافق تمدید آتش‌بس در این کشور، روز یکشنبه مذاکرات بازگشایی مسیرها در تعز و دیگر استان‌ها را ازسرگرفتند.

هیأت سازمان ملل در یمن بدون ارائه جزئیات بیشتر تنها اعلام کرد که هیات‌هایی از دولتِ سرسپرده عربستان و گروه انصارالله دور دوم مذاکرات مستقیم خود را درباره بازگشایی مسیرها در تعز و دیگر استان‌های این کشور در شهر امان، پایتخت اردن آغاز کردند.

دو طرف در دور اول مذاکرات خود که اواخر ماه گذشته میلادی انجام شد، به توافقی درباره لغو محاصره اعمال شده بر تعز، سومین شهر بزرگ یمن دست نیافتند.

بازگشایی مسیرها در اطراف تعز و دیگر مناطق یمن بخشی از آتش‌بسی است که با میانجیگری سازمان ملل در اوایل آوریل حاصل شد و اولین آتش‌بس در سطح این کشور طی شش سال اخیر بوده است.

دو طرف درگیر در یمن روز پنج‌شنبه با فشارهای سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی امدادرسان با تمدید دو ماهه آتش‌بس موافقت کردند.

از سوی دیگر، یحیی عبدالله الرزامی، رئیس کمیته نظامی ویژه هیأت انصارالله یمن اظهارات اعضای هیأت دولت مستعفی یمن درباره مانع‌تراشی این جنبش در مذاکرات امان را محکوم کرد.

الرزامی گفت: اظهاراتی که رسانه‌های دشمن از شرکت‌کنندگان طرف مقابل در مذاکرات نقل می‌کنند و ادعای آنها درباره مانع‌ترشی ما در مذاکرات جاری در اردن را محکوم می‌کنیم.

رئیس کمیته نظامی ویژه هیأت انصارالله اظهار کرد: ما ابتکارعمل جدی برای بازگشایی سه مسیر در تعز با هدف پایان دادن به مشکلات مردم و تسهیل عبور و مرور شهروندان و خودروها ارائه کردیم اما پاسخ صریحی از طرف دیگر درباره این طرح دریافت نکردیم و این مساله سوال‌های زیادی را درباره نیت و اهداف آنها از مذاکرات جاری ایجاد کرده است.

او با تاکید بر آمادگی صنعا برای اجرای ابتکار عملی که یک جانبه ارائه کرده، با هدف پیشروی در مذاکرات، از نمایندگان سازمان ملل می‌خواهیم همراه با کمیته به استان تعز بیایند و وضعیت را بررسی کنند تا به آنها ثابت شود که طرف ملی در این زمینه جدیت دارد و متوجه شود کدام طرف است که مانع بازگشایی مسیرهای انسانی می‌شود.

الرزامی افزود: ما بار دیگر بر تمایل طرف ملی به کاهش مشکلات ساکنان تعز و تمامی مردم یمن تاکید و اعلام می‌کنیم که توپ در زمین طرف دیگر است و طرف مقابل باید مسؤولیت انسانی خود را در برابر ملت یمن که از محاصره و جنگی ظالمانه در رنج است، درک کند.

او ادامه داد: آنچه دشمن در طول بیش از هفت سال جنگ و محاصره نتوانست محقق کند، هرگز نخواهد توانست در مذاکرات و یا هر راه دیگری محقق کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید