۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 55363011

این نشست با حضور ۳۵ عضو این شورا در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» در حال برگزاری است و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

نشست شورای حکام آغاز به کار کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش(دوشنبه ۱۶ خرداد) در حالی آغاز به کار کرد که سه کشور اروپایی عضو توافق هسته ای ایران و ایالات متحده گویا قصد دارند تا قطعنامه‌ای را بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

این نشست با حضور ۳۵ عضو این شورا در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» در حال برگزاری است و تا روز پنجشنبه ادامه دارد. محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از طرف کشورمان در این نشست حضور دارد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح خواهد کرد. بر اساس برنامه اعلام شده او ساعت ۱۳ به وقت محلی اروپا (۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها شرکت خواهد کرد.

اجرای توافقات پادمانی یکی از محورهای اصلی این نشست عنوان شده است. گروسی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران می‌نامد، مطرح کرده است. این ادعاها نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

اما گروسی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.

در همین پیوند، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) و ایالات متحده آمریکا در نتیجه رایزنی‌های اخیر با مقام‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به آژانس ارائه دهند. این سند ضمن تکرار برخی ادعاهای بی اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی روز جمعه با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید