هیئت سازمان ملل اعلام کرد: آموزش نیروهای امنیتی در دارفور بر اساس حمایت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر، کمک قابل توجهی به یونیتامس در استقرار آرامش در آن مناطق خواهد داشت.

سازمان ملل نیروهای امنیتی سودان را آموزش می‌دهد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از البلاد نوشت: هیئت سازمان ملل در سودان یکشنبه در توییتی از طریق حساب رسمی خود در توییتر بر لزوم استقرار و آموزش نیروهای امنیتی در دارفور برای محافظت از غیرنظامیان تاکید کرد.

این هیئت در توییتر نوشت؛ آموزش نیروهای امنیتی در دارفور بر اساس حمایت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر، کمک قابل توجهی به یونیتامس در استقرار آرامش در آن مناطق خواهد داشت.

به گزارش شبکه العربیه، این نشست با هدف بحث در مورد ارتقای توانمندی‌های آنها به منظور آموزش کارکنان نیروهای امنیتی در دارفور در مورد الزامات حقوق بشر و حفاظت از غیرنظامیان، علاوه بر اصول حقوق بین الملل بشردوستانه برگزار می‌شود.

در ۳۰ مارس ۲۰۲۲، یونیتامس و کمیته دائمی آتش بس، با همکاری تیم سازمان ملل، با نیروهای امنیتی دولتی و جنبش‌های امضاکننده "توافقنامه جوبا"، در مورد ارزیابی الزامات آموزشی برای نیروهای امنیتی مشترک در مورد مفاهیم اساسی حقوق بشر و اصول حفاظت از غیرنظامیان گفتگو کردند.

پیشتر مرکز خبر سازمان ملل اعلام کرد، شورای امنیت به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن ماموریت یونیتامس به مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود.

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم جدید برای تمدید ماموریت یونیتامس تا سوم ژوئن ۲۰۲۳ و درخواست از  دبیرکل برای ادامه ارائه گزارش‌ها در خصوص انجام وظایف یونیتامس هر ۹۰ روز یک بار، به این شورا است.

شورای امنیت بر پایبندی به تمامی قطعنامه‌ها و بیانیه‌های ریاستی سابق مربوط به وضعیت سودان و همچنین بر پایبندی خود به حاکمیت، وحدت، استقلال و تمامیت ارضی سودان تاکید کرد.

سودان از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ با بحران سیاسی میان دو تشکل مدنی و نظامی مواجه است که موجب انحلال کابینه و اعلام وضعیت فوق‌العاده شده است.

این درحالی است که محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد، درگیری‌های قبیله‌ای در دارفور ساختگی و برنامه‌ریزی شده است و کسانی هستند که در سودان و دارفور کمین کرده‌اند.

با اینحال دقلو از تشکیل چندین کمیته قانونی و سیاسی در کنار یک کمیته بی‌طرف به ریاست دادستان کل برای انجام تحقیقات در خصوص این رخدادها خبر داد.

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان همچنین تصریح کرد، مشکلات قبیله‌ای حتی با حضور جامعه جهانی و سازمان ملل رخ خواهند داد و ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و نباید از این حوادث در جهت منافع سیاسی بهره برداری کرد.

براساس بیانیه‌های رسمی دولتی، درگیری‌های مسلحانه‌ای بین برخی گروه‌های قبلیه‌ای در ایالات دارفور غربی سودان طی هفته‌های اخیر از ماه آوریل گذشته رخ داده است که در نتیجه آن تعداد زیادی غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

باید خاطرنشان کرد که درگیری‌های خشن در غرب استان دارفور براساس بیانیه کمیته مرکزی پزشکان سودان که یک نهاد غیر دولتی است، منجر به کشته شدن بیش‌از ۱۷۶ تن و زخمی شدن بیش‌ از ۲۲۰ تن دیگر شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید