۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 55362568

ترکیه سفیر یونان در آنکارا را به وزارت امور خارجه خود احضار کرد.

ترکیه سفیر یونان را احضار کرد

به گزارش سلام نو به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، ترکیه با احضار کریستودولوس لازاریس، سفیر یونان در این کشور، نسبت به اینکه آتن تبدیل به مرکز و پایگاهی برای گروه های تروریستی شده است، اعتراض کرد.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد یونان فرصت‌هایی را برای گروه‌های تروریستی به منظور انجام فعالیت‌هایشان  فراهم می‌کند. آنکارا همچنین اعتراض خود نسبت به اقدام عناصر گروه پ‌ک‌ک در برگزاری تظاهرات در اطراف سفارت ترکیه در آتن را ابراز کرد.

چندی پیش، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در اظهارات خود ضمن اعلام توقف مذاکرات میان ترکیه و یونان، گفت: «ترکیه مذاکرات با یونان را تا حدی به دلیل اختلاف با نخست‌وزیر یونان و همچنین آنچه آنکارا نقض حریم هوایی می‌نامد، متوقف می‌کند، این آخرین تغییر در روابط طولانی‌مدت این دو همسایه است.»

اردوغان به اختلاف درباره حریم هوایی بر سر جزایر دریای اژه هم اشاره کرد و گفت: «شما با هواپیماهای خود برای ما مسائلی را به نمایش می‌گذارید، آیا از تاریخ درس نمی‌گیرید؟ سعی نکنید ما را بازی دهید؛ ما دیگر مذاکره دوجانبه نداریم.»

تنش‌ها در مدیترانه شرقی از ماه‌ها پیش با جستجوی ترکیه برای اکتشاف نفت‌وگاز در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آن‌هاست، آغاز شده است.

همچنین جزیره قبرس چندین دهه است که به دو قسمت قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه‌ای در شمال که تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته می‌شود، تقسیم شده است. با پیدا شدن منابع هیدروکربنی در ساحل جزیره قبرس در سال ۲۰۱۱ اختلافات یونان و ترکیه بر سر این جزیره عمیق‌تر شده است.

یونان نیز ۲ جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید