وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته توضیحات وبسایت خود در مورد تایوان را تغییر داده بود که در آن عبارت‌های مربوط به عدم حمایت از استقلال تایوان و تصدیق موضع پکن مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است وجود نداشت. این تغییر موضع ناگهانی خشم پکن را به دنبال داشت.

 واشنگتن: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم
به گزارش سلام نو به نقل ازجماران؛ وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر وادار شد در پی واکنش چین، توضیحاتش در خصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان را به روز رسانی و به صراحت اعلام کند که از استقلال این جزیره حمایت نمی کند.

بر اساس گزارش ها، وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته توضیحات وبسایت خود در مورد تایوان را تغییر داده بود که در آن عبارت‌های مربوط به عدم حمایت از استقلال تایوان و تصدیق موضع پکن مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است وجود نداشت. این تغییر موضع ناگهانی خشم پکن را به دنبال داشت.

پس از واکنش ها، واشنگتن گفت که این تغییر نشان دهنده تغییر سیاست در مقابل تایوان نیست. اکنون عبارت "ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم" به توضیحات سیاست آمریکا در مقابل تایوان بازگشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  روز جمعه به وقت محلی گفت که این اطلاعات  برای انعکاس سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مورد چین به روز رسانی شده است. بلینکن در این اظهارات خود  گفته بود ایالات متحده آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی کند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سفر به شرق آسیا توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب های گسترده رسانه ای و واکنش های فراوان به ویژه واکنش تند پکن، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست ابهام راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

عملیات نظامی چین اطراف تایوان در پی اشاره «جو بایدن» به تغییر سیاست های آمریکا در صورت حمله نظامی چین به تایوان اتفاق افتاد. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره پاسخ نظامی به چین در صورت حمله به تایوان خشم چین را برافروخت.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: سیاست ما تغییر نکرده است، آنچه تغییر کرده است فشارهای فزاینده پکن مانند تلاش برای قطع روابط تایوان با کشورهای سراسر جهان و ممانعت از مشارکت آن در سازمان‌های بین‌المللی است.

بلینکن ادامه داد: رویکرد ما در طول دهه ها و دولت های گذشته آمریکا ثابت بوده است. آمریکا همچنان به سیاست "چین واحد" متعهد است. ما با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از سوی هرکدام از طرف ها مخالفیم.پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درخصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان و افزایش تنش ها میان تایپه و پکن گفت: سیاست آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده و همچنان متعهد به سیاست قدیمی چین واحد است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید