همزمان با ریاست دوره‌ای کره شمالی بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل، ده‌ها کشور عمدتاً غربی، «اقدامات بی‌ملاحظه» پیونگ‌یانگ در برنامه‌های تسلیحاتی‌اش را به باد انتقاد گرفتند

کره شمالی رئیس نهاد خلع سلاح سازمان ملل شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، همزمان با ریاست دوره‌ای کره شمالی بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل، ده‌ها کشور عمدتاً غربی، «اقدامات بی‌ملاحظه» پیونگ‌یانگ در برنامه‌های تسلیحاتی‌اش را به باد انتقاد گرفتند

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از اینکه سفیر کره شمالی جلسه جدید این نهاد متشکل از ۶۵ کشور را افتتاح کرد، آماندا گوری، سفیر استرالیا بیانیه مشترک ۴۸ کشور به اضافه اتحادیه اروپا را قرائت کرد که در آن نگرانی‌های خود را در مورد توانایی‌ها و فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی، خواند.

او گفت اعضای کنفرانسی که به این بیانیه پیوستند، تصمیم گرفته‌اند که ریاست کره شمالی را تحریم نکنند، اما در مورد «اقدامات بی‌ملاحظه‌ای که همچنان به شدت ارزش این نهاد را تضعیف می‌کند، «به شدت نگران» هستند.

او گفت که مشارکت این کشورها نباید به منزله دادن هرگونه "رضایت ضمنی" به اقدامات کره شمالی یا "نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل" تلقی شود.

نماینده فرانسه که به نمایندگی از اتحادیه اروپا صحبت می کرد، گفت که اعضای آن سطح نمایندگی خود را در کنفرانس طی دوره ریاست تقریباً شش هفته‌ای کره شمالی تا اول ژوئیه کاهش خواهند داد. کشورهایی مانند چین، نیجریه، پاکستان و روسیه از کره شمالی حمایت کردند.

در گذشته، کشورهای غربی در مقاطعی از الحاق برخی کشورها خودداری کرده‌اند، مانند زمانی که سوریه چندین سال پیش دچار چرخش شد. ریاست تا حد زیادی یک پست نمادین و اداری است و به طور کلی بر رویه‌های ساختاری تأثیری ندارد.

کره شمالی این پست را از کوبا می‌گیرد.

هان تائه سونگ، سفیر کره شمالی، از کشورهای عضو خواست تا در جهت "صلح و امنیت" تلاش کنند و ابراز تمایل کرد که با همه کشورهای عضو همکاری کنند. او گفت که اظهارات کشورهای غربی «هیچ چیز جدیدی» نیست و چیزی جز «کپی پیست» از انتقادات قبلی آنها درباره رفتار کره شمالی نیست. او اصرار داشت که کشورش حق دفاع از خود را دارد و گفت که هنوز از نظر فنی در جنگ با ایالات متحده است زیرا تنها یک آتش بس، نه یک معاهده صلح، جنگ را در جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره متوقف کرد.

این کنفرانس در طول چند دهه فعالیت خود به نتایج اندکی دست یافته است و عمدتاً به مکانی برای کشورها تبدیل شده است تا انتقادات خود را از برنامه های تسلیحاتی دیگران ابراز کنند یا از برنامه های خود دفاع کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید