متقاضیان از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد فرصت داشتند در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کنند.

سردرگمی برندگان قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه فروش

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، روز گذشته اسامی برندگان قرعه‌کشی را اعلام کرد. اما گلایه‌ها از روند قرعه‌کشی همچنان ادامه دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف افزایش «شفافیت»، فرایند ثبت‌نام برای خرید خودرو و شرکت در قرعه‌کشی را از خودروسازان به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو منتقل کرده است.

متقاضیان از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد فرصت داشتند در این سامانه ثبت‌نام کنند. قرعه‌کشی نیز روز نهم خرداد انجام شد. اما از همان ابتدا چالش‌هایی در این مسیر وجود داشت.

از یک سو، برخی کاربران امکان ثبت‌نام در سامانه یکپارچه را در روزهای نخست مهلت یک هفته‌ای نداشتند.

البته وزارت صمت پس از انتشار اخباری در این مورد در رسانه‌ها مدعی شد: «هیچگونه اختلالی در روند ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود ندارد و روند ثبت‌نام بدون هیچ وقفه‌ای در حال انجام است.»

این وزارتخانه «اعلام اختلال در سامانه را جریان‌های رسانه‌ای منفی باهدف تخریب سیاست ایجاد شفافیت در عرضه خودرو» دانست. اما گلایه‌های زیادی از وجود چالش در این سامانه از سوی کاربران مطرح می‌شد (برای اطلاعات بیشتر در این مورد این گزارش‌ها را مطالعه کنید: آغاز به کار سامانه یکپارچه تخصیص خودرو/ سایت اختلال دارد؟، واکنش‌ها به اختلال در سامانه فروش خودرو و مشکلات سامانه فروش خودرو همچنان پابرجاست.)

از سوی دیگر، در حالی که اعلام شده بود که این مهلت سوم خرداد به پایان می‌رسد، عملا تا دوم خرداد امکان ثبت‌نام وجود داشت.

قرار بود مهلت ثبت‌نام در سامانه، روز سوم خرداد به پایان برسد اما دوم این ماه متوقف شد.

نتایج با تاخیر اعلام شد

به هر روی، در طول حدود یک هفته، بیش از چهار میلیون نفر در ۱۵ طرح فروش ثبت‌نام کردند. روز دوشنبه نهم خرداد نیز قرعه‌کشی انجام شد.

قرار بود اسامی برندگان ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد اعلام شود. اما در میانه‌های روز خبر رسید که این موضوع به فردا (امروز) موکول شده است.

باز هم روز به میانه رسیده بود اما خبری از اعلام اسامی برندگان خودرو نبود. در نهایت زمانی اسامی اعلام شد که ساعت از ۱۴ گذشته بود. افراد می‌توانستند با مراجعه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از نتیجه قرعه‌کشی مطلع شوند.

با وجود این گلایه‌ها از روند قرعه‌کشی و اعلام نام برندگان همچنان ادامه دارد. افرادی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند نیز ابهاماتی در زمینه ادامه فرایند واریز وجه دارند.

تجارت‌نیوز روز گذشته دو گزارش را با عنوان نتایج قرعه‌کشی خودرو اعلام شد و برندگان خودرو، تا کی برای پرداخت وجه فرصت دارند؟ در این مورد منتشر کرد. در ادامه نظرهای برخی خوانندگان را در این مورد می‌خوانید. همه نظرها پس از اعلام نام اسامی برندگان در سایت درج شده‌اند.

گلایه از شیوه «قرعه‌کشی»

برخی از مخاطبان به شیوه قرعه‌کشی برای خرید خودرو انتقاد دارند.

-«قرعه کشی در کار نیست. من صاحب سه تا بچه هستم. ماشین برای کس که زن و شوهر هستند واجبه یا اونی که سه تا بچه داره؟ اولویت بندی در کار نیست. با سیستم قرعه کشی بدون اولویت بندی حق خیلی ها ضایع میشه.»

-«ده بار دارم ثبت نام میکنم. طرح جوانی جمعیت رو هم ۵ بارش ثبت نام کردم. هربار درنمیاد واقعا من موندم چی بگم.»

-«فساد در همه مراحل از تولید تا عرضه خودرو وجود داره.اینم از وضع قرعه کشی و اعلام نتایج سایتی که حتی توانایی بازکردن حساب کاربری رو نداره.»

-«واقعا قرعه کشی در کار هست یا ما مردم سرکاریم؟ با این بار حداقل ۳ نفر از اعضای خانواده ۲۰ بار ثبت نام کردیم، خداییش هم یک نفرمون نباید برنده بشه؟ من که خودم شک کردم به این قرعه کشی ها.»

شفاقیت بیشتر شد؟

وزارت صمت، هدف از شیوه جدید قرعه‌کشی را افزایش «شفافیت» اعلام کرده است. اما برخی خوانندگان تجارت‌نیوز در مورد تحقق این هدف تردید دارند.

-«خودرو ندادن که شفافیت داشته باشه. برای چهار ملیون نفر متقاضی ۱۷۶ هزار خودرو عرضه کردند یعنی سه ملیون و هشتصد تا خودرو. کمبود عرضه دارند تنها راهش وارداته تا شکاف پر بشه. تا وقتی که تقاضا چند صد برابر عرضه باسه هیچی درست نمیشه. فقط دلالا کیف می کنن اونا هم که اسمشون در میاد شانسی است با شانسم نمیشه مملکت نگه داشت. تازه ۸۰ درصد اینا هم ماشین رو می فروشن به دلال. اصلا نگه نمی دارن به خاطر سودش تا وقتی عرضه با تقاضا برابر نشه مشکل حل نمیشه.»

-«دسخوش به این شفاف سازی. واقعا که. مرحبا.»

-«قرعه کشی های قبل حداقل قرعه کشی رو انلاین نشان میدادند. تعداد خودرو های عرضه شده تعداد ثبت نام کنندگان در هر مدل لیست کدهای برنده شده رو نشان میدادند. این بار دیگه خودشان رو راحت کردن شما برنده نشدید. واقعا نیاز به این قدر شفاف سازی نبود ممنون از مسئولین.»

-«از ابتدا سایت امکان ویرایش شماره موبایل را نداشت که جای شگفتی دارد. شفافیت نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر شده.»

سردرگمی برنده‌شدگان

در این میان، برخی خوانندگان در قرعه‌کشی خودرو برنده شده‌اند اما در مورد ادامه فرایند و واریز وجه ابهاماتی دارند. در سایت شش شرکت خودروسازی حاضر در این سامانه نیز توضیح خاصی نیست. تنها ایران خودرو و سایپا نوشته‌اند که برنده‌شدگان می‌توانند پس از آماده شدن طرح‌های فروش، ظرف سه روز کاری نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.

-«من بعد ۲۵ بار ثبت نام برنده شدم ولی هیچ پیامکی از ایران خودرو نیومده که چه زمانی باید پول واریز کنم ! تو سایتشم چیزی ننوشته ! کسی اطلاعی داره ؟ میترسم اینبارم که برنده شدم از دستم بره.»

-«من برنده شدم مادران الان بعدش باید چیکار کنیم ، نوشته که شما جز منتخبین هستید.»

-«من برنده شدم یه سوال دارم از اونایی که برنده شدن لطفا جواب بدین واسه شما هم توی سایت خوده ایران خودرو ثبت ماشینی که انتخاب کرده بودین نیست؟ چون من تو سامانه یکپارچه کدملی رو وارد کردم و فقط نوشت تبریک شما جزو منتخبین هستین اما وقتی وارد سایت ایران خودرو شدم توی قسمت استعلام وضعیت قرعه کشی ماشینی که اخرین بار ثبت نام کرده بودم نیست.»

-«الان ما باید منتظر بمونیم تا هروقت سایپا اعلام کرد برا واریز وجه وارد سایت بشیم؟»

-«اقا من برنده شدم ولی خیلی گیج شدم .چرا هیچکس درست و حسابی یک تاریخ را مشخص نمیکند ؟سایت ایران خودرو هم نه تاریخ مشخص کرده و نه امکان واریز وجه را گذاشته. این سایت میگه برنده شدید ولی سایت ایران خودرو هیچی نشون نمیده.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید