معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار تا پنج صندوق متکی به بودجه دولت هستند. از سال ۱۳۹۳ تا کنون بودجه دولت برای کمک به صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان شروع شد و در بودجه امسال به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این امر که نشانگر رشد وابستگی صندوق‌ها به دولت است.

بحران در صندوق‌های بازنشستگی تشدید شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «احمد خانی نوذری» روز پنجشنبه در همایش شرکت‌های برتر صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: در کشور بالغ بر ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم که سه تا از آن‌ها بزرگ مقیاس هستند که شامل تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح است که ۹۰ درصد افراد را پوشش می‌دهد.

وی افزود: در مجموع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیرپوشش ۱۸ صندوق قرار دارند و حدود ۳۰ درصد زیرپوشش صندوق‌های بازنشستگی نیستند.

تشدید بحران در صندوق‌های بازنشستگی

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در ایفای تعهدات قانونی نسبت به ذی‌نفعان خود دچار مشکل هستند، گفت: چهار تا پنج صندوق متکی به بودجه دولت هستند. از سال ۱۳۹۳ تا کنون بودجه دولت برای کمک به صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان شروع شد و در بودجه امسال به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این امر که نشانگر رشد وابستگی صندوق‌ها به دولت است.

وی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی عمری ۳۰ تا ۴۰ سالگی دارند که در این بین صندوق بیمه روستاییان و عشایر جوان است.

خانی نوذری با اشاره به این بحران قریب‌الوقوع در صندوق‌ها وجود خواهد داشت، گفت: روزبه‌روز حجم مصارف در صندوق‌ها بیشتر و منابع کاهش می‌یابد در این باره باید برنامه‌ریزی و نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی بیان داشت: به‌واسطه مشکلات متعدد در اقتصاد کشور سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق‌ها کم بوده است و بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی وضعیت خوبی را ندارند در همین راستا باید اقداماتی صورت گیرد تا با بهبود وضعیت شرکت‌ها، سهم صندوق‌ها رشد پیدا کند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حفظ قدرت خرید بازنشستگان، گفت: سالخوردگی جمعیت و تعداد مستمری‌بگیران رو به افزایش است که باید یک تصویر دقیق از نظام بنگاه‌داری در صندوق‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بنگاه‌داری در وزارت کار به تفکیک استان‌ها، حجم شرکت‌ها و بنگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

خانی نوذری با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به سه شیوه به وزارتخانه به ارث رسیده است، گفت: بخشی از شرکت‌ها و بنگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند، بخشی رد دیون دولت در واگذاری بنگاه‌ها و بخشی بابت بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است که به تملک صندوق‌ها درآمده است.

وی تاکید کرد: ۶۷۰ شرکت در صندوق‌های بازنشستگی کشوری داریم که این وزارتخانه سهام‌دار آنهاست، ۴۰۰ شرکت کنترل مدیریتی در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است که این شرکت‌ها ۱۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کاهش سهم اقتصاد را در دو سال گذشته داشتیم، گفت: این وزارتخانه در ۳۲ درصد بنگاه‌ها حضور مدیریتی، ۴۴ درصد حضور کنترلی و ۲۴ درصد غیرمدیریتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی در ۳۵ حوزه صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حجم سرمایه‌گذاری بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹، سرمایه ثبتی در شرکت‌های کنترل مدیریتی ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است در سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه شستا و بانک رفاه کارگران را داشته‌ایم.

خانی نوذری گفت: سازمان تأمین اجتماعی در ۳۷۴ شرکت کنترل مدیریتی، صندوق بازنشستگی کشوری در ۱۷۰ شرکت در پنج هلدینگ، صندوق بیمه روستاییان در ۴۵ شرکت، صندوق فولاد ۳۵ شرکت و صندوق آینده‌ساز در حوزه سرمایه‌گذاری ساختمانی فعال است.

وی با تاکید بر اینکه حجم عظیم بنگاه‌داری در وزارت کار وجود دارد گفت: این تعداد شرکت‌ها به‌مراتب از وزارتخانه‌های دیگر هستند، پراکنده بین بنگاه‌ها را داریم که هم‌افزایی ندارند و هرکدام قطعه پازل جدایی هستند که باید در یک زنجیره متصل قرار گیرند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تلاش کردیم سامانه‌ای پایشی از اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی کنیم تا از این طریق اشراف بر روی صندوق‌ها داشته باشیم این امر به عدالت سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف کشور کمک خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید