جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نوشت: باوجودی که با آقای پوتین مخالفم و اقدامش را تجاوز می‌دانم، آمریکا برای برکناری وی از قدرت کاری نخواهد کرد.

به دنبال برکناری پوتین از قدرت نیستیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، جو بایدن در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی «تایمز» منتشر شد، نوشت: به خاطر حمله به اوکراین، آمریکا برای برکناری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از قدرت تلاش نمی کند.

وی تصریح کرد: ما دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: باوجودی که با آقای پوتین مخالفم و اقدامش را تجاوز می دانم، آمریکا برای برکناری وی از قدرت کاری نخواهد کرد.

بایدن خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا و متحدانمان هدف حمله قرار نگرفته اند ما به صورت مستقیم درگیر این جنگ نخواهیم شد و نیروهای آمریکا برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهند شد و نظامیان روس مورد حمله واشنگتن قرار نخواهند گرفت.

اظهارات بایدن در ورشو در ماه های ابتدایی شروع جنگ اوکراین درباره لزوم کناره گیری پوتین از قدرت دردسرساز شد.

وی در ماه مارس(اسفند) اعلام کرده بود که پوتین نمی تواند در قدرت بماند.

اگرچه در آن زمان، کاخ سفید تلاش کرد تا اظهارات بایدن را نظر شخصی وی اعلام کند و در بیانیه ای تصریح کرد که

واشنگتن دنبال تغییر رژیم در روسیه نیست اما بایدن در آن زمان روی حرفش ایستاد و اعلام کرد که اظهاراتش نوعی «خشم اخلاق مدارانه» بوده است.

اظهارات بایدن نوعی عقب نشینی از اظهارات قبلی محسوب می شود.

بایدن در مقاله خود در روزنامه «تایمز»، از ارسال سیامانه های پیشرفته پرتاب راکت به اوکراین خبر داد و هدفش را کمک به ایجاد یک اوکراین دموکراتیک، مستقل و خوشبخت عنوان کرد.

وی تصریح کرد که به کی یف برای واگذاری بخشی از قلمرو خود به مسکو جهت پایان دادن به جنگ، فشار وارد نخواهد کرد اما از مذاکره اوکراین برای پایان دادن به نزاع حمایت خواهد کرد.

آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از کی یف را بخشی از سیاست خود عنوان و ارائه ۷۰۰ میلیون دلار کمک دیگر به این کشور، آخرین بسته حمایتی در دست اقدام کاخ سفید در حمایت از دولت ولودیمیر زلنسکی است.

کنگره آمریکا ارائه ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید