۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
کد خبر: 55361819

افت کنونی روستای لیوس سابقه ای بیش از هفتصد سال دارد. برخی از ابنیه های روستا دارای کتیبه ای با این تاریخ هستند.این روستا دارای سبک خاص معماری می باشد که از تمام بخش‌های موجود ساختمان استفاده بهینه می‌گردد.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

به گزارش سلام نو، لیوس، روستایی از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است. لیوس یکی از پنج روستای هدف گردشگری استان خوزستان است.
علیرغم گذر سالیان زیاد از عمر این روستای تاریخی در بافت کهن خانه‌ ها هنوز شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسم مختلف به شیوه کاملاً سنتی خواهیم بود. انارستان ‌های فراوان، رودخانه، کوهستان عظیم، دیوارهای طبیعی جهت سنگنوردی و چندین امامزاده (سه پیرون، پیر گوشه و...) و محل فسیل تری لوبیت از جاذبه‌ های طبیعی این منطقه هستند.

روستای لیوس در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان خوزستان دارای شناسنامه شده است.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

در جنوب ایران که گشتی بزنید، روستاهای زیادی را می ‌بینید که از قدمت بسیاری برخوردارند و با گذشت سالیان دراز همچنان سنت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌ اند یکی از آنها روستای لیوس است که در شهر درفول استان خوزستان قرار گرفته است.در شمال غربی این روستا منظره کوه لنگر و از غرب دره کول نمایان است که می توانید روزهای متعدد را به گشت و گذار در این مناطق بپردازید. آب و هوای معتدل کوهستانی روستای لیوس باعث شده تا بیشتر ایام سال غیر از تابستان، آب و هوایی خوش در آن جریان داشته باشد و مکان بسیار خوبی برای تعطیلات زمستانی است. کوهستان ‌های زیبا، مراتع سرسبز، باغ‌ های میوه و آبشارها از مناظر این منطقه هستند. غیر از درختان انار میتوانید شاهد درختان کنار، انجیز، بادام کوهی و بابونه نیز باشید که در چشم اندازی بسیار زیبا و مشرف به افق قرار گرفته ‌اند.

قدمت تاریخی، بافت سنگی و معماری خانه‌ ها، نزدیکی به روستاهای گردشگری سزار و گوشه، طبیعت بکر، باغ‌ های انار و نخلستان، دامنه لنگرکوه، قدمگاه مشهور به امام رضا و نیز جاده ماشین‌ رو آسفالته از ویژگی‌ های این روستا است.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

موقعیت جغرافیایی

روستای لیوس در ۷۳ کیلومتری شمال شهرستان دزفول، با مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی از توابع دهستان سید ولی الدین بخش شهیون دزفول، در دامنه کوه لنگر واقع شده است. این روستا از شمال غربی به کوه لنگر، از غرب به دره کول محدود است. ارتفاع آن از سطح دریا ۹۷۰ متر بوده و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

قدمت روستا

بافت کنونی روستای لیوس سابقه ای بیش از هفتصد سال دارد. برخی از ابنیه های روستا دارای کتیبه ای با این تاریخ هستند. ( مانند منزل حیدر عباسی) با این حال، وجود آسیاب هایی با قدمت دوره ساسانی، پیشینه این منطقه را به دوره جنگ ایران و روم بر می گرداند و به استناد تحقیقات گروهی از ایتالیایی ها نام این روستا لیوس، قسمتی از نام یک سردار رومی گرفته شده است، نام گذاری روستای همجوار آن به اسم ”سزار” نیز مؤید این مدعاست.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

معماری

این روستا دارای سبک خاص معماری می باشد که از تمام بخشهای موجود ساختمان استفاده بهینه می گردد. به طور مثال از ستون‌های ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده است یا طراحی و جنس مصالح ساختمان به گونه ای بوده که در فضاهای مختلف دمای مورد نیاز برای نگهداری اجناس و مواد مورد نظر را داشته باشد. درها و پنجره‌ ها چوبی هستند و جهت‌ گیری واحد های مسکونی به منظور بهره‌ گیری از حرارت و نور خورشید به سمت جنوب می ‌باشد.
معابر عمومی آن دارای ویژگی خاصی است و به گونه ای طراحی شده که سرعت و سلامت برای عابر در رسیدن به محل فعالیت در اطراف روستا یا برگشت به منزل فراهم باشد. غالب مصالح به کار رفته در این روستا از سنگ است. روستای لیوس به روستای سنگی دزفول نیز مشهور است.

دیدنی‌های روستا

چنار و چشمه جاری در کنار آن از چشم اندازهای زیبای این روستا میباشد. از ابنیه تاریخی و مذهبی آن مقبره سید ولی الدین گوشه می باشد که جد سادات گوشه و کاظمینی در دزفول است.
بقایای آسیابهای آبی از دیگر بناهای تاریخی روستا است که به دوره ساسانیان تعلق دارند و از شاخصه‌ های پیشینة تاریخی این روستا بشمار می رود.
از دیگر مناظر طبیعی آن کوه لنکر از سلسله جبال زاگرس است که چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. بعضاً این کوه به دلیل همجواری با این روستا، کوه لیوس نیر خوانده می شود.
گسترة باغ‌ های انار اطراف روستا جلوه ویژه ‌ای به آن بخشیده است. این باغ‌ ها باعث تلطیف هوا و زیبایی و سرسبزی روستای لیوس شده است.

پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه

درختان کُنار، انار کوهی، انجیر و بادام کوهی، گیاهان گل ‌گاوزبان، بابونه و گیاهان علوفه ‌ای پوشش گیاهی بسیار زیبایی در پیرامون روستا فراهم کرده اند. همچنین جنگل های بلوط و کلخنگ و بادام کوهی از دیگر جاذبه های این روستا می باشد.
حیات وحش منطقه نیز با برخورداری از گونه‌ های نادر جانوری مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، آهو، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، پلنگ، کفتار، کبک و قرقاول نظر گردشگران طبیعت دوست را جلب می ‌کند.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

آداب و رسوم

در این روستا مراسم و آیین ‌هایی خاص برگزار می ‌شود که از آنها می ‌توان به عزاداری ‌های سنتی و مذهبی در ماه محرم و صفر اشاره کرد.
از دیگر مراسم ویژه این روستا، عروسی ‌های محلی، مراسم تولد اولین فرزند، جشن باران و جشن آغاز کشت و کار می‌ باشد. همچنین بازی‌ ها و ورزش‌ هایی مانند کشتی محلی و چوب بازی در میان روستاییان رواج دارد.

مراسم عروسی

تمامی مراحل برپایی مراسم عروسی در این روستا از خواستگاری تا جهاز برون، حنابندون و عروسی به شیوه کاملاً سنتی و با حضور ریش سفیدان فامیل برگزار میشود.

مراسم خاص تولد اولین فرزند

به هنگام متولد شدن اولین فرزند، توسط پدر و مادر و پدر بزرگها و مادر بزرگهای نوزاد مراسم زیبا و اصیلی برپا میشود.

جشن اولین باران

هرساله در آغاز فصل زمستان زمانی که برای اولین بار باران میبارد اهالی روستا به برکت نزول این رحمت الهی جشن و مراسم شکرگزاری برپا می کنند.

جشن شروع کشت و کار

تمامی کشاورزان روستا در آغاز فصل کشت و زرع، دور هم جمع می شوند و با تقسیم کردن وظایف و کارهاٍی مختلف به افراد به صورت متحد و گروهی تمامی مراحل از کاشت تا برداشت محصول را در زمینهای یکدیگر انجام میدهند، به گونه ای که هر یک از افراد موظف به انجام کار خاصی مانند تهیه ابزار و ادوات کشاورزی، تهیه کود، حفر جوی های آب، بذر پاشی و… میشود.

لیوس روستای تمام سنگی ایران

مراسم تعزیه

در برگزاری مراسم تعزیه داری اباعبدا.. الحسین علیه السلام نیز این روستا براساس سنت و اعتقادات مذهبی خود، با درست کردن علم و پرچم و …اقدام به انجام مراسم سنتی "روستا گردون” می نماید که مقصد نهایی آنها روستای گوشه میباشد.

موسیقی

دهل و سرنا اصلی ‌ترین سازهایی هستند که در اجرای موسیقی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و موسیقی محلی بختیاری در آن رایج است.

صنایع دستی و سوغات

کپو، چوقا، قالی، سیاه چادر و حصیر مهم‌ ترین صنایع دستی مردم این روستا است که به دست هنرمندانه زنان و دختران روستایی بافته می ‌شود.
از بهترین سوغاتی ‌های این روستا می‌ توان به ترشی انار و صنایع دستی روستا اشاره کرد.

غذای محلی

غذاهای معروف محلی این روستا شامل کباب بره و آبگوشت محلی است.

مسیر دسترسی

روستای لیوس در ۷۳ کیلومتری جاده شمال شهرستان دزفول واقع شده است. از جاده شمال شهرستان دزفول و مسیر شهیون بعد از گذر از روستاهای صالح آباد و گوشه به این روستا می رسیم.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید