۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
کد خبر: 55361784

زرد لیمه = در زبان ایلیاتی زرد به معنای بلندی می باشد و لیمه یعنی لم یا پایین دست . بنابراین آبی که از بلندی به پستی می ریزد. تمامی منطقه پوشیده شده از جنگل های بلوط بنه ،کنار،انار وحشی و گردو است.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

به گزارش سلام نو، آبشار زردلیمه از عریض ترین آبشارهای  ایران است که در نقطه ای بکر در دل کوههای زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. آبشاری بسیار زیبا و بکر در جنوب شهرستان اردل در میان کوههای سر به فلک کشیده زاگرس و در مجاورت رودخانه بازفت. برای رسیدن به آبشار بایستی ۸ ساعت پیاده‌ روی و کوهپیمایی کرد. در مسیری که شامل مجموعه‌ ای از کوه، صخره، شیب زیاد و جنگل‌ های زیبای بلوط است. منطقه‌ ای زیبا وبکر که با ورود به آن چند روزی از دنیای مدرن و زندگی پر هیاهوی شهری دور می‌ شوید.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

تمامی منطقه پوشیده شده از جنگل های بلوط بنه ،کنار،انار وحشی و گردو است.
آبشار زرد لیمه در میان جنگل های بلوط و درختان صنوبر وحشی با عرضی زیاد و ارتفاع کم نظیری  بی مانند است که از هر گوشه آن آب فرو می ریزد و انسان را به رویاهای خود می برد.

آبشار زرد لیمه در موقعیت جغرافیایی N۳۲۰۱۵۲ E۵۰۱۰۴۹ در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. آبشار زرد لیمه یا بوینه در انتهای دره زرد لیمه در منطقه دیناران شهرستان اردل واقع شده است. این آبشار دارای عرض تاج ۶۵ متر و ارتفاع ۴۰ متر است که در کنار طبیعت جنگل های بلوط زاگرس، مراتع سرسبز و آثار باستانی همچون پل خدا آفرین، ایل راه باستانی، سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله که حدود ۷۳ پله از آن باقی مانده، آن را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری ناشناخته ایران بدل کرده است. نوع پوشش گیاهی منطقه عمدتا جنگلی و از نوع بلوط و بادام و نوع پوشش مرتعی علاوه بر گندم و جو دیم بومیان، گون و سایر گیاهان مرتعی قابل مشاهده است. در کنار زیبایی‌ های این منطقه وجود عواملی همچون سختی دسترسی و کمبود آب در مسیر خصوصا در سالهایی که بارندگی به حد کافی نباشد،  از دشواری‌ های بازدید از این منطقه است.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

آبشار بوئینه که در اصطلاح محلی و گویش عمومی به آبشار زردلیمه شناخته میشود, از جمله عریض ترین آبشارهای ایران است  که در درّه های سرسبز منطقه ی دیناران اردل و در مسیر کوچ عشایر واقع است.
ظاهرا منطقه گرمسیری عشایر در پایین دست درّه, در مجاورت آبشار و منطقه سردسیری آنها در بالای درّه و در شروع مسیر کوهنوردی است.
برای رفتن به این آبشار منحصر به فرد از شهرکرد حدود چهار ساعت راه است.
این آبشار در دره ای طویل در منطقه دیناران می باشد و یکی از سر چشمه های رودخانه کارون است که سد بهشت آباد در نزدیکی شهر اردل در برابر آب همین دره و رود خانه در حال ساخت است، اما مسیر دسترسی به این آبشار شهرستان اردل نیست بلکه برای رسیدن به آبشار زرد لیمه می بایست وارد جاده  ودشت آلیکوه شوید و از روستای کاج عبور کرده و در روستای رستم آباد مسیر را به سمت جنوب ادامه داده که در ابتدای مسیر چشمه سرد آب وجود دارد.

بایستی خوراکی های انرژی زا و نوشیدنی هایی مناسب برای جبران املاح از دست رفته بدن همراه داشته باشید، این سفر با وجود اینکه در حوزه طبیعت گردی طبقه بندی شده است ولی بیشتر ماهیتی کوهنوردی و کوهپیمایی دارد که آمادگی همه اعضای گروه در آن حائز اهمیت است.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

ملزومات و پیشنهادات

۱- مسیر آبشار زرد لیمه نسبتا طولانیست.  بسته به اینکه ماشین شما چقدر خاکی میتواند برود بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر پیاده روی نیاز دارد که معادل ۸ ساعت پیاده روی است وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است. ابتدای مسیر کمی سربالایی ملایم و بعد شیب منفی تند دارد. در چند نقطه پرتگاه های خطرناکی وجود دارد. وسط راه از آب خبری نیست. به همین دلیل اجبارا  مسیر آبشار را باید یک روزه طی کرد. حتما از آمادگی جسمی همسفرهایتان مطمئن شوید.

۲- پیدا کردن مسیر مخصوصا در ابتدای پیاده روی و انتها کمی سخت است. با یک راه بلد مسیر را طی کنید.

۳- بهترین زمان برای دیدن آبشار اردیبهشت ماه (مخصوصا اوایل ماه) است. بعداز آن منطقه خشک و گرم میشود.

۴- برای دیدن پل خدا آفرین و پله های دژپات حتما و حتما راهنما نیاز دارید. از آبشار تا پل مسافت نسبتا زیادی است و خیلی جاها پاکوب هم ندارد.

۵- آخرین دره منتهی به پل خدا آفرین جاهای خطرناکی دارد که عبور ازآن هرچند بدون ابزار ممکن است اما بدون تجربه ممکن نیست. افراد تیم را به دقت انتخاب کنید.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

مسیر دسترسی

آبشار زرد لیمه یا (بوبنه) در منطقه دیناران در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و در ۳۰ کیلومتری غرب اردل بعد از روستاهای کاج و رستم آباد واقع شده است.
مسیر این آبشار راهی سراشیبی با شیب های خطرناک و پرتگاههای بسیار ژرف و دیدنی در جنوب رشته کوه سفید با قله های زیبا ماقارون (ماه آفرین ) ودر جلوی آن شمال کوه سفید کوتک دیدگان را می نوازد .
مسیر دسترسی به این آبشار شهرستان اردل نیست بلکه برای رسیدن به آبشار زرد لیمه می بایست وارد جاده  و دشت آلیکوه شوید و از روستای کاج عبور کرده و در روستای رستم آباد مسیر را به سمت جنوب ادامه داده که در ابتدای مسیر چشمه سرد آب وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری؛ این جاده در انتها حدود ۴۰ کیلو متر به یک جاده خاکی تبدیل شده و بعد به دامنه تپه ای رسیده که انتهای جاده خاکی می باشد. در امتداد جاده حرکت کرده تا به دره مورد نظرکه فاقد جاده و راه ماشین رو است می رسیم و باید این مسیر را پیاده پیمایش کنیم. در ابتدا در بالای دره قرار میگیریم و باید با استفاده از یک مسیر مالرو به پایین دره حرکت کرده و همراه با رود خانه به سمت شرق و بالای رود خانه ادامه بدهیم تا به آبشار زردلیمه برسیم.

با آبشار لیمه در رویا فرو بروید

ناگفته نماند مسیر رفت به ۸ ساعت پیاده روی و به شب مانی نیازدارد و وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است و در روز دوم نیز تقریبا همان ۸ ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت همان مسیر مال رو و یا پاکوب رفت است. هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد. اصلا این مثل را برای آبشار زردلیمه گفته اند.
لازم به ذکر است مسیر رسیدن به ابشار محل گذر عشایر است و پاکوب مشخصی دارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید