مجارشین مانند دیگر روستا های اطراف با وجود اینکه یکی از روستاهای شهرستان اسکو می باشد اما بیشترین و یا می شود گفت تمام دادوستد وخرید و فروش اهالی روستا با شهر آذرشهر می باشدو بیشتر برای کارهای اداری به شهرستان اسکو رفت و آمد می‌کنند.

مجارشین روستایی تاریخی در دل طبیعت

به گزارش سلام نو، مجارشین (میرزانشین) (به انگلیسی : majarshin ، به ترکی آذربایجانی: məcarşin ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گنبرف بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌ و در حدود ۶۵ کیلومتری کلان شهر تبریز قرار گرفته است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ ، ۱۱۲۲ نفر بوده است .مجارشین روستایی تاریخی است که در دل طبیعت سرسبز، بکر و کوهستانی استان آذربایجان شرقی واقع شده است. مجارشین از نظر وضع طبیعی، روستایی کوهستانی با خانه‌های پلکانی میباشد و گنجینه‌ای از آثار تاریخی، مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع به شمار می‌رود.

مجارشین روستایی تاریخی در دل طبیعت

وجه تسمیه ( علت نام گذاری )

مجارشین، در اصل میرزانشین (میرزه (میرزا ) رشین - میرزه (میرزا ) نشین ) بوده و در زمان سیاست یکسان سازی فرهنگی رضا شاه پهلوی که تغییر نام جاهای ایران بخصوص آذربایجان جزئی از این سیاست بود، نام این روستا نیز مانند دیگر جاهای تغییر یافته ایران ، تغییر یافته است. البته اهالی این روستا و روستاهای اطراف نام این روستا را با گویش قدیمی خود یعنی "میرزه رشین" (یا همان میرزانشین ) بکار می‌ برند.

فعالیت مردم روستا:

بارزترین مشخصه‌های فعالیت‌های اهالی این روستا کشاورزی ، دامداری و قالی بافی می‌باشد.پوشش گیاهی مجارشین را بیشتر درختان گردو و صنوبر ( قلمه ) تشکیل داده است.

دامداری در این روستا به دلیل وجود مراتع زیاد و مخصوصا مراتع سرسبز سویوخ بولاغ و آغ دره نسبت به روستاهای اطراف گسترده‌تر می‌باشد که نتیجه آن وفور محصولات لبنی و به تبع آن کمک به اقتصاد خانوار روستایی می‌باشد.

مهمترین منبع درآمد اهالی روستای مجارشین فروش محصولات کشاورزی از جمله گردو، گل محمدی و بیدمشک خام و... می باشد . همچنین فروش شیر تولید شده از دام سنگین و سبک یکی دیگر از منابع درآمدی روستا هستند که همگی اینها در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد . اما در فصل زمستان قالی بافی و فروش آن مهمترین منبع درآمد اهالی این روستا می باشد.

مجارشین مانند دیگر روستا های اطراف با وجود اینکه یکی از روستاهای شهرستان اسکو می باشد اما بیشترین و یا می شود گفت تمام دادوستد وخرید و فروش اهالی روستا با شهر آذرشهر می باشدو بیشتر برای کارهای اداری به شهرستان اسکو رفت و آمد می کنند.

مجارشین روستایی تاریخی در دل طبیعت

موقعیت روستای مجارشین:

روستای مجارشین محل تلاقی دو جاده آذرشهر به گنبرف و همچنین اسکو به گنبرف می‌باشد که از این لحاظ نیز از موقعیت بسیار ممتازی نسبت به روستاهای اطراف خود دارا می‌باشد. راه ارتباطی این روستا با شهرستانهای اسکو و آذرشهر جاده آسفالته می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی و کوههای اطراف مجارشین:

مجارشین در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۴۴ دقیقه و طول جغرافیایی ۴۶ درجه و ۹ دقیقه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ، ۲۰۵۰ متر می باشد. مساحت روستای مجارشین ۱۶۰ هزار متر مربع می باشد. همچنین فاصله این روستا با شهر اسکو ۳۰ کیلومتر و با شهر آذرشهر ۲۰ کیلومتر میباشد .

 

ارتفاع کوه اوریان : ۲۸۵۰ متر

ارتفاع آناخاتون : ۲۸۲۰ متر

ارتفاع چانگیل : ۲۵۵۰ متر

ارتفاع یکه سورا : ۲۱۷۰ متر

مجارشین روستایی تاریخی در دل طبیعت

کوه اوریان (اوریان داغی) مرتفع ترین نقطه روستا می‌باشد که ارنفاع قله آن ۲۸۵۰ متر می‌باشد.

یکه سورا کوهی است که روستای مجارشین در دامنه های آن ایجاد شده است و از تقدس زیادی بین اهالی روستای مجارشین برخوردار است.

آثار تاریخی روستای مجارشین

گورستان تاریخی مجارشین:

یکی از مناطق تاریخی روستا، گورستان تاریخی مجارشین هست که در آن سنگ قبرها دارای نوشته‌هایی به زبان عربی هستند که نشان دهنده رواج نوشتن زبان عربی در زمانهای دور در این روستا می‌باشد. این گورستان نیز از آثار به جا مانده از دوران‌های تاریخی پس از اسلام می‌باشد

بوشلار:

یکی دیگر از این آثار بوشلار (خانه‌های صخره‌ای تاریخی مجارشین ) می‌باشد. این خانه‌ها، صخره‌ای و در دل کوه کنده شده‌اند و دارای طاقچه‌هایی هستند که نشان از زندگی انسانها در این محل در گذشته‌های دور دارد. این خانه ها بشتر به شکل تدافعی و جهت در امان ماندن از مهاجمان کنده شده اند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/d/dd/11_%285%29.jpg

مسجد صخره ای مجارشین:

مسجد صخره ای مجارشین مربوط به سده‌های میانی و متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های گردشگری روستای مجارشین:

این روستا علاوه بر آثار تاریخی ذکر شده به علت وجود انبوهی از درختان و چشمه های فراوان که بعضی از آنها جزء چشمه های آب معدنی می باشد و عبور رودخانه گنبر چایی از کنار آن از طبیعت بسیار زیبایی برای گردشگری برخوردار است .

از دیگر جاهای دیدنی این روستا برکه گوگلی در دامنه "کوه چانگیل" میباشد.

معروفترین چشمه های مجارشین عبارت است از: مهیر چشمه سی ، آغ بولاغ چشمه سی ، رستم چشمه سی ، قویی چشمه

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید