علیرضا ناجی گفت: زنان باردار، کودکان، کادر درمان و افرادی که با حیون آلوده در تماس هستند در اولویت واکسن آبله میمون قرار گیرند.

این افراد باید واکسن آبله میمون بزنند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، آبله میمون به کشورهای بیشتری نفوذ کرده است. تا همین چند روز پیش، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این بیماری در ۲۰ کشور شناسایی شد. حالا اما اعلام کرده که سه کشور دیگر نیز به این لیست اضافه شده‌اند. اما با افزایش موارد ابتلا آیا واکسن آبله میمون در دستور کار دولت‌ها قرار می‌گیرد؟

شمار مبتلایان به آبله میمون حالا به ۲۵۷ نفر رسیده است. ویروسی که موجب نگرانی برخی از مردم شده که آیا مانند کرونا همه‌گیر می‌شود یا نه.

سازمان بهداشت جهانی درباره میزان خطر این ویروس اعلام کرد: «اگر این ویروس فرصت این را داشته باشد که تبدیل به یک پاتوژن انسانی شود خطر آن بالاتر می‌رود. در این حالت به گروه‌های با خطر بالا مانند کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف سرایت می‌کند و می‌تواند افزایش خطر داشته باشد.» (بی‌بی‌سی)

در ایران هم موارد مشکوک به آبله میمون شناسایی شدند. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۹ مورد مشکوک به ویروس آبله میمون در کشور شناسایی شده‌اند. البته کمال حیدری گفت که تست پنج مورد از آنها منفی بوده است.

چه کسانی باید واکسن آبله میمون بزنند؟

واکسن آبله تا ۸۵ درصد در برابر به آبله میمون ایمنی ایجاد می‌کند. اما چه کسانی در اولویت واکسن آبله میمون هستند؟

اخیرا علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر واکسیناسیون آبله میمون به صورت عمومی توصیه نمی‌شود. زیرا شیوع خیلی بالایی ندارد. اگر واکسن در دسترس قرار گیرد افراد در خطر باید برای واکسیناسیون در اولویت باشند.»

او ادامه داد: «زنان باردار، کودکان، افرادی که با حیون آلوده در تماس هستند و کادر درمان و اعضای خانواده‌ای که با افراد مبتلا به این بیمای تماس دارند، باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.»

آنطور که ناجی گفت واکسیناسیون آبله تا سال ۱۳۶۰ در ایران انجام شد. بنابراین افراد زیر ۴۰ سال واکسن آبله دریافت نکرده‌اند. همچنین از آنجا که سال‌ها از واکسیناسیون آنها می‌گذرد، میزان ایمنی آنها در برابر این بیماری کم است.

کنترل مرزهای ایران برای مقابله با آبله میمون

وزارت بهداشت کشور البته اعلام کرد که مبادی مرزی را برای کنترل آبله میمون می‌کند. رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «کسانی که در مرزها تب و بثورات پوستی دارند، ‌ارزیابی و بررسی می‌شوند. اگر لازم باشد از این افراد تست بگیرند حتما انجام می‌شود.»

ایراهیم قادری گفت: «باید توجه کرد که بیماری‌های دیگری هم داریم که علائمی شبیه به آبله میمونی شامل تب و بثورات دارند، که اکثرا آبله‌مرغان هستند و برخی بیماری‌های دیگر.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید