۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 55361677

شرکت گازپروم روسیه پس از قطع صادرات گاز به لهستان و یک روز پس از محدودیت‌های اتحادیه اروپا بر واردات نفت مسکو، اقدام به توقف صادرات نفت به هلند کرد.

صادرات گاز روسیه به هلند متوقف شد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از رسانه اروپایی «یوراکتیو» نوشت: شرکت گاز پروم پس از خودداری هلند از پرداخت هزینه های گازی با ارز روبل، اعلام کرد که تامین گاز برای هلند را از امروز(سه شنبه) متوقف می کند.

این درحالی است که شارل میشل رییس شورای اروپا در نشست دیروز سران اتحادیه اروپا ضمن اعلام توافق اتحادیه اروپا برای توقف بخش بزرگ واردات نفت از روسیه، افزود: این تصمیم به سرعت بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند و منبع عظیمی از درآمد روسیه برای تامین مالی ماشین جنگی خود را کاهش می‌دهد.  

«گازترا» شرکت هلندی خریدار گاز از تولیدکنندگان داخلی و خارجی، تصمیم گرفته تا از "الزامات پرداختی یکجانبه گازپروم" تبعیت نکند. گازپروم روسیه نیز در واکنش صادرات گاز به هلند را از ۱۰ خرداد متوقف می کند.

گازترا در بیانیه ای اعلام کرد که از ترس نقض تحریم های اروپا نمی خواهد با درخواست روسیه مبنی بر اینکه کشورهای غیردوست باید هزینه فراورده های گازی را به روبل پرداخت کنند، موافقت نماید.

این شرکت همچنین افزود: باز کردن حساب در مسکو تحت قانون و کنترل رژیم روسیه بسیار خطرناک است.

قرارداد بین شرکت گازترا و گازپروم روسیه قرار بود در اول اکتبر (۹ مهر ماه) به پایان برسد و فسخ فوری قرارداد بدین معنی است که ۲ میلیارد متر مکعب گاز به هلند داده نخواهد شد.  

شرکت عمده فروش هلندی با ادعای اینکه این اقدام را پیش بینی می کرده از خرید گاز از جای دیگر خبر داد. راب یتن وزیر انرژی و آب و هوای هلند در جریان نشست ویژه شورای اروپا در روز دوشنبه گفت: دولت تصمیم گازترا برای نپذیرفتن شرایط پرداخت یکجانبه گازپروم را درک می کند. این تصمیم هیچ پیامدی برای تحویل فیزیکی گاز به خانه های مردم هلند ندارد.

روسیه تاکنون در واکنش به عدم پذیرش شرایط پرداخت هزینه های گاز با ارز روبل توسط کشورهای فنلاند، بلغارستان و لهستان، جریان گاز را به روی این کشورها بسته است.  

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید