نقوش بر جسته دل هر بینند ای را بی تاب می کند و نشان دهنده این است که وقتی یک عشق پدیدار می شود همه هنرها را به نفع خود مصادره می کند.انگار گروهی از مردم بنایی را بر عشق پایه گذاری می‌کنند.

آ,یا از معبد عشاق گروک دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، "معبد عشاق" آرامگاهی بازمانده از دوره صفوی است که در شهرستان سیریک، شهر گروگ، واقع شده و در ۲۶ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۳۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است شهرستان سیریک دارای ۳۲ اثر تاریخی و گردشگری است که از مجموع آنها فقط سه اثر ثبت ملی شده است که معبد عشاق از آن جمله است.

آ,یا از معبد عشاق گروک دیدن کرده‌اید؟

معبد عُشاق آرامگاهی متعلق به دوره صفوی است که در آن از گچبُری و ظروف چینی و سفالی چسبانده شده به دیوار داخلی برای تزیین استفاده شده و بنایی شاخص در استان هرمزگان محسوب می شود. آرامگاهی با تاریخ مکتوب بیش از ۴۰۰ سال که از زمان های طولانی گذر کرده و مورد تهاجم باد و باران واقع شده است. آرامگاه میر محمد سالار تاج الدین و بی بی سعده (حریره) که از مناطق دیدنی شهرستان سیریک در گروگ است.

آ,یا از معبد عشاق گروک دیدن کرده‌اید؟


خصوصیات معماری

نقوش بر جسته دل هر بینند ای را بی تاب می کند و نشان دهنده این است که وقتی یک عشق پدیدار می شود همه هنرها را به نفع خود مصادره می کند.انگار گروهی از مردم بنایی را بر عشق پایه گذاری می کنند. عبارتی را به صورت بر جسته بر روی دیوار آن نقش کرده اند که در آن اورادی در درود و سلام بر پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) دیده می شود. وجود ظرافت در معماری و نقوش بر جسته بر روی سفال هایی  که متآسفانه بر اثر بی توجهی بخش های زیادی از آن از بین رفته، نشان از گنجینه های است که از گذشتگان به ما رسیده است. بنا به تحقیقات به عمل آمده می توان این بنا را متعلق به دوره صفوی دانست که با نقوش دایره وار و لعابین و خطوط بر جسته نستعلیق در آیات و احادیث منقورش در بالاو حواشی در و پنجره ها که عمومآ به خط نستعلیق و ثلث بر جسته است، اشاره کرد. پنجره ها طاق دارند و به شکل مستطیل و حلزونی شکل و برابر هم ساخته شده اند. نمای داخلی آن طاق جناغی دارد.  نمای داخلی آن طاق جناغی دارد. بلندی آن از کف ۱۲۰ سانتی متر و دهانه طاق ها و یا عرض مدخل آن ۶۰ سانتی متر است. مجموعه حواشی و حجاری ها تزئینی وابسته به مدخل یا در ورودی کاملآ مشخص نیست ولی در حدود ۴ متر بلندی و  ۳/۵ متر عرض دارد. در حاشیه بالا عبارت وصل علئ علی (ع) /رضا(ع) و صل علی امام حسین (ع) شهید کربلا ذکر شده است. به طور کلی محتوای خطوط بر جسته نمادی از شاهکاری هنرمندانه در یک دوره خاص (صفوی) می باشد.

عشاق واقعی نیز همچون ستون های یک معبد، به هم دل داده از یک سقف حمایت می کنند. سقف معبد عشق باید حمایت شود، ولی اگر خیلی به هم نزدیک باشند، سقف فرو می ریزد و فاصله فقط وقتی ممکن است که وابستگی وجود نداشته باشد. فقط مردمان آزاده هستند که می توانند فاصله را حفظ کنند، مردمان وابسته فقط به یکدیگر می چسبند. آنان از گوشه چشم همدیگر را می پایند تا دیگری فرار نکند و ترس بر عشق اگر غلبه کند مرگ عشق فرا خواهد رسید.

معبد عشاق گروک

روایت عشق

بزرگان کهن چنین روایت می کنند که دو دل داده یا دو عاشق در جلوه عشق پاک و مقدس در این مکان دفن شده اند. این دو جوان از دو طایفه مختلف به هم دل می سپارند و با مخالفت خانواده ها مواجه می شوند و مخالفت دو خانواده باعث مرگ آنها می شود. بعضی نقل می کنند که میر محمد موقعی که خواب می بیند به پدرش وصیت می کند که وقتی از این دنیا رفت تابوتش را بر شتری بگذارد و رها کند و گویا دختر نیز چنین درخواستی می کند. زمانی که آنها که از دنیا رفتند، آن دو عاشق نگون بخت را بر شتری سوار کردند و به سوی مقصد نا معلومی حرکت دادند. به نقل از گذشتگان، شترها دو جا بر زمین می نشینند و بر می خیزند و اما جای سوم که در بالای تپه ای است، دیگر برنخواستند. شتر جسد عشاق را همان مکان بر زمین می گذارد که بعد ها اقوام آن دو، بنای یادبودی به مزارشان بر پا می کنند که در ساخت آن چون آب نبوده از شیر شتر استفاده کردند.


جاذبه‌های گردشگری منطقه

چشمه آب ‌گرم گروک، سواحل شنی روستای گروک

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید