قوبول دره‌سی در یک کیلومتری غرب قریهٔ چناب از توابع هوراند (دو کیلومتری جادهٔ اهر - کلیبر) پشت کوه سنگی مرتفعی واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت‌سر قرار دارد که به روایتی مسکن اصلی بابک خرمدین بوده است.

قوبول دره‌سی روستایی که منزل اصلی بابک خرمدین بوده است

به گزارش سلام نو، در دهستانها و روستاهای شهرستان هوراند در استان آذربایجانشرقی آثار باستانی متعددی وجود دارد. در این مطلب به قسمتی از این آثار میپردازیم.

بی تردید یکی از نقاط قره داغ که ارزش های تاریخی و طبیعی بالایی دارند، چیناب است.

در جاده اهر ـ هوراند روستایی به نام چیناب در ضلع شرقی آن وجود دارد که دارای محوطه تاریخی هوشنگ شاه و قوبول دره سی است. در همان محل غار کوچکی نیز وجود دارد که به غار چیناب معروف است. کمی بالاتر جنگلی نیز وجود دارد و در نهایت خط الراس کوه ها به فرهاد داشی و آن سوتر به قلعه پشتو می رسد.

جلوه هایی از محرومیت مردم روستای چیناب هوراند

قوبول دره سی، جهتی شرقی-غربی دارد؛ رودهای کوچک و جویبارهای متعددی از این دره به سوی رود قره سو جاری است. دشت گسترده ی وسیعی به نام لشکرگاه یا میدان هوشنگ شاه در این قسمت واقع است که قطعات سفال شکسته و سنگ چخماق، مربوط به قرون اولیه هزاره اول قبل از میلاد مسیح، به طور پراکنده در آن دیده می شود.

دهستان دیکله که مرکز آن روستای چناب یا چیناب است و در دره ای باصفا واقع شده، ۴۴ روستای تابعه دارد و از نظر تاریخی دارای اهمیت فوق العاه ای است.

با جاذبه ی گردشگری منطقه تاریخی قوبول دره سی بیشتر آشنا شوید! ☀ جاذبه ها

قوبول دره‌سی در یک کیلومتری غرب قریهٔ چناب از توابع هوراند (دو کیلومتری جادهٔ اهر - کلیبر) پشت کوه سنگی مرتفعی واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت‌سر قرار دارد که به روایتی مسکن اصلی بابک خرمدین بوده است.

تپهٔ تاریخی اژدها داشی در این دره قرار دارد. بر بدنه و بالای آن غارهایی است که به گفتهٔ اهالی هر کدام گنجایش بیش از دو هزار نفر را دارد.

قوبول دره سی، جهتی شرقی-غربی دارد؛ رودهای کوچک و جویبارهای متعددی از این دره به سوی رود قره سو جاری است.

بر روی تپه‌های قوبول دره‌ سی، حفاری و تخریب‌های ناهنجاری صورت گرفته و تعداد قابل توجهی مجسمه‌های سنگی بیرون ریخته است. این مجسمه‌ها که تعداد آن‌ها از صد بیشتر است و در غارهای وسیع سینهٔ‌ کوه پیدا شده‌اند، اکثراً صورت مردان جنگی را دارند که دست بر سینه ایستاده‌اند. همچنین در قوبول دره‌سی میدانی است به نام هوشنگ شاه (لشگرگاه) و معبدی به نام جلال تالان که احتمالاً بازماندهٔ یک آتشکده است.

علاوه بر مجسمه‌های سنگی مردان جنگی، مجسمه‌های دیگری نیز به شکل گاو یا افراد غیرنظامی از این منطقه کشف شده که نمی‌توان هویت دقیق محل آن را تعیین کرد. از طرف دیگر در این ناحیه مقابری وجود دارد که سفال‌های منسوب به هزارهٔ‌ اول و دوم قبل از میلاد از درون آنها به دست آمده است.

منطقه تاریخی قوبول دره سی - صفحه 1

تپه باستانی اژدها داش:

در دشت لشگرگاه هوراند تپه بسیار کوچکی به شعاع تقریبی ۱۵ و ارتفاع یک و نیم متر وجود دارد که در اصطلاح محلی به اژدها داش ( سنگ اژدها ) معروف است. از این تپه آثاری مختلف از قبیل قطعات سفال و سنگ چخماق مربوط به قرون اولیة‌ هزاره اول قبل از میلاد به دست آمده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید