داشلی بولاغ واژه ای ترکی است که در زبان فارسی به معنای «چشمه سنگی» است.چشمه داش بولاغ از قدیم استراحتگاه عشایر ایل شاهسون است که از قشلاقات منطقه مغان به کوه‌های باغرو و سبلان کوچ می کنند و بالعکس.

داشلی بولاغ چشمه‌ای که لوله کشی شده است

به گزارش سلام نو، در نزدیکی گرمی و در حوالی روستای دیزج چشمه پرآبی به نام «داشلی بولاغ» وجود دارد. آب چشمه داشلی بولاغ مورد استفاده اهالی روستا و سایرین بوده و در شمار آب های معدنی آشامیدنی است. چشمه داشلی بولاغ در گذشته محل استراحت ایل عشایر شاهسون بوده و دارای مناطق حاصلخیز بسیار بکر است. علاوه بر این در اطراف چشمه آثار باستانی و قبور تاریخی نیز وجود دارد که قابل توجه است.

چشمه داشلی بولاغ گرمی

چشمه داشلی بولاغ در جنوب روستای دیزج به فاصله حدود ۳ تا ۴ کیلومتری گرمی در استان اردبیل واقع شده است. سرچشمه داش بولاغ از کوه های اطراف بوده که بوسیله لوله کشی به ۶۰۰ الی ۷۰۰ متری در پایین کوه آورده شده است. قدمت این چشمه مشخص نبوده و تنها منبع تأمین آب شرب آبادیهای اطراف می باشد که اهالی روستاهای دیزج، آقداش، تکانلو، بنه و … از این چشمه استفاده می کردند.

معرفی شهرستان گرمی

امروزه نیز برخی افراد از آب این چشمه جهت شرب و دم کردن چای از اطراف و اکناف بویژه شهر گرمی مغان به این محل مراجعه می کنند. چشمه داش بولاغ از قدیم استراحتگاه عشایر ایل شاهسون است که از قشلاقات منطقه مغان به کوه‌های باغرو و سبلان کوچ می کنند و بالعکس. در اطراف این چشمه آثار باستانی در قسمت شرقی آن وجود دارد که در دهه های اخیر حفاری‌های گسترده ای در این محل جهت دستیابی به آثار باستانی انجام گرفته و قبور تاریخی و باستانی زیادی در این محل مورد کنکاش قرار گرفته است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید