تپه لاوین یکی از مهمترین تپه های شهرستان پیرانشهر است که در حد فاصل روستای قبله حسن- لاوین، در میان اراضی کشاورزی واقع شده است. پراکندگی داده های سفالی و استخوانی در سطح تپه زیاد است و بیش از دو هزار قطعه سفال این منطقه مستند نگاری شده‌ است.

از تپه لاوین پیرانشهر چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، محوطه تاریخی لاوین در پیرانشهر از مکانهای تاریخی و مهم شمال غرب کشور است که در حاشیه «رودخانه زاب» قرار گرفته و نشان دهنده وجود استقراری تاریخی از هزاره پنجم قبل از میلاد و دوران مفرغ و عصر آهن است. آخرین بار، استقراری از دوران اسلامی و در زمان زمامداری ایلخانان مغول در این محوطه شکل گرفته و به تدریج متروک شده ‌است.

از تپه لاوین پیرانشهر چه می‌دانید؟

کاوش ‌های باستان‌ شناختی در شهرستان پیرانشهر، نشان از استقرار از هزاره پنجم قبل از میلاد، دوران مفرغ و عصر آهن دارد که در این زمینه بیش از دو هزار قطعه سفال این منطقه مستند نگاری شده‌ است. محوطه تاریخی لاوین پیرانشهر که در آن کاوش‌ های باستان ‌شناسی صورت گرفته نشان ‌دهنده وجود استقرار تاریخی از هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران مفرغ و عصر آهن است.  

تپه لاوین یکی از مهمترین تپه های شهرستان پیرانشهر است که در حد فاصل روستای قبله حسن- لاوین، در میان اراضی کشاورزی واقع شده است. پراکندگی داده های سفالی و استخوانی در سطح تپه زیاد است و بیش از دو هزار قطعه سفال این منطقه مستند نگاری شده‌ است. با توجه به آثار سطحی و تجزیه و تحلیل داده های سفالی، توالی دوره های فرهنگی نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، آهن، دوران تاریخی و دوره اسلامی را می توان برای این تپه در نظر گرفت.

اهمیت کاوش و تعیین حریم این محوطه در قرارگیری آن در دالان تاریخی شمال غرب و شمال بین ‌النهرین است. مطالعه و کاوش مدت‌ دار این محوطه در سال‌ های آتی به روشن شدن وضعیت معیشت، اقتصاد و روابط فرهنگی شمال غرب ایران و مناطق همجوار به ویژه بین ‌النهرین کمک قابل توجهی خواهد کرد. اهمیت بررسی این منطقه برای دانستن گذر از دوره نوسنگی به دوره مس و سنگ در شمال غرب ایران قابل توجه است. در این نقطه هنوز به این مقوله بطور دقیق پرداخته نشده است.                    

از تپه لاوین پیرانشهر چه می‌دانید؟

معضلات

واقع شدن تپه لاوین در میان اراضی کشاورزی، عبور جاده آسفالته قبله حسن- لاوین و تیرهای انتقال برق و تلفن در ضلع غربی و جنوبی، زیر کشت بردن سطح تپه، تعرضات مکرر کشاورزان منطقه که منجر به خاکبرداری بخش های عمده ای از تپه در ضلع شمالی، شرقی و جنوبی شده، حفر جوی های انتقال آب در ضلع شمالی، شرقی و غربی و حفاریهای غیر مجاز صورت گرفته در جای جای تپه از معضلات این مکان تاریخی است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید