سنگ‌های افسانه ای این روستا به مثابه کوهی بر روستا و زمین های کشاورزی آن مشرف هستند. در ظاهر هر یک از سنگ ها به طور انفرادی و جداگانه در کنار یکدیگر قرار گرفته و ارتباط معناداری بین آنها نیست.

خورنج روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای

به گزارش سلام نو، روستای خورنج در پیرانشهر در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر بر سر راه مهاباد قرار دارد. این روستا در مجاورت منطقه ای قرار دارد که با سنگ های عظیم الجثه ای احاطه شده که این سنگ ها به طرز شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند. در اطراف این روستا چندین تپه باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد. بعضی از این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و بعضی دیگر در شرف ثبت شدن قرار دارند.

خورنج روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای

در نزدیکی روستای خورنج تپه ای وجود دارد که مساحتی برابر با دو و نیم کیلومتر مربع  است که پوشیده از سنگهای عظیم الجثه ای هستند و نظر هر بیینده و رهگذری را به خود جلب می کند. این تپه که در استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر، بخش لاجان، دهستان لاهیجان غربی، روستای خورنج قرار دارد به شکل نواری سنگی در امتداد شرقی–غربی از شمال روستا می گذرند. وجود این تکه سنگها با این شکل ظاهری و استقرار شگفت انگیز آنها تعجب و حیرت هر بیینده ای را بر می انگیزد. در مورد این سنگها افسانه های زیادی وجود دارد به طوری که هر سنگ برای خود نام و افسانه ای دارد. در میان آنها سنگ هایی یافت می شود که دارای نقش برجسته و کنده کاری شده حیواناتی مانند شتر و مار و پرنده هستند که اگر بصورت دقیق وعلمی مورد بررسی قرار گیرند امکان یافتن نقوش ماقبل تاریخی و یا کتیبه های سنگی دور از انتظار نیست. همچنین سطوح خارجی ناهمواری بر روی سنگ های این منطقه وجود دارد که برای صخره نوردان می توانند جذاب باشند. آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی است.

خورنج روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای

ویژگی‌های سنگ‌های خورنج

سنگ‌های افسانه ای این روستا به مثابه کوهی بر روستا و زمین های کشاورزی آن مشرف هستند. در ظاهر هر یک از سنگ ها به طور انفرادی و جداگانه در کنار یکدیگر قرار گرفته و ارتباط معناداری بین آنها نیست؛ اما اگر با دقت بیشتری به کلیت و مجموعه سنگ ها دقت کنیم در می یابیم که این سنگ ها دقیقا مانند قطعات پازل یک قطعه سنگ بسیار عظیم هستند که امکان شهاب سنگ بودن آنها را تقویت می کند. آثار سوختگی کهن و بسیار قدیمی بر روی اکثر سنگهای این مجموعه مشاهده می شود. همچنین تفاوت ظاهری کوهها و رشته کوههای اطراف این روستا با این سنگها قابل توجه است که هم به لحاظ ظاهری (اکثرا دارای قله و شیب صخره ای) و هم به لحاظ بافتی (سنگهای رگه دار) با مجموعه سنگی خورنج (به شکل کوه) به طرز فاحشی متفاوت می باشند. کوه خورنج از یکسری سنگ عظیم بر روی یک تپه تشکیل یافته که بافت سنگی آن نه رگه دار بلکه بافتی دانه دار (شبیه دانه های شن به هم چسبیده) می باشد. تفاوت ظاهری و بافتی این کوه و سنگ هایش با کوههای اطراف این روستا آنرا به تافته جدا بافته تبدیل نموده است.

خورنج روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای

آثار تاریخی منطقه

برخی از آثار تاریخی ثبت شده توسط میراث فرهنگی نزدیک این تپه که تاریخی بودن این منطقه را نشان می دهد عبارتند از:

  • پالاساوا (هزاره اول ق.م، تاریخی–اسلامی)
  • قلعه پسوه (پیش از تاریخ، تاریخی–اسلامی)
  • گرد خزینه (تاریخی–اسلامی)
  • تپه زیوه (پیش از تاریخ، هزاره اول ق.م–اسلامی)
  • تپه لیک بن (تاریخی–اسلامی)
  • کتیبه برده مافوره (هزاره اول  ق.م)
  • قلعه شاه (وشتو) (اوایل هزاره اول  ق.م)

خورنج روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای

مسیر دسترسی

این منطقه در شهرستان پیرانشهر، بخش لاجان، دهستان لاهیجان غربی، روستای خورنج واقع شده است. برای رفتن به تپه خورنج بعد از رفتن به پیرانشهر که در ۱۳۴ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و با پیمودن ۳۰ کیلومتر جاده پیرانشهر–مهاباد به روستای خورنج می رسیم. فاصله این روستا تا راه آسفالته ۵ کیلومتر و دویست متر می باشد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید