اتحادیه اروپا قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه درباره بسته ششم تحریمی علیه روسیه بخاطر حمله‌اش به اوکراین تشکیل جلسه دهد.

اسپانیا از عدام توافق اتحادیه اروپا برای تحریم جدید علیه روسیه خبر داد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: خوزه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد مادرید از بسته جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو حمایت می کند، اما هنوز توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

وی دلیل دست نیافتن به توافق در این خصوص را وابستگی شدید برخی از کشورهای عضو اتحادیه به واردات نفت خام از روسیه و بی میلی آنها به قطع واردات برشمرد و افزود: ما از تصویب بسته تحریمی دو هدف را دنبال می کنیم. یکی اینکه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه نمی دهد هزینه جنگ خود را با سرمایه اروپایی تامین کند و دیگر آنکه اجازه نمی دهد جنگ پوتین، اتحادیه اروپا را بی ثبات کند.

اتحادیه اروپا قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه درباره بسته ششم تحریمی علیه روسیه بخاطر حمله اش به اوکراین تشکیل جلسه دهد.

هرگونه اعمال ممنوعیت بیشتر بر نفت روسیه، بازار نفت خام را در بحبوحه افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت جت در ایالات متحده و اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مقامات اروپایی اعلام کردند که دولت های اتحادیه اروپا روز یکشنبه در رسیدن به توافق برای تحریم روسیه شکست خوردند، اما مذاکرات خود را برای توافق بر سر ممنوعیت تحویل نفت روسیه از طریق دریا ادامه می دهند؛ درحالی که ارسال نفت از طریق خط لوله همچنان پابرجا خواهد بود.

در همین حال، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برغم وجود شکاف در این بلوک برای تحریم‌ روسیه، نسبت به رسیدن به توافق برای تحریم نفت روسیه ابراز امیدواری کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو فرانس انفو مدعی شد که تصمیم نهایی بر سر تحریم نفت روسیه در جلسه سران این بلوک گرفته می شود. بورل با وجود اختلاف اروپایی ها درباره ممنوعیت استفاده از نفت مسکو، گفت: در پایان، به توافق خواهیم رسید.

پس از شکست رایزنی های دیروز (۸ خرداد) نمایندگان کشورهای عضو بر سر تدوین تحریم های نفتی علیه روسیه در کنار اعمال برخی معافیت ها برای جلب رضایت کشورهایی از قبیل مجارستان، بلغارستان، چک و اسلواکی، رویترز نوشت که سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز و فردا (۹ و ۱۰ خرداد) در بروکسل گردهم می آیند تا در مورد بهترین نحوه کمک رسانی به اوکراین رایزنی کرده و به مشکلات ناشی از بحران اخیر از قبیل کمبود مواد غذایی، ملزومات دفاعی اتحادیه و افزایش بهای انرژی رسیدگی کنند.

ملموس ترین تصمیم این اجلاس، حمایت سیاسی از وام ۹ میلیارد دلاری به اوکراین برای تامین هزینه های جاری آن کشور خواهد بود که همین مورد نیز زمانی به مرحله اجرا در می آید که کمیسیون اروپا پیشنهاد خود در مورد نحوه تامین این وام را ارائه دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید