ساری به عنوان مرکز استان مازندران نه تنها تاریخی آغشته به اسطوره دارد، بلکه مدعی اول کشتی مازندران و ایران است.

ساری

ساری مرکز استان بزرگ مازندران، یکی از آن شهرهایی است که به اندازه‌ای که باید شناخته نشده است. گردشگران بیشتر آمل، بابل، رامسر، کلاردشت و رشت را می‌شناسند و به ظرفیت‌های گسترده فرهنگی، تاریخی و طبیعی گسترده ساری توجه چندانی ندارد.

ساری همچون آمل یکی از شهرهای قدیمی ایران به حساب می‌آید و سابقه‌ای چند هزار ساله در یک جا نشینی دارد. بر اساس یک تحقیق پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی برمی‌گردد که این خود به معنای قدمتی بیش از ۶ هزار سال است. شهر کنونی ساری در کنار شهر قدیمی‌تر بنا شده، شهری که حتی بر روی نامش یک نظر مشترک وجود ندارد.

ساری با افسانه‌ها و اسطوره‌ها هم گره خورده است. می‌گویند.وقتی که منوچهر برای انتقام قتل ایرج پدر خود، سلم و تور را کشت آنها را در ساری در کنار قبر ایرج مدفون کرد و بر هر قبری گنبدی ساخت. رستم هم بعد از نبرد خونبار با فرزندش سهراب می‌خواست جنازه او را به سیستان ببرد، اما به خاطر گرمای هوا در نهایت سهراب در ساری آرام گرفت.

از اواخر دوره ساسانیان تا اوایل صفویان شهر ساری پایتخت دو سلسله باوندیان و قارنوندیان بود. بعد از آن ساری به شهر مطلوب صفویان و پایتخت تابستانی آن‌ها بدل شد. در نهایت با ظهور سلسله قاجار آقامحمد خان از ساری ادعای تاج و تخت کرد و در ابتدا این شهر را پایتخت خود قرار داد و بعد از مدتی پایتخت را به تهران منتقل کرد.

اقلیم و زبان مردم ساری

شهر ساری در کوهپایه‌های رشته کوه البرز قرار دارد و به دو بخش کوهستانی و دشت تقسیم می‌شود. آب و هوای ساری در تابستان‌ها معتدل و نمناک و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و مرطوب است. در سال‌های اخیر ساری تجربه دمای چهل درجه را نیز داشته است.

ساری

ساروی‌ها به گویش ساروی زبان مازندرانی صحبت می‌کنند، گویشی که به جز ساری در میان‌دورود هم رواج دارد. گویش ساروی را می‌توان گویش اصلی زبان مازندرانی دانست، این به آن معنا است که مردم مازندران به جز گویش خود، عموما می‌توانند ساروی هم صحبت کنند.

ساری؛ پایتخت کشتی ایران

مازندران استان کشتی‌گیر خیز ایران و ساری پایتخت کشتی ایران است. نگاهی به قهرمانان ملی‌پوش ایران شما را با لیست بلند بالایی از کشتی‌گیران درجه یک ایرانی روبه‌رو می‌کند. ساری تنها شهری در مازندران است که میزبان رافائل مارتینتی، رئیس سابق فدراسیون جهانی کشتی بوده. این مسئله نشان از اهمیت ساری در کنار شهری مثل جویبار می‌دهد.

ساری

کشتی آزاد یا فرنگی، جوانان یا پیشکسوتان، ملی یا المپیک فرقی ندارد، هر جا مسابقه کشتی باشد شما حتما نماینده‌ای درجه یک از ساری می‌بینید که با غیرت و شدت مثال زدنی مبارزه می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری ساری در یک نگاه

ساری پر از جاذبه‌های تاریخی جذاب و دلنشینی است که شما می‌توانید ساعت‌ها وقت خود را در آن‌ها بگذارنید و در عمق تاریخ ایران غرق شوید.

میدان ساعت؛ نماد ساری

میدان ساعت، میدانی در مرکز ساری است. این میدان ساعتی بزرگ با صدایی ناقوس‌وار دارد. این میدان و برج ساعت داخلی آن در سال ۱۳۰۹ ساخته شد، اما در سال ۱۳۴۴ با تصمیم شهرداری تخریب شد. در نهایت ۱۱ سال بعد و در سال ۱۳۵۵ بار دیگر تصمیم به دوباره سازی برج گرفته می‌شود و برج ساعت دوم در طول دو سال به سرانجام می‌رسد. این برج هرچند قدیمی‌ترین بنای ساری نیست، اما یکی از نمادهای این شهر است.

ساری

بانک ملی

بانک ملی ساری مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در سبزه میدان این شهر قرار دارد. بانک ملی در کنار بانک سپه از قدیمی‌ترین بانک‌های ایران هستند و شعب آن‌ها در برخی شهرها مثل رشت، ساری و تهران از آثار تاریخی به حساب می‌آیند.

ساری

عمارت کلبادی

این عمارت در مرکز شهر قرار دارد و اکنون به عنوان اداره میراث فرهنگی فعال است. این عمارت پیشینه‌ای ۱۲۰ ساله دارد و معماری اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه نشین، گرمابه، اصطبل، حیاط و هنر به‌کاررفته بر روی پنجره‌ها و ارسی‌ها در آن کم نظیر است.

ساری

عمارت فاضلی

این عمارت زیبا که شهرتی ملی دارد در محله آب انبار نو ساری قرار دارد و از دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی تشکیل شده است. عمارت فاضلی در حال حاضر برای بازدید عموم در دسترس است.

ساری

مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری که قدیمی‌ترین و نخستین مسجد مازندران است و مثل برخی دیگر از مساجد قدیمی ایران پیش از آنکه مسجد شود، آتشکده زرتشتیان بوده‌است. از محوطه این مسجد آثار تاریخی بسیاری کشف شده است.

ساری

حسینیه عباس خانی

قدیمی‌ترین حسینیه ساری، تکیه عباس خانی در محله چهار راه برق است که بنا بر گفته بسیاری قدیمی‌ترین حسینیه تاریخی مازندران و گلستان می‌باشد. بنا بر اسناد موجود این حسینه در سال ۱۲۳۴ شمسی ساخته شده است.

ساری

سه گنبدان

سه گنبدان جایی است که اسطوره‌ها در ساری رنگ واقعیت می‌گیرند. این بنای باستانی با سه گنبد پلکانی و هرمی شکل که از بن تا سر آن کمانی بوده‌است ساخته شده است. بنا بر افسانه‌ها زیر هر گنبد آرامگاه ایرج، سلم و تور پسران فریدون است. اکنون بوستانی هم تراز خیابان انقلاب از این بنای کهن باقی مانده.

ساری

ساری؛ پناهگاه حیات وحش

ساری را می‌توان یکی از نقاط امن حیات وحش برای حیوانات دانست. پناهگاه حیات وحش سمسکنده (اسبوکلا)، پناهگاه حیات وحش دشت ناز و پارک جنگلی شهید زارع از جمله نقاط امن حیات وحش ساری هستند.

ساری

به جز این موارد باداب سورت و چشمه پلکانی تراورتنی آن، تالاب نیلوفر آبی حمیدآباد و پرندگان مهاجرش و دریاچه پله و طبیعت خاصش از دیگر نقاط جذاب طبیعی ساری هستند.

بهترین رستوران ها و خوراکی های ساری

جاذبه‌های گردشگری ساری

راه و چاه شهر ساری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید