دَرَک بیشتر برای ساحل رویایی معروف است و دیدنی و تفریحات زیادی ندارد؛ اما ساحل دریای عمان این روستا به قدری فریبنده و وسوسه انگیز است که به تمام سختی های راه و تفریح های گران قیمت سواحل دیگر می ارزد.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، یکی از زیباییهای بی نظیر ایران در سیستان و بلوچستان در ساحل دریای عمان قرار دارد. سواحل روستای درک، در بخش زرآباد شهرستان کنارک، نه تنها یکی از خاص ‌ترین سواحل ایران که از بی نظیرترین سواحل جهان است، جایی که آب‌های فیروزه‌ ای عمان و اقیانوس هند به هم می پیوندند و دریا و بیابان در آغوش هم طبیعتی شگفت انگیز خلق کرده اند. ساحل درک با تپه رمل ‌ها و نخل‌ ها صحنه‌ های بدیعی را بوجود آورده است. در جهان سواحلی که تپه رمل‌ ها و نخل‌ ها را در کنار خود داشته باشند به تعداد انگشتان دست‌ نیز نمی ‌رسد. لازم به یادآوری است که درک و بندر تنگ در شهرستان کنارک تنها نقاط ایران هستند که می توانید صحرا و دریا را کنار هم ببینید.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

 مقصد ما یکی از آبادی های بخش زرآبادِ شهر کنارک، در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که در امتداد ساحل دریای مکران یا عمان جای گرفته و گردشگران را به سوی خود می خواند. درک مکانی است که در آن صحرا به دریا می پیوندد و ساحل شنی آن با چشم اندازی منحصر به فرد که در هیچ جای ایران دیده نمی شود، شما را به دل داستان ها و ترانه های خیال انگیز می برد؛ ساحلی خاص و بی نظیر که مشابه آن را تنها در چند نقطه دنیا می توان دید. تماشای تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، کوه و جنگل، گله های گوسفند، بز و شتر همه در یک مکان، موهبتی‌ فراموش نشدنی است.

دَرَک بیشتر برای ساحل رویایی معروف است و دیدنی و تفریحات زیادی ندارد؛ اما ساحل دریای عمان این روستا به قدری فریبنده و وسوسه انگیز است که به تمام سختی های راه و تفریح های گران قیمت سواحل دیگر می ارزد. از عجایب روستای درک وجود چاه های با آب شیرین و زلال در این روستا است که وجود این چاه های آب شیرین در نزدیکی دریا، شگفت انگیز است. در روستای درک انواع درختان گرمسیری را شما میتوانید مشاهده کنید که همه این درختان از آب شیرین همین چاه ها آبیاری میشوند.

سیستان و بلوچستان از استان های خشک و گرم کشور است و به دلیل خشکسالی طولانی مدت، بارش باران در آن خیلی کم است؛ اما روستای درک به دلیل وزش بادهای موسمی از سوی اقیانوس هند در بیشتر مواقع هوای بهاری دارد و نسبت به جاهای دیگر خنک تر است.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

 اهالی درک از قوم بلوچ هستند و مردان آن اغلب لباس های سفید و شلوارهای لیفه دار و برگردان بر تن دارند. زنان نیز با لباس های فوق العاده زیبای سوزن دوزی شده و پر نقش و نگار، بر جلوه منطقه می افزایند. مردم این منطقه اغلب به ماهیگیری مشغول هستند؛ اما کشاورزی نیز در میان آنها رواج دارد. مسافرانی که تا کنون از این روستا دیدن کرده اند همگی از لطف بی دریغ اهل روستا بسیار تعریف کرده و خود را مهمان سفره هایی پر از غذاهای محلی که با ادویه های سنتی و دست پخت مادران و زنان روستا تهیه می شود دیده اند. دَرَک ۴۰۵ نفر جمعیت دارد و ۱۰۴ خانوار در امنیت کامل در کنار هم در این روستا زندگی می کنند.  

اگر از سمت چابهار و کنارک به سمت روستای درک راه بیفتید، با پلاکاردهای موقتی در کنار جاده مواجه می شوید که شما را به سوی زیباترین ساحل ایران فرا می خواند. در جای جای جاده به دلیل باران های شدید و موسمی، دست اندازها و چاله هایی بزرگ وجود دارد؛ اما برای آفرود بازها این موضوع مشکل چندان بزرگی به حساب نمی آید. به نزدیکی ساحل درک که برسید هیجان بیشتر و بیشتر می شود. در سربالایی فرعی ساحل که از آن، رمل های شنی در کنار نخل ها و دریا پیداست،‌ هیجان به اوج خود می رسد و نفس از دیدن این همه زیبایی بند می آید.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

 تفریحاتی که در این منطقه می توانید انجام دهید:

رمل های شنی، ساحل گسترده و طولانی، ترکیبی عالی برای آفرود بازهاست. جایی که می توان با ماشین های مخصوص آفرود از فراز و فرود بر روی رمل ها و تپه های شنی لذت بسیار برد و در پهنای ساحل آن تا مدت ها رانندگی کرد. آفرود شاخه ای از رانندگی خارج از جاده است که در مسیرهای دشوار مانند گل، کویر، کوهستان ها و ... انجام می گیرد و در آن اغلب از خودروهای شاسی بلند و مجهز استفاده می شود.

یکی دیگر از تفریحات جذاب در هر ساحلی، شنا در دریاست که لذت فراوانی دارد، این لذت در دریای نیلگون عمان در روستای درک چند برابر  می شود. هر چند امکانات عمومی در ساحل درک وجود ندارد و شنا در این دریا با سختی هایی همراه است؛ ولی این تجربه به تمام سختی هایش می ارزد. همچنین اگر امکانات و تجهیزات کافی به همراه دارید می توانید در دریای نیلگون عمان از موج سواری، قایق سواری و دیگر ورزش های آبی نیز لذت ببرید. توجه داشته باشید که در ساحل درک خبری از غریق نجات و قایق های امداد نیست و نزدیکترین درمانگاه و اورژانس با شما کیلومترها فاصله دارد، پس حتما موارد ایمنی را رعایت کرده و مراقب خود باشید.

در سفر به درک برای دقایقی هم که شده در کنار ساحل و زیر سایه نخل ها پیک نیک کنید و در آرامش و هارمونی بی نظیر طبیعت غرق آرامش شوید. علاوه بر این می توانید در ساحل شش کیلومتری درک،‌ در کنار جنگل ها و نخلستان های سر به فلک کشیده، ساحل شنی، مرجانی و ماسه ای قدم بزنید و از آرامش این ساحل فریبنده و افسانه ای‌ لذت ببرید.

همچنین شما میتوانید از خاصیت درمانی شن های کنار ساحل درک و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی خود استفاده کنید. برای این کار پیشنهاد میکنیم که صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد، به ساحل رفته و بدن خود را روی شن های این ساحل قرار دهید و یا اینکه در چاله های شنی فرو بروید تا دردهای عضلانی و استخوانی شما بهبود یابد.

غروب در میان تمام جلوه های طبیعت و آسمان، بی شک زیباترین است،‌ چه برسد به اینکه این زیبایی در کنار پهنه بیکران دریای مکران و رمل های شنی ساحل دَرَک اتفاق بیفتد. غروبی در میان نخلستان ها، دریا و رمل های دیدنی که در هر لحظه، رنگ آن با جابجا شدن خورشید تغییر می کند و معنای تازه ای از زیبایی را به نمایش می گذارد.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

شناساندن درک به گردشگران

نزدیکی های عید نوروز ۱۳۹۶ یکی از کاربران توییتر به نام نوید برهان زهی که خود از اهالی سیستان و بلوچستان است با انتشار چهار عکس از دَرَک زیبا، موج بزرگی در میان کاربران این شبکه مجازی و دیگر شبکه ها ایجاد کرد. بسیاری به این بهشت گمشده ایران علاقه پیدا کردند و با پرس و جو از نوید برهان زهی و دیگر اهالی سیستان و بلوچستان، راهی این ساحل ناشناخته شدند، کاری که مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استان سیستان و بلوچستان نتواسته بودند در تمام این سالها انجام دهند. این کاربر، در یک توییت ساده فقط با چهار عکس به خوبی اینکار را انجام داد و گردشگران و مسافران بسیاری را به درک کشاند. پس از آن بود که مسافرها، تورها و هیچهایکر ها راه درک را یافتند و اندک اندک این روستا با تمام شگفتی ها و قشنگی هایش در میان طبیعت دوستان ایرانی جای باز کرد.

شب مانی در دَرَک

به دلیل بکر و کوچک بودن آبادی درک و ناشناخته ماندن آن، مهمانخانه و هتلی برای اقامت وجود ندارد. از طرفی درک آن قدر زیباست که نمی توان از یک شب اقامت در ساحل آن و دیدن غروب و شب های پرستاره آن گذشت. پس می توانید در ساحل یا آلاچیق هایی که کمی دورتر از ساحل ساخته شده اند چادر بزنید. از اهالی روستا نیز می توانید برای شب مانی کمک بگیرید.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

 نکته‌های لازم

روستای درک از مراکز خرید و پمپ بنزین ها بسیار دور است و مغازه ای که در داخل روستا قرار دارد تنها اقلام خوراکی بسیار کمی را بفروش می رساند. پس حتما مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد نیاز خود را قبل از سفر، یا در راه تهیه کنید تا در هنگام اقامت و شب مانی به مشکل بر نخورید. تهیه سایه بان برای روزهای داغ تابستان نیز ضروری است.

امنیت منطقه

بر خلاف تصوری که در مورد سیستان و بلوچستان و ناامن بودن شهرها و روستاهای این استان وجود دارد، درک یکی از امن ترین مکان ها برای مسافرت است. امنیت روستا بسیار بالاست و نگرانی بابت شب مانی و کمپینگ در آن وجود ندارد. زرآباد که آبادی درک از توابع آن است نیز به عنوان امن ترین نقطه در سیستان و بلوچستان شناخته شده است.

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

 

امکانات منطقه

همان طور که گفته شد امکانات خاصی در روستای درک وجود ندارد؛ اما اگر برای شما مشکلی به وجود آمد یا به چیزی احتیاج داشتید می توانید روی کمک مردم خونگرم این منطقه حساب کنید. اهالی هر از گاهی با موتورهای خود به ساحل می آیند تا اگر مسافران مشکلی دارند به آنها کمک کنند. البته شایسته است گردشگران نیز قدردانی و تشکر ویژه ای در قبال کمک هایی که دریافت می کنند انجام دهند. در کنار اینها مسجد جامع روستا، آلاچیق هایی که در نزدیکی ساحل ساخته شده اند و مغازه کوچک روستا نیز برای گردشگران بسیار نقش کاربردی دارند.

موقعیت مکانی

درک، ساحلی بکر و تماشایی دارد که در ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و در فاصله ۱۰ کیلومتری زرآباد واقع شده است. این روستا بر سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندر عباس و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک قرار گرفته است. متاسفانه برای پیدا کردن درک بر روی نقشه، باید نام آن را با واژه انگلیسی Darak یا ساحل درک Darak Beach جستجو کنید. هنوز این مکان زیبا با نام فارسی خود بر روی نقشه ثبت نشده است.  

آیا بیابان را در کنار دریا تماشا کرده‌اید؟

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید