زیره ادویه ای است که ما معمولا برای خوشمزگی طعم غذا به کار می بریم، قطعا همه کدبانوها می دانند که باید عطر و طعم خانگی زیره را به خانه و آشپزخانه شان اضافه کنند!

کاهش وزن سریع  با خوردن این نوشیدنی ارزان

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، شما نیز اگر می دانستید این دانه های ریز سیاه و سبز چه خواص مفیدی دارند، قطعا آن را در برنامه غذایی خود می گنجاندید. زیره به عنوان یکی از سالم ترین ادویه جات شناخته شده است و یکی از محبوب ترین فواید آن این است که به راحتی روند کاهش وزن شما را سرعت می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که زیره علاوه بر خواص لاغری، فواید سلامتی بسیاری بر بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و در گذشته به عنوان یک داروی سنتی نیز استفاده میشده. بنابراین مصرف منظم زیره، می تواند یکی از بهترین گزینه ها هم در رژیم لاغری و هم بهبود سلامتی شما باشد. برای آنکه با انواع زیره اعم از سیاه و سبز و خواص هریک آشنا شوید و با طریقه مصرف این دانه های اعجاز انگیز، چه به صورت ادویه برای غذا و چه به عنوان دمنوش و عرق زیره مطلع شوید، مطلب پیش رو را از دست ندهید…

 در این مطلب قصد داریم یکی از گیاهان شناخته شده و طبیعی را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بلکه با قرار دادن آن در رژیم لاغری خود بتوانید به تناسب اندام برسید.

تفاوت زیره سبز و سیاه در لاغری

زیره نیز مانند برخی از ادویه جات، قرن هاست به عنوان دارویی طبیعی برای درمان انواع مشکلات و بیماری ها شناخته شده است و حتی طب سنتی نیز از آن استفاده می کند. بر اساس طبع غذایی و بدن هر انسان، بکار گیری هر نوع ادویه در بدن متفاوت اثر می کند. اما زیره ادویه ایست که مانند گشنیز و رازیانه، یک ادویه بذری به حساب می آید. ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که کدام نوع زیره تاثیر بهتری در لاغری دارد ؟ و آیا فواید زیره سیاه بیشتر است یا سبز؟

جالب است بدانید که هر دو نوع آن برای لاغری شما مفید است، علاوه بر اینکه خواص درمانی خوبی نیز دارد. توصیه ای که طب سنتی درباره مصرف انواع زیره دارد این است که اگر طبع بدن شما گرم است یعنی مزاج شما دموی یا صفراوی است، زیره سبز برایتان خوب است اما اگر طبع سردی دارید، و مزاجتان بلغمی یا سوداوی است زیره سیاه را برای لاغری انتخاب کنید.

چرا زیره لاغر می کند؟

این ادویه مانند دیگر ادویه‌ ها نظیر فلفل، دارچین و زنجبیل روی سوخت و ساز بدن اثر بسیاری می‌گذارد. به عنوان مثال افزایش تندی غذا موجب می شود تا متابولیسم بدن بالا رود و به گونه ای سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند. شاید استفاده از زیره به صورت خام مورد پسند افراد نباشد، بدین صورت می توان آن را روی سبزیجات پخته شده، تخم مرغ یا آجیل ها ریخت و در سس و چاشنی‌ ها اضافه کرد.

جالب است بدانید که زیره یک ادویه بسیار کم کالری محسوب می شود. دو قاشق چای خوری زیره تنها ۱۶ کالری دارد که همین امر موجب شده تا این ادویه به یکی از گزینه‌ های عالی برای طعم بخشی و خوشمزه کردن به غذا اضافه شود و در حالت کلی نقشی در افزودن کالری دریافتی روزانه نداشته باشد. آنتی اکسیدان ‌ها و فیتوسترول ‌های موجود در زیره هستند که به کاهش سطح کلسترول و قند خون کمک می‌کنند که این دو مورد در کاهش وزن سالم بسیار تاثیر گذار شناخته شده است.

افراد بی شماری به دنبال رژیم لاغری سریع و موثر هستند که با تکیه بر ادویه هایی نظیر زیره روند کاهش وزن را تسریع بخشند. لازم به ذکر است برخی پژوهش ها ادعا می کنند که اضافه کردن زیره به برنامه غذایی، مزایایی برای کاهش وزن دارد. البته بدون شک تنها با افزودن یک چاشنی، قادر نخواهید بود به وزن ایده آل خود برسید. از این جهت با دریافت یک رژیم غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصصان علم تغذیه و بررسی میزان کالری دریافتی و مصرفی در بدن و همچنین داشتن فعالیت های بدنی و اضافه کردن ادویه ای مانند زیره می توانید به تناسب اندام برسید.

خاصیت زیره سیاه برای لاغری

دانه های کالونجی یا همان زیره سیاه، برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. شاید باور نکنید اما فقط تعداد انگشت شماری از این دانه ها می توانند در کاهش وزن بدن معجزه کنند. خوب است بدانید که این دانه ها سرشار از فیبرهستند، در نتیجه زودتر باعث احساس سیری در شما می شوند و از خوردن بیش از حد غذا جلوگیری می کنند. افزودن فقط یک قاشق غذاخوری از دانه ها ی زیره سیاه به غذا، ارزش غذایی خورد و خوراک شما را هم افزایش می دهد.

طریقه مصرف زیره سیاه برای لاغری

حالا که درباره خواص لاغری زیره سیاه دانستید. خوب است که چند روش ساده درباره طریقه مصرف آن را هم به شما پیشنهاد کنیم. در واقع شما می توانید با رژیم زیره در کمترین زمان به کاهش وزن دلخواه خود برسید:

مخلوط کالونجی با آب، لیمو و عسل

مقداری آب لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده، سپس مقداری دانه کالونجی را مثل قرص کف دستتان بگذارید و آنها را با یک لیوان آب گرم ببلعید. در پایان یک قاشق عسل هم بخورید تا به هضم زیره ها کمک کند.

زیره سیاه با لیمو

مقداری دانه زیره سیاه را در ظرفی بریزید و آب لیمو را روی آن فشار دهید طوری که آب لیمو روی سطح زیره ها را بپوشاند. سپس این ظرف را در زیر آفتاب بگذارید تا دانه ها خشک شوند. این روند خشک شدن زیره و لیمو، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. روزانه 8 تا 10 دانه از این زیره ها را دو باردر روز مصرف کنید. بعد از یک هفته، به طرز شگفتی شاهد کاهش مقداری چربی شکم خواهید بود.

کالونجی با آب، لیمو و عسل (به روش دیگر)

آب یک عدد لیمو را در یک لیوان آب گرم فشاردهید. حالا چند دانه کالونجی( زیره سیاه) خرد شده به آن اضافه کنید. دقت کنید که هر بار فقط 3 یا 4 دانه زیره اضافه کنید، مقدار زیاد زیره سیاه ممکن است دستگاه گوارش شما را اذیت کند، مثلا منجر به یبوست شود. حالا یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و سپس بنوشید این معجون به راحتی چربی های شکم شما را آب می کند و به شما کمک می کند تا همان شکم صافی را که همیشه رویای آن را داشتید، بدست آورید

ادویه زیره سیاه در غذا

شما می توانید کمی سبزیجات را تفت دهید و دانه های کالونجی را به آن اضافه کنید. همچنین اگر زیره سیاه را به عنوان چاشنی به سالادتان اضافه کنید، طعم و عطر دلپذیری خواد داشت. علاوه بر این از فواید آن برای سلامتی تان نیز نهایت استفاده را برده اید. جالب است بدانید که فقط یک قاشق دانه کالونجی می تواند وزن شما را به روش کاملا ایمن و طبیعی کاهش دهد.

یک نکته مهم:

هنگام استفاده از دانه های زیره سیاه، یک قانون کلی را در نظر بگیرید. هرگز بیش از سه تا پنج دانه در هر وعده مصرف نکنید. چون می تواند باعث اختلال Pitta در بدن شود. “پیتا دوشا” به زبان سانسکریت به معنای صفرا یا زرداب است. این ماده دمای بدن، متابولیسم، هضم غذا و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. زنان باردار نیز باید هنگام استفاده از دانه های زیره سیاه مراقب باشند. چون احتمال دارد که باعث گرمای بیش از حد بدن آنها شده و در نتیجه منجر به سقط جنین شود.

فواید زیره برای لاغری

  • زیره سبز به هضم غذا کمک کند.
  • دانه های زیره سبز سرشار از آهن است.
  • زیره می تواند در کنترل بیماری دیابت کمک کند.
  • زیره ضد کلسترول بد یا چربی خون است.
  • دانه های زیره به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • زیره سبز برای سوزاندن چربی و کاهش وزن مفید است.
  • خاصیت زیره سبز برای کاهش وزن

از زیره سبز می توان به عنوان یک داروی گیاهی برای لاغری استفاده کرد. به این ترتیب که با خوردن روزانه دانه های زیره سبز یا نوشیدن آب زیره، به راحتی می توانید در طی 15-20 روز چربی اضافه شکم ویا کل بدن تان را آب کنید. طی آزمایشی که بر روی 80 زن که اضافه وزن داشتند، انجام شد، این زنان به دو گروه تقسیم شدند: “گروهی که زیره مصرف کردند” و “گروهی که تحت رژیم لاغری بودند”. در پایان مشخص شد گروهی که روزانه زیره سبز را بطور منظم مصرف کرده بودند، در مقایسه با زنانی که فقط تحت یک رژیم لاغری بودند، کاهش وزن قابل توجهی داشتند.

زیره سبز می تواند با افزایش سرعت متابولیسم و بهبود هضم، به سوزاندن سریع کالری کمک کند. وقتی سیستم گوارش شما سالم باشد و متابولیسم بدن تان سریع ترعمل کند، خود به خود لاغر می شوید.

حالا که فواید آن را دانستید، بیایید به چگونگی مصرف زیره سبزبرای لاغر شدن، نگاهی بیندازیم.

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری

روش های زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از زیره سبز وزن تان را کاهش دهید. برخی از این روش ها در زیر ذکر شده است:

دانه های زیره سبز

2 قاشق غذاخوری دانه زیره را به مدت 5-6 ساعت، شب هنگام دریک ظرف آب بخیسانید. بهترین موقع خوردن زیره برای لاغری صبح ها است، دانه ها ی خیس خورده را صبح بجوشانید و نوشیدنی را مثل جوشانده از صافی رد کنید. سپس، آب لیمو را به آن اضافه کرده و این معجون را به مدت 2 هفته هر روز صبح ناشتا و با معده خالی بنوشید.

پودر زیره و ماست

چند عدد زیره را آسیاب کرده و یک قاشق چای خوری پودر زیره را با یک قاشق چای خوری ماست مخلوط کنید و بعد از غذا، هر روز به مدت 15 روز میل کنید.

پودر زیره

یک فنجان آب را بجوشانید و پودر زیره را به آن اضافه کنید. برای بهتر شدن طعم نوشیدنی می توانید کمی نمک هم اضافه کنید. این چای زیره را هر روز بعد از غذا، به مدت 20 روز بنوشید.

دمنوش زیره برای لاغری شکم و پهلو

چنانچه گفته شد یکی از مزایایی که هم در زیره سیاه وجود دارد و هم سبز، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. یکی از دلایل اصلی چاقی شکم و پهلو، نفخ شکم به دلیل رژیم غذایی نامناسب و یا روده تحریک پذیر و استرس است و زیره در درمان این مشکل بسیار کارساز است. خصوصا اگر آن را به صورت دمنوش مصرف کنیذ علاوه بر خاصیت درمانی برای دستگاه گوارش، به ازبین بردن نفخ شکم کمک می کند، از طرفی چنانچه گفته شد چون سرعت متابولیسم بدن را افزایش می دهد به سوخت و ساز چربی در این نواحی نیز کمک می کند.

طریقه مصرف دمنوش زیره

در صورتی که میخواهید از زیره سیاه برای تهیه دمنوش لاغری استفاده کنید، در ابتدا باید زیره را آسیاب کنید. توصیه می کنیم هر بار که می خواهید این دمنوش را تهیه کنید همان موقع دانه های زیره را آسیاب کنید. یعنی از نگهداری پودر زیره سیاه و آسیاب شده خودداری کنید .برای لاغر شدن شکم و پهلو هر روز ناشتا و قبل از صبحانه یک استکان دمنوش زیره را بنوشید. حتی می توانید دمنوش زیره وسیاه دانه درست کنید که آن هم برای لاغری بسیار موثر است. طول دوره درمان با این دمنوش حدودا 3 هفته است که اگر همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب باشد دیگر اثری از چربی های اضافی در ناحیه شکم و پهلوی شما دیده نخواهد شد.

همچنین برای خوش طعم شدن این دمنوش، می توانید از مخلوط چای سبز و زیره هم استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر لاغری، به دلیل خواص آنتی اکسیدان هر دو گیاه، یعنی چای سبز و زیره، برای پوست و موی شما نیز بسیار مفید است و از شکستن پوست شما در رژیم لاغری جلوگیری می کند.

برای اینکه نگران پوست و مو در رژیم لاغری نباشید، می‌توانید از انواع رژیم سایت من و رژیم استفاده کنید.

عرق زیره برای لاغری

یکی دیگر از قابلیت هایی که زیره دارد این است که از عرق زیره استفاده کنید. خصوصا اگر چربی های زیادی در اطراف شکم خود دارید که ناشی از زیاد نشستن پشت میز و بی تحرکی است، عرق زیره معجزه می کند. البته به خاطر داشته باشید که در کنار مصرف این عرق، ورزش را هم در برنامه روزانه خود بگنجانید. اگرتصمیم دارید چربی های دور شکم خود را آب کنید می توانید با مصرف روزانه عرق زیره، به مدت حدودا 20 تا 30 روز سایز پهلو و شکم خود را کم کنید. در اصل مواد مغذی که در عرق زیره وجود دارد، باعث می شود که بافت چربی نواحی اطراف شکم و پهلو شکسته شود و در نتیجه شما شاهد کاهش وزن چشمگیری خواهید شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید