در میان تنگ رودی جاری است که آب آن از چشمه های واقع در انتهای تنگ تامین می‌شود. نیزارهای زیبایی اطراف رود را پوشانده است. چشمه ها در کنار یکدیگر واقع شده اند و دو حوضچه به عمق حدوداً یک متر را شکل داده‌اند.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

به گزارش سلام نو، اَهرَم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر است. این منطقه از نظر اقلیمی بسیار اهمیت دارد و دارای جاذبه های طبیعی بسیار دیدنی است. منطقه خائیز در این نقطه از بوشهر دارای تنگهای بسیار زیبایی است که همه علاقمندان به طبیعت را به این منطقه می کشاند. چشمه آبگرم اهرم و طبیعت آن هر سال پذیرای گردشگران است.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

منطقه خائیز به وسعت ۳۵۰۰۰ هکتار در جنوب شرقی شهرستان تنگستان قرار دارد. این منطقه از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر، از جنوب به ارتفاعات بیرمی، از شرق به کوه سرخ و از غرب به اهرم محصور می شود. کوه های خائیز از مجموعه رشته کوههای زاگرس است و بلندترین کوه منطقه، بیرمی  به ارتفاع ۱۹۵۰ متر می باشد. این کوه بلند بام استان بوشهر است. وجود این کوه و همینطور وجود چشمه های آب شیرین کوه بیرمی باعث وجود آب و هوایی معتدل در این منطقه شده است. متوسط درجه حرارت سالانه ۶ الی ۲۴ درجه سانتیگراد و بارندگی ۲۶۰ میلیمتر می باشد. خاییز مجموعا شامل ده روستا و آبادی را شامل می شود که مهمترین آنها عبارتند از بنیون، گشی، مخدان، یخ و آشی.

کوه بیرمی دارای ۷ تنگ مهم بنامهای تنگ تلخ آب بید، تنگ بنیون، تنگ روانی، تنگ گشی، تنگ یخ، تنگ مخدان و تنگ آشی می باشد. وجود چشمه های آب شیرین و دائمی در این تنگ ها و ارتفاع نسبتا بالا از سطح دریا باعث رویش گیاهان مختلف و ایجاد جنگلها و نیزارهای زیبا شده است.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

تنگ بنیون که در موقعیت جغرافیایی N۲۸۴۶۰۲ E۵۱۲۶۳۴  در شهرستان اهرم واقع شده است، دره ای بسیار سرسبز و پوشیده از درختان پده ،انار، بنه ، بادام وحشی (باسوره)، مرکبات، نخل، کنار، انجیر، درختچه هایی همچون گز، خرزهره، شیر بادام و بوته هایی همچون هلپه، گون، گل گندم و علفهایی مثل گاوزبان، بارهنگ، دم روباه است که هر چه به انتهای دره نزدیک میشوید بر تراکم درختان افزوده می شود، تا جایی که در برخی از نقاط برای گذشتن از میان درختان باید نشسته عبور کرد.

در میان تنگ رودی جاری است که آب آن از چشمه های واقع در انتهای تنگ تامین می شود. نیزارهای زیبایی اطراف رود را پوشانده است. چشمه ها در کنار یکدیگر واقع شده اند و دو حوضچه به عمق حدوداً یک متر را شکل داده اند. چشمه سمت چپ به یک منبع آب هدایت شده که پس از پر شدن آن به درون حوضچه سرازیر میشود.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

اقلیم منطقه

موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه باعث بوجود آمدن چند نوع پوشش آب و هوایی منحصر به فرد گردیده که در هیچ جا یا کمتر جای استان بوشهر می توان دید که شامل موارد زیر است:

مناطق پست که از ارتفاع ۱۵۰ متری در بستر رودخانه فصلی رود شیرین در شمال غربی منطقه شروع می شود و تا ارتفاع ۵۰۰ متری در تپه های مشرف به تنگ های بیرمی ادامه پیدا می یابد. عموماً گیاهان علفی یکساله، گیاهان بوته ای یکساله و چند ساله مانند خارشتر، قیچ، اشک و در بعضی از نقاط خرزهره و درختچه های کهور ایرانی، کنار، گزشور و استبرق در این منطقه دیده میشود. آب وهوا در این مناطق با سایر نقاط استان بوشهر زیاد تفاوت ندارد.

نوع دوم تنگ های کوه بیرمی هستند که نوع دیگری از پوشش آب و هوایی را تشکیل می دهند که از ارتفاع ۵۰۰ متری از ابتدای تنگ بنیون شروع می شود و تا ارتفاع ۹۰۰ متری ادامه پیدا می کند. طبیعت این تنگ های منحصر به فرد را درختان چندین ساله همچون پده، انار، بنه، بادام وحشی (باسوره)، مرکبات، نخل، کنار، انجیر و درختچه هایی همچون گز، خرزهزه، شیر بادام و بوته هایی مثل هلپه، گون، گل گندم و علفهایی مانند گاوزبان، بارهنگ، دم روباه، پرسیاوشان تشکیل می دهند. حیات وحش متنوع این تنگ ها را به اکوسیستمی بارز با چشم اندازی زیبا تبدیل کرده است. دمای هوا در این منطقه بطور محسوس باسایر نقاط استان بوشهر تفاوت دارد و بهتر و خنکتر است.

نوع سوم، اقلیم کوهستانی منطقه است که از ارتفاع هزار متر، با تغییر در پوشش گیاهی شروع می گردد و کم کم درختچه ها و بوته های برگ ریز جای درختان پهن برگ را می گیرند. بارز ترین گیاه این منطقه آویشن شیرازی است که فقط در ارتفاع هزار متری به بالا مشاهده می گردد. پوشش غالب منطقه شامل درختان، بادام کوهی و به ندرت بنه و افرا است. ضمن اینکه بوته های برگ ریز یکساله و گلهایی همانند گل پامچال به وفور یافت می شود. دمای هوا به صورت محسوسی کاهش می یابد و در اغلب زمستانها قله کوه که ارتفاع ۱۹۵۰  متر دارد، برای مدت کوتاهی پوشیده از برف است. فصل ها در این منطقه نسبت به سایر نقاط استان بوشهر متمایزتر و بارندگی نیز بیشتر است.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

حیات وحش خائیز

در این منطقه، گونه های جانوری زیادی را میتوان مشاهده کرد؛ بدلیل وضعیت نسبتا مناسب زیست محیطی، این منطقه توانایی افزایش این گونه های جانوری را در خود دارد. از پستانداران می توان به قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت ایرانی، تشی، خفاش میوه خوار، روباه معمولی و شنی، گراز، شغال، کفتار، گرگ، خدنگ، سمور کوهی و انواع جوندگان اشاره کرد. از رده پرندگان در حدود صد گونه پرنده در منطقه خاییز زندگی می کنند، از آنها می توان انواع عقابها، کبک، تیهو، کبوترچاهی، قمری ها، سبزقبایان، دارکوب سوری و تعداد قابل توجهی گونه های گنجشک سانان را نام برد.
از رده خزندگان و دوزیستان نیز چندین گونه وزغ و یک نوع قورباغه، اگاما، اسکینک، بزمجه و انواع مارهای سمی همچون جعفری و نیمه سمی مانند تیرمار و غیر سمی مثل مارقیطانی در این منطقه زندگی می کنند. از ماهیان نیز دو گونه برکه زی از کپور ماهیان (سیپرینیون و گارا) و گونه ای مارماهی مشاهده شده است.

تنگ بنیون بهشتی دیدنی در بوشهر

مسیر دسترسی

تنگ بنیون در جنوب روستایی به همین نام واقع است. شروع مسیر تنگ از کنار مسجدی، چند صد متر پایین تر از روستا است.
دسترسی به این تنگ از طریق جاده ارتباطی شهرستان اهرم به روستای بنیون میسر است.
از دو راهی اهرم – خاییز باید راهی روستای بنیون شوید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید