رییس سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در مجموع ۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، در دو بخش فیزیکی و مجازی کتاب فروخته شد؛ البته باید میزان فروش با پرداخت‌های کارت به کارت و نقدی را نیز به این رقم افزود.

۳ میلیون نسخه کتاب در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب به فروش رسید

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، آخرین نشست خبری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکشنبه (۸ خردادماه) خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمدوند ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان و شهید صیاد خدایی با بیان این‌که برگزاری همزمان دو الگوی مجازی و فیزیکی، ویژگی اصلی سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بود، درباره ابعاد این رویداد فرهنگی گفت: نمایشگاه کتاب قطعاً یک رویداد بزرگ بود که بدون هماهنگی و همکاری نهادهای مختلف میسر نبود، همچنین حضور مردم و مراجعه پر تکرار آنان به نمایشگاه جلوه نشاط و پویایی فرهنگی و عمق تمدن و دانش دوستی ملت بود.

وی افزود: مسئله برگزاری نمایشگاه کتاب با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر دولت و مدیران با ابهام مواجهه بود اما با تلاش شبانه روزی همکاران در کمیته‌های مختلف این مهم محقق شد و این تجربه به تجربه‌های فرهنگی کشور اضافه شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری همزمان این رویداد بزرگ در فضای حضوری و مجازی با توجه به اینکه کشور هنوز از آسیب‌های کرونا دور نشده بود طبیعتاً با مشکلاتی روبه رو بود بخش مجازی نیز برای دسترسی عموم مردم نمایشگاه در این دوره فعال بود و استقبال مراجعه کنندگان از این بخش نشان می‌دهد که این تدابیر مناسب بود و افرادی که محدودیت حضور در نمایشگاه فیزیکی را داشتند از این طریق در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند.

رئیس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در مجموع ۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، در دو بخش فیزیکی و مجازی کتاب فروخته شد؛ البته باید میزان فروش با پرداخت‌های کارت به کارت و نقدی را نیز به این رقم افزود. احتمالاً ۱۵ تا ۳۰ درصد بیش از رقم نهایی کتاب در این دوره از نمایشگاه فروخته شده است.

وی افزود: بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی، فروش رفته است. در بخش فیزیکی آمار دقیقی از عنوان‌ها موجود نیست اگر عدد بخش مجازی را مبنا قرار دهیم بیش از این تعداد، نسخه کتاب در بخش حضوری نمایشگاه کتاب فروخته شده است. بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان در بخش حضوری نمایشگاه، کتاب فروخته شده و بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان در بخش مجازی کتاب فروش رفته است؛ بی‌تردید عدد قابل اعتنایی است البته با محاسبه فروش‌های نقدی و کارت به کارت عده‌ای از ناشران متخلف بی‌تردید ۳ میلیون نسخه کتاب در این نمایشگاه فروش رفته است.

احمدوند گفت: با توجه به این‌که آمار دقیقی از میزان فروش، تعداد عنوان‌های عرضه شده چندان نمی‌توان با اطمینان درباره این‌که در نمایشگاه ۱۴۰۱ در مقایسه با دوره‌های قبل کتاب فروخته شده، صحبت کرد. در مجموع با شرایط فعلی، میزان و تعداد نسخه‌های فروش رفته، عدد قابل توجهی است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر میانگین قیمت هر کتاب در نمایشگاه مجازی، حدود ۸۵ هزار تومان باشد، تصور ما این است که ۳ میلیون نسخه به این رقم فروش رفته باشد، بنابراین در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان، از سوی مخاطبان در دو بخش حضوری و مجازی فروش رفته است.

رئیس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: تجربه نمایشگاه سبب شد که ما از آن استفاده کنیم و از این فضا برای فروش کتاب و تبادل فرهنگی بهره ببریم، در زمان برگزاری نمایشگاه در مجموعه ۸ سرای اعم از سرای ناشران عمومی، ناشران آموزشی، سرای اهل قلم، سرای ملل و غیره بیش از ۳۶ نشست برگزار شد و در برخی از موضوعات هم به صورت تخصصی کار شده است.

وی گفت: از ویژگی‌های دیگر نمایشگاه کتاب توجه به موضوع مشاوره کتاب بود که در چند مجموعه در نمایشگاه افراد مختلفی حضور داشتند و برای علاقه مندان به گفت و گو در حوزه کتاب می‌پرداختند همچنین در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به برگزیدگان جوایز های دوره قبل مثل جایزه کتاب سال و جلال فضای مستقلی برای این آثار و افراد تدارک دیده شد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این دوره از نمایشگاه نیز به ایجاد یک فضای سالم فرهنگی برای همه افراد بازدید کننده اهتمام داشتیم و بازدیدکنندگان اذعان داشتند که این نمایشگاه امنیت و آرامش را فراهم کرده است.

احمد با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بخش بین الملل گفت: بیش از ۶۰ نفر از کشورهای مختلف با اشتراکات فرهنگی در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند عناصر فرهنگی که در از افراد فعال حوزه کتاب به شمار می‌روند از کشورهای منطقه و همسایه حضور داشتند؛ کشور قطر نیز حضور بسیار خوبی به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه داشت بسیاری از کشورها نیز برای گرفتن تجارب برگزاری در این نمایشگاه حضور داشتند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید