برای دیدن این بنا باید حدود ۴۰دقیقه کوه نوردی کنید که برای علاقمندان طبیعت بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود. این دژ از آثار تاریخی و مهم منطقه است که قدمت آن متعلق به دوران پیش از اسلام است.

خب لاجورد قلعه‌ای با قدمت ساسانی

به گزارش سلام نو، قلعه لاجورد در شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، روستای سرانزا واقع شده است. قدمت این دژ به دوره قبل از اسلام و دوره ساسانی بر می گردد و در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۱۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه لاجورد کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

در شمال شرق شهر فیروزکوه و سمت چپ مسیر جاده آسفالته فیروزکوه-سمنان دیواره صخره ای به چشم می خورد که بر فراز آن دژ تاریخی لاجورد با مصالحی از سنگ و ملاط گچ و ساروج یکی از شگفتی های منطقه را رقم زده است. برای دیدن این بنا باید حدود ۴۰دقیقه کوه نوردی کنید که برای علاقمندان طبیعت بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود. این دژ از آثار تاریخی و مهم منطقه است که قدمت آن متعلق به دوران پیش از اسلام است و تا قرون هفتم و هشتم هجری قمری نیز موزد استفاده بوده است.

قلعه لاجورد فیروزکوه؛ آدرس، تلفن، ساعت کاری، تصاویر و نظرات کاربران | نقشه  و مسیریاب بلد

بنا به اشاره متون تاریخی در اواخر حکومت ساسانی و دوره حکومت یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی این مکان محل نگهداری بارو بنه حکومتی بوده است. قلعه لاجورد یکی از قلعه های مهم این منطقه است که حتی فردوسی شاعر بزرگ ایران د شاهنامه می نویسد:

دژ گنبدان و کوه چرمنه
دژ لاجورد است برای بنه

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید