۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 55361003

این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به‌ عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می‌ شده است. وارد غار که می‌شوید، اگر کمی سکوت کنید، صدای چکیدن قطره‌ های آب را می ‌شنوید که طنینی است پر رمز و راز که آدمی را به عمق طبیعت و خویشتن پیوند می‌زند.

بورنیک غاری آهکی در فیروزکوه

به گزارش سلام نو، غار بورنیک که در شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، روستای هرانده واقع شده در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار باستانی و شگفت ‌انگیز در مسیری سرشار از زیبایی‌ های طبیعی واقع شده و در دوران ماقبل تاریخ محل سکونت بوده است.

بورنیک غاری آهکی در فیروزکوه

غار بورنیک در ۱۳۵ کیلومتری شرق تهران و ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از روستای زیبای هرانده و در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شده ‌است. این غار با سنگ‌ ها و ساختارهای زیبای قندیلی بسیار زیبا و دیدنی است و از منظر زمین ‌شناسی و زیبایی کمتر غاری مشابه آن در ایران می ‌توان یافت. این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به‌ عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می‌ شده است. وارد غار که می ‌شوید، اگر کمی سکوت کنید، صدای چکیدن قطره‌ های آب را می ‌شنوید که طنینی است پر رمز و راز که آدمی را به عمق طبیعت و خویشتن پیوند می ‌زند. بر دهانه‌ غار بورنیک که بایستید تصور انسان‌ هایی که هزاران سال قبل به همین چشم ‌انداز خیره می ‌شدند، هیجان ویژه ‌ای دارد.

بورنیک غاری آهکی در فیروزکوه

مشخصات غار

ورودی غار با شیب تندی رو به پایین رفته و به دو قسمت تقسیم می شود که غارنوردان یکی از دو مسیر را برای ادامه بازدید خود انتخاب می کنند. تالار بزرگتر که در سمت راست غار وجود دارد مسیر راحت تر و برای بازدید گردشگران مبتدی مناسب است اما شاخه سمت چپ دارای چاه ها و مسیرهای سخت و پر چالش است که با ابزار فنی کامل و توسط غارنوردان حرفه ای طی می شود. بورنیک تالارها و دالان های زیادی دارد که در انتها این دو شاخه مختلف را به هم مرتبط می کند. به صورت کلی چهار تالار در این غار شناسایی شده که بعضی از آنها تزیینات آهکی مانند گل کلمی ،استالاکتیت و استالاگمیت نیز دارند.

بورنیک غاری آهکی در فیروزکوه


مسیر دسترسی

راه دسترسی به این غار از طریق جاده دماوند–فیروزکوه قبل از تونل نمرود، به سمت روستای هرانده تغییر مسیر داده و پس از عبور از روستای هرانده در کنار رودخانه حبله رود و در ارتفاعت آن به غار بورنیک ختم می‌ شود. برای رسیدن به غار بونیک تهران باید ماشین ها را در روستا پارک کنید و در مسیر پاکوبی که کنار رودخانه و به سمت دهانه غار می رود، راه بیفتید. مسیر پاکوب حدود یک ساعت از میان باغ های سیب روستا ادامه می یابد و با گذر از چندین نیزار و چمنزار به پای کوهی می رسد که غار در بالای آن قرار دارد. برای رسیدن به ورودی غار هم، باید از مسیر پاکوب جدا شوید و حدود نیم ساعت در کنار رودخانه بالا بروید تا به دهانه بزرگ و عریض غار بورنیک برسید. رسیدن به آن یک کوهپیمایی نه چندان ساده است، که حدود ۱ ساعت و نیم طول می‌ کشد.

بورنیک غاری آهکی در فیروزکوه

جاذبه‌های منطقه

از جاذبه‌ های گردشگری این منطقه می ‌توان به برج دیده‌ بانی متعلق به قرون ۴ و ۵ هجری اشاره کرد. همچنین این روستا محل عبور و اتراقگاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است که تماشای زندگی صاف و ساده‌ آنان بسیار لذت بخش است. همچنین در نزدیکی روستای هرانده و غار بورنیک، دشت آزو و روستای نوا قرار دارد که از دیگر مناطق چشم‌ نواز و بکر ایران است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید