مال آقا یکی از دیدنی ترین و خوش آب و هواترین نقاط خوزستان است که همچون تکه ای از بهشت بروی زمین است. مال آقا منطقه ای محصور در میان کوه های بلند و رودخانه، باغات و درختان سرسبز و زیبا با هوایی بسیار مطبوع و فوق‌ العاده سرد است.

مال‌آقا روستایی بهشتی در ایران

به گزارش سلام نو، اگر بخواهیم از زیباترین نقطه باغملک نام ببریم، حتما آنجا منطقه گردشگری و روستای مال آقا خواهد بود. این منطقه در شمال استان خوزستان قرار دارد و از توابع باغملک است. مسیر پرپیچ‌ و خم این منطقه که از میان کوه‌ها می گذرد زیبایی افسونگری دارد. رودخانه زیبایی از میان باغهای اغلب انگور و انار روستا می گذرد و سرسبزی منطقه و صدای آرام ‌بخش آب فضایی رویایی خلق کرده است.

مال‌آقا روستایی بهشتی در ایران

خوزستان از استان‌هایی است که بسیاری از مناطق آن بکر و ناشناخته باقی مانده اند و بسیاری از مردم تصور می کنند که تمامی مناطق این استان همواره آب و هوایی گرم دارند. اما برخلاف این تصور مناطق کوهستانی استان خوزستان حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی بسیار خنک و مطلوب دارند. مال آقا یکی از دیدنی ترین و خوش آب و هواترین نقاط خوزستان است که همچون تکه ای از بهشت بروی زمین است. مال آقا منطقه ای محصور در میان کوه های بلند و رودخانه، باغات و درختان سرسبز و زیبا با هوایی بسیار مطبوع و فوق‌ العاده سرد است. این منطقه‌ کوهستانی در سلسله کوه های زاگرس واقع شده که رودخانه ‌ای مواج و سرد از آن می ‌گذرد، این رود خانه زیبا مسیر فرح بخش و زیبایی را خلق کرده است و موجب تعدد باغ های انار شده است که در جوار رودخانه فضای بسیار دل‌انگیزی را بوجود آورده است. همه ساله خصوصاً در فصول بهار و تابستان هزاران نفر از سراسر نقاط خوزستان برای گذراندن اوقات فراغت و سیاحت به این مکان خوش آب و هوا سفر می ‌کنند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3164/mal-agha-19.jpg

ویژگی اصلی مال آقا بکر بودن و ناشناخته بودن آن در میان مردم و گردشگران است این روستا از معدود روستاهای کشور است که بیشتر بافت سنتی و تاریخی دارد طبیعت اطراف روستا نیز بسیار تمییز و دست نخورده باقی مانده است. این روستا درون دره ای با صفا در مجاورت رودخانه ای پر آب و خروشان قرار دارد که بسیاری از مردم محلی آب آن را می نوشند البته در روزهای آخر هفته به دلیل ازدحام محلی ها در اطراف رودخانه آب آن کمی آلوده شده و نوشیدنی نیست.

ارتفاعی که مال آقا از سطح دریا دارد باعث شده است که آب و هوای آن همیشه خنک حتی سرد باشد البته درتابستان بسیارمفرح است با این حال توصیه می شود اوایل بهار یعنی فرودین و اردیبهشت به مال آقا بروید. مال آقا دیار بختیاری هاست و بافتی تاریخی و کهن دارد. شما میتوانید کنار رود خانه بروی سکوهای بلندی که در کنار آب هست چادر بزنید و از طبیعت زیبای آن با درختان سر به فلک کشیده و پر بار انار، کنار، چنار و همچنین رودخانه خروشان مال آقا که جلوه ای فوق العاده به این محیط بخشیده لذت ببرید. رودخانه مال آقا به واسطه پرپیچ وتاب بودن آن جلوه طبیعی بسیار زیبایی را آفریده است شما کوه های سر به فلک کشیده رادر روستای مال آقا میبینید که شب ها نمای بسیارزیبایی دارند طبیعت در این سرزمین فوق العاده دل چسب است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3164/mal-agha-8.jpg


جاذبه‌های گردشگری منطقه

از جاذبه های طبیعی این منطقه می توان به آبشار زیبای شِیوند، درختان سر به فلک کشید و گیاهان محلی در حاشیه رودخانه اشاره کرد. همچنین می توان به آثار تاریخی این منطقه که شامل کتیبه های سنگ نوشته به جا مانده از دوران کهن ملقب به بَرد گَپ (سنگ بزرگ) و همینطور آثار باقیمانده از خانه های ساخته شده در دل کوه اشاره کرد. یکی دیگر از دیدنی های این منطقه زیبا که به بهشت خوزستان شهرت دارد یک سازه کهن آبیاری در کنار روستا است که در گویش محلی آن را بَیاره و در اصطلاح علمی فلوم (flume) می نامند. این سازه سنتی برای انتقال آب از محل هایی که گسستگی در مسیر وجود داشته باشد استفاده می شود و در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه (پر سیاوش) است که منظره زیبایی پدید می آورد. در کنار روستای مال آقا می توانید دشت زیبای سوسن را نیز ببینید، همچنین قلعه تل، کول فرح و… آثار باستانی این منطقه هستند. اگر از مجاورت این رودخانه در خلاف جریان آب حرکت کنید پس از حدود چهار کیلومتر به تنگی زیبا به نام تنگ تِهی خواهید رسید. تنگ تِهی از زیباترین جاذبه های این روستا است که درانتهای آن آبشاری زیبا قرار گرفته است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3164/mal-agha-21.jpg


امکانات گردشگری

پارکینگ روستا خیلی دورتر از محل اسکان مسافران است. محل اسکان در تپه‌ هایی صاف شده با روکشی از سیمان در ابعاد سه تا چهار متر است و با داربست ‌هایی اتاقک‌ های مسافران از هم جدا می شود. سقف هر اتاق با حصیر پوسیده و یا شاخ و برگ ‌های خشکیده درختان روستا پوشیده شده است که هر از گاهی این شاخه‌ ها خرد شده و بر کف اتاق می ‌افتد. گونی ‌های بزرگ و پاره نیز حجابی بر دیوارهای کناری اتاقک‌ ها است. دستشویی نیز به همین ترتیب بوده و مناسب نیست.

مال‌آقا روستایی بهشتی در ایران

مسیر دسترسی

مال آقا در حدود ۶ کیلومتری شهر قلعه تل و ۳۲ کیلومتری باغملک در شرق استان خوزستان واقع شده است. شهرستان باغملک با مرکز استان خوزستان ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر مسیر باغملک تا قلعه تل را طی کنیم و در قلعه تل به طرف شمال مسیر را ادامه دهیم، به روستای تمبی خواهیم رسید که بعد از  طی مسافتی کوتاه به مال اقا می رسیم.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید