اکنون سیب زمینی انبار همدان، کرمانشاه و اردبیل تمام شده است. مقداری در سردخانه ها موجود بود که تقریبارو به اتمام است. روزانه ۱۵ کامیون بار، حدودا ۱۵۰ تن سیب زمینی به عراق برده می شود. میزان سیب زمینی کشور کاهش یافته از طرفی سیب زمینی جیرفت نیز تا سه روز دیگر تمام می شود.

قیمت سیب زمینی تا ۲۵ هزار تومان گران می‌شود!

به گزارش سلام نو به نقل از اتاق اصناف تهران،  مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران: کارخانه‌های چیپس و خلال قیمت را بالا می‌برند؛ ارسال سیب زمینی به کارخانه‌ها باید فعلا متوقف شود / اگر فقط در تهران اعلام کنیم که کسی با قیمت بالا نفروشد، کشاورزان بار به تهران نمی‌زنند؛ به کرج می‌فرستند؛ باید در سراسر کشور یک قیمت ثابت اعلام شود

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بیان داشت: نگرانی آنجاست که درهفته آینده بیست درصد افزایش قیمت داشته باشیم. چراکه تا برداشت بار سیب زمینی از اصفهان در ۲۰ خرداد، تنها برداشت از گرگان خواهیم داشت. زمانی که در میدان قیمت سیب زمینی ۱۸هزار تومان شود در بازار خرده فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم بالا خواهد رفت.

 

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: ابتدا باید نیاز داخل تامین شود سپس به صادرات بپردازیم. اکنون سیب زمینی انبار همدان، کرمانشاه و اردبیل تمام شده است. مقداری در سردخانه ها موجود بود که تقریبارو به اتمام است. روزانه ۱۵ کامیون بار، حدودا ۱۵۰ تن سیب زمینی به عراق برده می شود. میزان سیب زمینی کشور کاهش یافته از طرفی سیب زمینی جیرفت نیز تا سه روز دیگر تمام می شود.

او ادامه داد: تا زمانی که سیب زمینی اصفهان ۱۵ خرداد و اول تیر سیب زمینی همدان مجددا دست بیاید. تنها از گرگان و باقیمانده ذخائر سردخانه ها سیب زمینی کشور تامین می شود. از طرفی ۱۰۰۰ تن کارخانه های ما مصرف دارند وگرگان به کارخانه های مشهد و ساوه و… نیز بار ارسال می کند.

دارایی نژاد اظهار داشت: امروز در گرگان سیب زمینی را ۱۲ هزارتومان سر زمین و تهران ۱۴ هزارتومان فروختند. اکنون در همدان سیب زمینی کهنه را ۱۰ هزار تومان برای صادرات و سیب زمینی نو را ۱۳هزار تومان می فروشند. نگرانی آنجاست که درهفته آینده بیست درصد افزایش قیمت داشته باشیم. زمانی که در میدان قیمت سیب زمینی ۱۸هزار تومان شود در بازار خرده فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم بالا خواهد رفت.

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: سیب زمینی قوت مردم است. قرار بر این بود عرضه زیاد شود؛ اما متاسفانه قطره چکانی افزایش می دهند. تا ۱۵ خرداد که سیب زمینی اصفهان برداشت شود، تنها از گرگان بار خواهیم داشت.

دارایی نژاد بیان کرد: لازم است یک قیمت ثابت در کل کشور قرار بدهند و تنها کرایه حمل به آن اضافه شود. برای مثال زمانی که بار به مشهد می رود ببینند از گرگان تا مشهد چقدر هزینه می شود و همان را اضافه کنند و الا سیب زمینی در هفته آینده تا ۱۵ هزار تومان بالا خواهد رفت.

وی افزود: در هفته گذشته همه محصولات صیفی و سبزیجات بیست درصد افزایش قیمت خواهد داشت. دلیل آن این است که عرضه قطره چکانی است. الان دلالان باعث می شوند بار به میزان کافی نیاید.کرایه ها و هزینه کارگر زیاد شده اما مگر چقدر افزایش یافته که قیمت سیب زمینی این چنین بالا رود.

دارایی نژاد اظهار کرد: کارخانه های چیپس و خلال بشدت قیمت را بالا می برند؛ چراکه هم در داخل می توانند گران بفروشند و هم صادرات برایشان صرف می کند؛ لذا تا ۱۵ هزار تومان هم از زمین سیب زمینی بخرند، باز هم برایشان صرف می کند.در نتیجه کشاورز سر زمین به کارخانه دار می فروشد تا به عمده فروش بازار.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در راه حل این چالش گفت: اعلام قیمت سراسری به علاوه کرایه بار است. اگر تنها در تهران اعلام کنیم قیمت بالا نفروشند، کشاورزان بار به تهران نمی زنند و مثلا به کرج ارسال می کنند. باید سراسر کشور یک قیمت ثابت اعلام شود.

وی ادامه داد: امکان اینکه مردم میوه مصرف نکنند هست اما سیب زمینی که قابل حذف شدن نیست. اکنون سبزیجات و میوه جات که ۶۶ قلم هستند، بیست درصد افت خرید داشتند، چراکه قدرت خرید پایین آمده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ضمن انتقاد از جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر باید اعلام کند علت این اتفاق چیست .چرا توزیع را کم کرده اند و نظارت کافی وجود ندارد. تعاونی های روستایی در چنین مواقعی باید ورود کنند و قیمت هارا بشکنند تا سیب زمینی اصفهان طی ۱۵ روز آینده به دست آید تنها سیب زمینی گرگان را داریم و اگر جهاد کشاورزی توزیع لازم را انجام ندهد، چالش بسیار بزرگی پیش می آید.

وی تاکید کرد: لازم است تنها سیب زمینی بیست روز یکسان سازی قیمت در کل کشور داشته باشد. صادرات به خاطر ارز آوری که ایجاد می کند خوب است اما جهاد کشاورزی باید جهت تنظیم سیب زمینی بازار ورود کند. اگر جهاد ذخیره سیب زمینی دارد باید آزاد بکند. تا عرضه زیاد نشود قیمت نمی شکند. سیب زمینی کهنه زیر ده تومان وجود ندارد. اگر کنترل لازم صورت نگیرد، سیب زمینی نو در میادین تره بار ۱۵هزار تومان می شود.

دارایی نژاد افزود: مشکل سیب زمینی تا ۲۰ خرداد وجود دارد. اگر عرضه زیاد نشود قیمت بالا می رود. در این دو هفته برخی دلالان عرضه را کم می کنند و دیگر قیمت دست آن هاست نه دست بارفروش ها. جهاد کشاورزی باید بداند چه زمان بار کم و زیاد می شود. همواره باید یک منبع ذخیره داشته باشد تا زمانی که بار کم می شود بتواند به بازار تزریق کند و عرضه را زیاد کنند تا قیمت بشکند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون روزانه هزار تن بار سیب زمینی به کارخانه ها میرود. باید فعلا متوقف شود. زمانی که به مدت بیست روز این هزار تن و مقداری از باری که صادر میشود کف بازار بیاید، می تواند جلوی این مشکل را بگیرد. علی الحساب باید از سوی جهاد کشاورزی عرضه به داخل داده شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: طبق محاسباتی که انجام شده کارخانه های چیپس و خلال،سودی حدود ۱۵ برابری نسبت به قیمتی که سیب زمینی را از کشاورز می خرند، می برند.سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده باید رسیدگی لازم را انجام دهند.

وی در پایان گفت: درگذشته ورودی بار ۱۵ هزار تن بوده اما امروزه ۷ هزار تن است. محصولات برداشت شده اما توزیع مناسب صورت نگرفته است.البته اکنون بیشتر نوبرانه ها هستند.از ۱۵ خرداد ماه که هلوی گلستان و باقی میوه ها دست می آید، یعنی حدود دو هفته دیگر قیمت ها می شکند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید