ایمنی هواپیماها در طول پرواز توسط سیستم های مختلفی در زمین و آسمان تامین می شود. علاوه بر این مسافرین نیز باید نکاتی را در این رابطه رعایت کنند تا در طول پرواز مشکلی ایجاد نشود.

ناگفته های تامین امنیت سفرهای هوایی که نمی دانید!

امنیت پرواز یکی از مهم ترین مواردی است که مسافران نسبت به آن نگران هستند. علت ترس از پرواز در برخی افراد به همین دلیل است که احساس می کنند هر لحظه ممکن است اتفاقی برای آن ها بیفتد. ایمنی در پرواز یکی از مهم ترین مسائل در زمینه حمل و نقل هوایی به ویژه در بخش مسافربری می باشد.

بسیاری از مسافرانی که می خواهند برای اولین بار از هواپیما استفاده کنند، سوالات متعددی برای آن ها ایجاد می شود. آن ها ممکن است با سوالاتی در مورد روش های خرید بلیط هواپیما، نحوه دریافت کارت پرواز و خدمات پرواز رو به رو شوند. همچنین بسیاری از آن ها در مورد امنیت هواپیماها سوالاتی داشته و نگران می باشند.

امنیت پرواز چیست؟

طبق آمار سازمان هواپیمایی کشور، هواپیما یکی از امن ترین وسیله ها برای سفر می باشد. این را آمار سوانح در مسیرهای جاده ای و ریلی تایید می کند. به دلیل اهمیت و نقش بالای هواپیما در انتقال مسافرین، تدابیر مختلفی از نظر تکنولوژی و نیروی انسانی جهت تامین امنیت آن ها اندیشیده شده است. امنیت پرواز شامل کلیه فعالیت هایی بوده که قبل از پرواز و در هنگام پرواز صورت می گیرد تا هواپیما با امنیتی کامل به مقصد برسد.

ناگفته های تامین امنیت سفرهای هوایی که نمی دانید!

چه عواملی باعث ایجاد اختلال در امنیت پرواز می شود

عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد اختلال در امنیت پرواز شود. یکی از این عوامل، عامل محیطی بوده که از شرایط جوی و ترافیک های هوایی ناشی می شود. علاوه بر این ممکن است زیرساخت های فرودگاه مناسب نبوده و هواپیما هنگام برخاستن و یا فرود با مشکل مواجه شود.

عامل دیگر به ماشین ها و استاندارهای آن مربوط می باشد. هواپیماها با آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز ساخته می شوند. اما گاهی اوقات به دلیل قدیمی شدن هواپیما و استفاده زیاد، ممکن است اختلالاتی در سیستم های هواپیما ایجاد شود که امنیت پرواز را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این شرکت های هواپیمایی باید گواهینامه های مربوط به ایمنی هواپیماها را دریافت کنند.

عامل انسانی و خطای انسانی نیز در تامین امنیت پروازها نقش مهمی دارد. در این عامل، کلیه خدمه پرواز که در هواپیما قرار دارند و همچنین کارمندان برج مراقبت نقش مهمی دارند. هرگونه عاملی که باعث ایجاد اختلال در نظم کلی کارکنان مانند خلبانان، کارکنان پرواز و پلیس امنیت شود، در نهایت بر امنیت پرواز تاثیرگذار است.

ناگفته های تامین امنیت سفرهای هوایی که نمی دانید!

نقش برج مراقبت در تامین امنیت پرواز

کنترل ترافیک هوایی در برج های مراقبت و توسط تکنولوژی های روز دنیا و نیروهای متخصص انجام می شود. کنترل ترافیک هوایی (ATC) خدماتی است که توسط کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی در روی زمین ارائه می‌شود که هواپیماها را بر روی زمین و از طریق یک بخش معین از حریم هوایی کنترل‌شده هدایت می‌کنند و می‌توانند خدمات مشاوره‌ای را به هواپیما در فضای غیر کنترل‌شده ارائه دهند. هدف اولیه کنترل ترافیک هوایی، جلوگیری از برخورد، سازماندهی و تسریع جریان ترافیک هوایی، و ارائه اطلاعات و سایر پشتیبانی ها برای خلبانان است.

هواپیماها قبل از پرواز از نظر ایمنی بررسی می شوند.

قبل از اینکه هواپیماها شروع به پرواز کنند، اقدامات متفاوتی جهت تامین امنیت پرواز انجام می شود. متخصصان فنی و خلبان ها هواپیما را از نظر وجود اشکالات فنی بررسی کرده و در صورتی که با مسئله ای روبه رو شوند، پرواز را با تاخیر انجام داده و یا کنسل می کنند. علاوه بر آن، امکانات ایمنی داخل هواپیما مانند کمربندهای ایمنی و ماسک اکسیژن نیز بررسی می شوند.

تکنولوژی های پرواز ایمن در هواپیماها

علاوه بر تکنولوژی های کنترل هواپیما و مسیر آن ها از طریق ماهواره، فناوری های دیگری نیز در هواپیما وجود دارد که بر ایمنی پرواز افزوده است. از این فناوری ها می توان به روکش صندلی ضد آتش در هواپیما اشاره کرد. این روکش ها با پارچه های ضد آتش ساخته شده که در مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارند.

همچنین حسگرهای کوه یکی از تکنولوژی هایی است که در هواپیماها استفاده می شود. این حسگرها با در نظر گرفتن سرعت، زاویه و ارتفاع هواپیما نسبت به سطح زیرین، هشدارهای لازم را برای جلوگیری از برخورد هواپیما به کوه و سایر موانع را ارسال می کند.

به دلیل وجود پروازها در ساعات مختلف شبانه روز و طولانی بودن پروازها، خوابیدن خلبان امر شایعی است و این امر در مواقعی به عنوان عامل اصلی در خطای انسانی می باشد. ابزارهای نظارت بر عملکرد و خستگی خلبان نیز در هواپیماها وجود دارد. این سیستم با توجه به عملکرد خلبان ها عمل می کنند و در صورتی که کنترل های هواپیما برای مدت معینی بلا استفاده بماند، زنگ هشدار آن به صدا در می آید.

ماسک اکسیژن نیز یکی دیگر از مواردی است که به پرواز راحت مسافران در هواپیما کمک می کند. با توجه به ارتفاع بالای هواپیما، ممکن است به دلیل افت فشار، تنفس برای افراد به ویژه سالمندان و برخی بیماران مشکل باشد. ماسک های اکسیژن هواپیما، حدود ۱۵ دقیقه تنفس را پشتیبانی می کند که مدت زمانی کافی برای کاهش ارتفاع هواپیما است. نکته ای که مسافران باید رعایت کنند، توجه به توضیحات مهمانداران است تا نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند.

ناگفته های تامین امنیت سفرهای هوایی که نمی دانید!

نکاتی که مسافران باید هنگام پرواز رعایت کنند

ایمنی هواپیماها در طول پرواز توسط سیستم های مختلفی در زمین و آسمان تامین می شود. علاوه بر این مسافرین نیز باید نکاتی را در این رابطه رعایت کنند تا در طول پرواز مشکلی ایجاد نشود.

- هنگامی که چمدان شما توسط مامورین بازرسی می شود با آن ها همکاری کنید. همچنین در بستن چمدان خود در فرودگاه از کسی کمک نگیرید. اگر وسایلی مانند کت، ژاکت، کیف پول و یا اقلام فلزی همراه خود دارید، آن ها را در بسته بندی جدا قرار دهید تا جداگانه بازرسی شود.

- در طول پرواز اگر مشکلی برای شما ایجاد شد، خونسردی خود را حفظ کرده و از مهمانداران درخواست کمک کنید. حالت تهوع و اضطراب به ویژه در اولین پرواز امری عادی است. کمربند ایمنی خود را ببندید و به توصیه های خلبانان توجه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید