بیماری آبله میمون در مرکز و غرب قاره آفریقا تاکنون اغلب بر اثر تماس با حیوانات شیوع پیدا می‌کرد و به دیگر مناطق جهان نیز سرایت نمی‌کرد.

آخرین آمار ابتلا به آبله میمون در جهان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تاکنون گزارش‌هایی مبنی بر شناسایی نزدیک به ۲۰۰ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در بیش از ۲۰ کشور دریافت کرده است.

این نهاد بین‌المللی با این حال همه‌گیری آبله میمون در بین انسان‌ها را «قابل کنترل» توصیف کرد. سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار ذخیره واکسن‌ها و داروهای موجود برای مقابله با آبله میمون در راستای توزیع عادلانه آنها در سطح جهان شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت هنوز بسیاری از پرسش‌ها درباره نحوه شیوع اولیه آبله میمون در بین انسان‌ها بی‌پاسخ مانده است. با این حال مقامات این سازمان بر این باور هستند که تغییرات ژنتیکی ویروس آبله میمون نقشی در شیوع آن بین انسان‌ها ندارد.

یکی از مشاوران ارشد سازمان جهانی بهداشت پیش از این گفته بود که همه‌گیری آبله میمون در اروپا، آمریکا، اسرائیل و استرالیا احتمالا به برقراری رابطه جنسی در دو گردهمایی در بلژیک و اسپانیا مرتبط است. انتقال ویروس آبله میمون از انسان به انسان در جریان برقراری رابطه جنسی با الگوی معمول شیوع این ویروس در بین انسان‌ها تفاوت دارد.

بیماری آبله میمون در مرکز و غرب قاره آفریقا تاکنون اغلب بر اثر تماس با حیوانات شیوع پیدا می‌کرد و به دیگر مناطق جهان نیز سرایت نمی‌کرد.

مقامات اسپانیا روز جمعه اعلام کردند که موارد ابتلا شناسایی شده از ابتلا به آبله میمون در این کشور به ۹۸ مورد رسیده است.

به گفته پزشکان اکثر افرادی که تاکنون در شماری از کشورهای جهان به آبله میمون مبتلا شدند مردانی بودند که با مردان دیگر رابطه جنسی داشتند. با این حال به گفته پزشکان شیوع آبله میمون ارتباطی با گرایش جنسی افراد ندارد و این بیماری در صورت عدم پیشگیری از آن می‌تواند بین بقیه جمعیت نیز شیوع پیدا کند.

اغلب مبتلایان به آبله میمون از تب و لرز، بدن درد و خستگی رنج می‌برند. با این حال در موارد جدی‌تر این بیماری بثورات پوستی و زخم‌هایی بر روی صورت و دستان مشاهده می‌شود که قابلیت گسترش به دیگر قسمت‌های بدن را دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفته است که در حال تهیه دُزهایی از واکسن آبله میمون می‌باشد. این در حالیست که سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر اعتقادی به انجام این کار ندارد؛ به ویژه آنکه امکان تهیه این واکسن برای همگان وجود ندارد.

به گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، خطر سرایت آبله میمون در جوامع عادی بسیار پایین است ولی در بین افرادی که دارای روابط جنسی با افراد مختلف هستند موارد ابتلا بالا می‌رود.

نگرانی مقامات بهداشتی بیشتر از تجمعات و مراسم‌های دسته جمعی در تابستان پیش‌رو است. برای جلوگیری از سرایت این بیماری، سازمان جهانی بهداشت مردم را به رفتارهای جنسی ایمن، بهداشت مناسب و شست و شوی مرتب دست‌ها تشویق کرده است.

ویروس آبله میمون از طریق روابط جنسی و تماس با عرق بدن فرد آلوده دارای ضایعات پوستی و همچنین از طریق استفاده از وسایل مشترک مانند رختخواب و حوله سرایت پیدا می‌کند.

این ویروس عموما با تب و لرز شدید و درد عضلانی، ورم غدد لنفاوی، آبله در دست‌ها و صورت، و ایجاد ضایعه در صورت یا اندام تناسلی همراه است، اگرچه اکثر افراد بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان ظرف دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید