۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
کد خبر: 55360392

گفته می شود این قلعه را بر روی بقایای قلعه ای از دوره ساسانی بنا کرده اند. قلعه قله ارژنگ دارای طول حدود شصت و پنج متر و عرض پانزده متر است. این قلعه را در طول تاریخ دل جنگ و قلادوش هم گفته‌ اند و یکی از قلاع مهم اسماعیلیه در منطقه طالقان بشمار می‌رفت.

ارژنگ قلعه بنایی کهن در البرز

به گزارش سلام نو، ارژنگ قلعه بنایی کهن در روستای میناوند است و از جاذبه‌ های تاریخی شهرستان طالقان به شمار می‌ رود. این قلعه در گذشته اثری ارزشمند و مهم برای جلوگیری از حملات احتمالی دشمنان در دوران اسماعیلیان بوده که اکنون تنهای بخشی از آن باقی مانده است. این قلعه در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

ارژنگ قلعه بنایی کهن در البرز

ارژنگ قلعه بر فراز کوه ارژنگ یا ارچنگ در جنوب روستای میناوند از توابع بخش مرکزی شهرستان طالقان واقع شده‌ است. قلعه ارژنگ که آثار بجا مانده از آن بالای روستای میناوند قرار دارد در سال ۵۴۴ به به دست امیر کیا محمد بزرگ امید ساخته شده‌ است. گفته می شود این قلعه را بر روی بقایای قلعه ای از دوره ساسانی بنا کرده اند. قلعه قله ارژنگ دارای طول حدود شصت و پنج متر و عرض پانزده متر است. این قلعه را در طول تاریخ دل جنگ و قلادوش هم گفته‌ اند و یکی از قلاع مهم اسماعیلیه در منطقه طالقان بشمار می ‌رفت. با توجه به موقعیت سوق الجیشی قلعه به نظر می رسد که دژ دیده بانی و یا مرکز فرماندهی محلی بوده باشد. گنجینه های فراوان در اطراف این قلعه مدفون بوده که طی دهه های گذشته توسط حفاران غیرمجاز به تاراج رفته است. در حال حاضر، دو اتاق تو در تو با دیوارهایی از سنگ و ساروج تنها آثار باقیمانده از این قلعه تاریخی می باشد.

ارژنگ قلعه کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

ارتفاع این بنا از سطح دریا حدود ۲۸۵۰ متراست و راهرو های زیرزمینی که توسط تونل هایی به هم متصل شده اند، فضای این محیط را کمی مخوف می سازد. سفال هایی که در اطراف قلعه نمایان شده اند، مربوط به قرون ۵ تا ۷ هجری می باشند. این کوه گرچه چندان مرتفع نیست، لیکن به دلیل منفرد بودن قله، شکل مخروطی آن، و بافت صخره ای جبهه شمالی قله، از زیبایی و ابهت خاص برخوردار است. از فراز قلعه نمای بسیار زیبایی از دریاچه سد طالقان و همچنین ارتفاعات البرز (قله شاه البرز با ۴۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و دیگر قلل مرتفع منطقه) مشاهده میشود. از روستای میناوند تا قله کوه یا همان محل قرارگیری قلعه دو تا سه ساعت راهپیمایی دارد. تا حدود پانصد متری قلعه را با ماشین می ‌توان طی کرد. در ایام سرد سال برف مسیر خاکی را می ‌پوشاند. ساده ترین راههای رسیدن به قلعه از سمت جنوب شرقی آن است که شیبی نسبتا ملایم دارد و یا از ارتفاعات جنوبی قلعه که به نام خراسان کول و زرده چال نامیده می شوند، می باشد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید