به نظر بسیاری از کارشناسان نام این آبشار در زبان گیلکی به معنای سایه درخت بید می‌باشد.شکل خاص دیواره ی صخره ای این آبشار ویژگی منحصر به فرد آن است که در کمتر آبشاری دیده می‌شود.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

به گزارش سلام نو، آبشار ویسادار به عنوان یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعت ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان شناخته می شود و بسیاری از علاقه مندان طبیعت را به سوی خود می کشاند. فرم لایه لایه و صخره‌ای دیواره‌ های دو طرف رودخانه در بالا و پایین دست آبشار جلوه‌ ای دوچندان به طبیعت آن داده است.
این آبشار گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد کرده است؛ تابش نور از دهانه‌ گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، صحنه ‌هایی نفس‌ گیر خلق می ‌کند. بر بلندای آبشار ویسادار بر روی صخره‌ های لایه لایه آن، می‌ توانید ساعتها بنشینید و از تماشای منظره شگفت‌ انگیز پیش رویتان، که ترکیبی است  خیال انگیز از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار، لذت ببرید.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

ویسادار در هیاهو و خروش همیشگی ‌خود، آرامشی ژرف دارد. در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که برخی آن را درخت هزار ریشه می ‌نامند و دلیل این نامگذاری وجود ریشه‌ هایی است که از دل خاک بیرون آمده اند و تصویری خاص به خود گرفته‌ اند.
یک پل فلزی نیز روبروی آبشار تعبیه شده که امکان تماشا کردن این آبشار زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است. آبشار ویسادار در مسیر رودخانه لومیر ایجاد شده است.

از نظر گردشگران خارجی، بازدید از ویسادار دومین کاری است که باید در سفر به رشت انجام داد.

هر چه در جاده به پیش می رویم صدای ریزش آبشار ویسادار، آرامشی وصف ناپذیر را با خود به ارمغان می آورد. آب از ارتفاع ۱۵ متری از فراز ساختاری سنگی به شکل نیم دایره، بر روی صخره ای تیره رنگ جاری می شود و جلوه ای متفاوت به آن می دهد. دیواره آبشار به صورت لایه لایه شکل گرفته و در طی هزاران سال به شکل امروزی خود درآمده است. این آبشار به حوضچه ای می ریزد که توسط  این دیواره های لایه ای احاطه شده و  دنیایی متفاوت خلق کرده است.

کمی آن طرف تر از آبشار درختان سر به فلک کشیده ای وجود دارند که ریشه هایشان به شکل خاصی در هم تنیده و بر روی زمین پهن شده اند و علاوه بر سایه سار خنکی که در پناه شاخ و برگشان وجود دارد، تصویری تازه از طبیعت را ترسیم کرده اند.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

آبشار ویسادار کمی پایین تر از سطح زمین اطرافش قرار دارد. برای آنکه بتوانید به بالای آبشار دسترسی پیدا کنید پله های صخره ای در کنار آن ایجاد شده اند تا با استفاده از آنها در بالای صخره های دیواره آبشار قرار بگیرید.

درست رو بروی آبشار پلی فلزی قرار دارد که فرصت تماشای آبشار ویسادار را به شما فراهم کرده است. می توانید بر روی این پل بایستید و از تماشای ریزش آبشار در آرامش جنگل لذت ببرید.

آبشار ویسادار بر سر راه رودخانه لمیر قرار دارد. آب این رودخانه از کوه های تالش که به گردنه الماس نیز شهرت دارد، سرچشمه گرفته و پس از گذر از منطقه پره سر به دریای خزر (کاسپین) می ریزد. رودخانه لمیر باعث بوجود آمدن آبشار دیگری نیز به نام آبشار اووبیار در پایین همین محوطه شده است و از دیدنی های اطراف این آبشار به شمار میرود.

فضای اطراف آبشار و دسترسی راحت به آن امکان خلق یک روز خوب را به خانواده ها فراهم میکند. محیط جنگلی اطراف آبشار ویسادار دارای زمین های مسطحی است که می توانید به همراه دوستان یا خانواده پیک نیکی در آنجا برپا کنید و خاطره ای خوش برای خود و همسفرانتان بسازید.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

امکانات رفاهی:

در نزدیکی آبشار کلبه هایی به شیوه سنتی ساخته شده اند که امکانات متفاوتی را در اختیار گردشگران قرار میدهند. برخی از آنها قهوه خانه هایی سنتی هستند که امکان نوشیدن چای و استراحت را برایتان فراهم می کنند. در برخی از آنها نیز صنایع دستی و سوغات و وسایلی برای بازی کودکان به فروش می رسد.

 مسیر دسترسی به آبشار:

از شهر رشت به سمت انزلی حرکت کنید و با ادامه مسیر به رضوانشهر بروید. بعد از رضوانشهر در پونل جاده رشت-آستارا را در پیش بگیرید تا به پره سر برسید. در پره سر بعد از ساختمان شهرداری باید به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان آبشار شوید. با عبور از روستای صیقل‌ سرا و آوَوییار (و پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر) به محل آبشار می‌ رسید. دقت داشته باشید که ۴ کیلومتر پایانی این جاده روستایی خاکی است و پس از آن حدود ۲۰ دقیقه پیاده ‌روی پیش رو دارید.

اگر از تهران قصد سفر به این آبشار را دارید، می ‌توانید قبل از رسیدن به رشت در جاده قزوین-رشت وارد مسیر فومن به سراوان شده و بعد از پونل مسیر اردجان را در پیش گرفته و با ادامه راه به پره سر برسید.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

جاذبه‌های منطقه:

آبشار ویسادار با شهر تالش تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. شهر تالش در کنار تمام جاذبه‌ های طبیعت ‌گردی‌ خود، برای گردشگری شهری نیز انتخاب بسیار خوبی است. یکی از جاذبه های آن که برای گردشگران ساعات مفرحی را به ارمغان می‌ آورد، سورتمه‌ تالش است. همچنین کارتینگ تالش نیز در نزدیکی شما خواهد بود و می ‌تواند یکی دیگر از گزینه‌ های هیجان‌انگیز سفرتان باشد.

مسیر رسیدن به پدیده‌ کم نظیر و طبیعی آبشار ویسادار، از دل کوه‌ ها می ‌گذرد و پر است از دالان‌ های درختی زیبا و خوش ‌عطر. این آبشار در دل جنگل ‌های پیلمبرا قرار دارد و سفر به آن یک جنگل پیمایی کوتاه مدت نیز به همراه دارد؛ پیمودن این مسیر جنگلی خود می ‌تواند به اندازه بازدید از آبشار خاطره‌ انگیز و لذت ‌بخش باشد.

جاذبه‌ های طبیعت‌ گردی و گردشگری منطقه پره سر و شهرستان رضوانشهر به ویسادار محدود نمی‌ شود. دهکده «وسکه» که قدمت آن را تا چهار هزار سال تخمین زده و آن را یکی از قدیمی ‌ترین مناطق مسکونی در خاورمیانه می ‌دانند؛ همچنین وجود بنای اسپیه مزگت (با قدمتی هزار ساله)، دهستان «ییلاقی ارده» و دهستان «ساحلی دینا چال» در کنار پل آجری شفارود و آرامگاه شرفشاه دولابی (از عرفای بزرگ گیلان) باعث شده تا این منطقه پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری و طبیعت‌گردی استان گیلان را داشته باشد.

 ویسادار آبشاری منحصر بفرد در گیلان

پیشنهادات:

جاده منتهی به آبشار، کم عرض و خطرناک است. به ویژه در فصول پاییز و زمستان و به هنگام بارش برف و باران خطرات زیادی در آن برای رانندگان و سرنشینان خودرو وجود دارد. حتی الامکان از سفر به آبشار در این فصول خودداری کنید.
جاذبه های طبیعی بخشی از میراث ما برای آبندگان هستند پس با ریختن زباله و آسیب زدن به آنها موجب تخریبشان نشویم.
نبود آنتن دهی مناسب تلفن همراه می تواند دردسرهایی را برای شما ایجاد کند. پس تماس هایتان را پیش از ورود به منطقه برقرار کنید تا دچار مشکل نشوید.
اگر از کوهنوردانی هستید که قصد صعود به قله سبلان را دارند و از مرکز یا شرق ایران به مشگین شهر می روید، بهتر است با یک انحراف مسیر کوتاه و صرف زمان کمتر از ۲ ساعت به دیدن آبشار ویسادار نیز بروید و لحظاتی را در کنار آن استراحت کنید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید