این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول، در ۸ کیلومتری شمال شهر سرابله و ۴۰ کیلومتری مرکز استان (شهر ایلام) قرار دارد.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، زنجیره علیا، بعنوان روستای هدف گردشگری و زیارتی در شهرستان چرداول همواره مورد توجه گردشگران نوروزی است. این روستا یکی از روستاهای قدیمی و بزرگ استان ایلام است و تنگ باستانی زنجیره و امامزاده پیر حسین از آثار و یادمان تاریخی  و مذهبی آن بشمار می رود. تنگ زنجیره و طاق رستم، آسیاب پلکانی و امامزاده پیر حسین از مناطق گردشگری این منطقه بشمار می روند. هفت اثر تاریخی در این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که عموما از آثار پیش از تاریخ و مربوط به دوران اسلامی و ساسانی هستند.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

روستای هدف گردشگری زنجیره علیا از روستاهای تاریخی و باستانی با جاذبه ‌های بکر طبیعی در استان ایلام است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول، در ۸ کیلومتری شمال شهر سرابله و ۴۰ کیلومتری مرکز استان (شهر ایلام) قرار دارد. زنجیره علیا از روستاهای کوهپایه ای محسوب می شود که از سطح دریا ۱۰۸۰ متر ارتفاع دارد. این روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و یکی از روستاهای قدیمی استان ایلام است. تنگ باستانی زنجیره و امامزاده پیرحسین از آثار و یادمان های تاریخی و مذهبی آن به شمار می روند. این روستا بیش از دو قرن قدمت دارد.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های گردشگری منطقه

از جاذبه ‌های گردشگری این منطقه می ‌توان به تفرجگاه بانکول و خرمه، حواشی رودخانه زنجیره و دره ‌های بالادست آن اشاره کرد. کوه بانکول که جنگل‌ های تُنک دارد، در ناحیة مهراب و در شمال ایلام قرار گرفته و در حدود ۲۳۰۴ متر ارتفاع دارد. رودخانه ‌های مورت، کنگیر و آب زنگان از این کوه سرچشمه‌ می ‌گیرند. طبیعت این کوه که از سمت جنوب شرقی به کوه مانشت متصل شده است، با در آمیختن فضای کوه و جنگل، مناظر و چشم ‌اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است. چشمه ‌های دره بالادست روستای زنجیره از دیگر جاذبه ‌های طبیعی روستا به شمار می‌ رود که در بهار و تابستان، محل مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت گردشگران است.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

تنگ زنجیره

این تنگ در مجاورت روستای زنجیره علیا و در یک کیلومتری شمال آن واقع شده است. تنگ زنجیره در دوران گذشته اهمیت سوق الجیشی داشته و در هنگام حملات دشمنان به عنوان مکانی جهت موضع گیری دفاعی مورد استفاده قرار می گرفته است. محوطه ورودی دره زنجیره که مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران تاریخی پس از اسلام است در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۹۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثاری در دو طرف دره دیده می شود که به طاق رستم موصوف است. در قسمت غربی دره یک اطاقک و در کمی یا بیشتر از آن آثار دیوارهایی به موازات صخره به چشم می خورد. روبروی این آثار در قسمت شرقی دره نیز آثار پی بنا مشخص است و رودخانه زنجیره از میان آن می گذرد. محوطه اطراف طاق رستم یک محوطه وسیع باستانی و دارای آثار متعددی است که دیوارهای تخریب شده برج دیده بانی مانند دارد و بر تمام منطقه مسلط بوده است که حالت نظامی بودن آن را مشخص می کند. طاق رستم که تا حدودی دیوارهای آن تخریب شده به گفته افراد مطلع احتمالاً مورد استفاده حاکم یا بزرگی قرار می گرفته است. این بنا که بر بالای صخره ای بلند واقع شده و بر تمام دره تسلط دارد کاربرد نظامی داشته و با نگاه اول می توان به حالت دفاعی و حفاظتی آن پی برد.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

آسیاب پلکانی

آسیاب پلکانی یکی از بقایای باقیمانده چند آسیاب موجود در دره زنجیره است که امروز فقط حدود دو متر از ساختمان این آسیاب  باقیمانده است. مصالح مورد استفاده در این آسیاب شامل سنگ و ملاط و گچ می باشد. فاصله این منطقه تا مرکز سرابله نه کیلومتر است و نزدیکترین جاده قابل دسترسی جاده مالرو به پشته میوله می باشد. نزدیکترین محل تأمین آب مورد نیاز رودخانه در شرق آسیاب است.

امام زاده پیر حسین

بقعه امام زاده پیر حسین در دره زنجیره علیا و در یک کیلومتری روستای زنجیره واقع شده است. این بقعه دارای گنبدی مخروطی شکل اسـت و دیواره قسمت جنوب و غرب آنرا صخره طبیعی تشکیل می دهند. این بنا چندان تخریب نشده و نسبتا نوساز است. در مورد امام زاده پیر حسین شجره نامه یا اطلاع دقیقی از زمان حیات او در دست نیست و در مورد بقعه و نحوه ساخت آن مردمان روستا چنین اظهار می دارند که قبر امام زاده ابتدا در پناهگاه سنگی که همان صخره ضلع غربی باشد واقع شده بود و هیچگونه ساختمانی نداشته است و با همت خود مردم این بقعه گنبد دار برای امام زاده ساخته شده است. امامزاده پیر حسین در دل کوه خُورمه آرمیده و نوه امام موسی کاظم (ع) است که در نزد مردم از احترام خاصی برخورداراست. بنای امامزاده، یکی از آثار ثبت شده استان ایلام در فهرست آثار ملی ایران است. طبیعت زیبا و بکر اطراف امامزاده، چشمه های زیاد آب شیرین با آب فراوان و آب و هوای معتدل کوهستانی همگی لذت سفر را برای زائران و گردشگران این منطقه دو چندان می کند. درخت توت کهنسال کنار بنای امامزاده، حکایت از تاریخ کهن و سرسبزی این منطقه در گذشته های دور دارد.

روستای زنجیره علیا مقصدی مناسب برای گردشگری

 

غارهای دوگانه گاکوه لک

این غار در صد متری روستای زنجیره واقع شده است و امروز برای نگهداری گاوهای روستائی ازآن استفاده می شود . در درون غار و بیرون محوطه آن سفال هایی به رنگ قرمز پیدا شده است. شاموت آنها شن و ماسه و مواد گیاهی است. چند بدنه سفال نیز در عمق پنج سانتی متری کف غار بدست آمده است. در واقع این غار دارای لایه های باستانی می باشد. عرض ورودی غار گاکوه لک یازده متر است و ارتفاع ورودی غار سه و نیم متر می باشد. عرض وسط غار شش متر و عرض انتهای غار حدود سه متر است. همچنین ارتفاع غار در انتهاحدود یک و نیم متر بوده و عمق غار حدود پانزده متر می باشد. غار کوچکتری در هفت متری  غار گاکوه لگ قرار دارد. ابعاد آن کوچکتراز غار گا کوه لگ است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید