تنگ شمشه محل اتصال آب های دو بخش شیروان و چرداول است. هوای مناسب و چمنزارهای اطراف رودخانه و آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده ای جذاب و خاطره انگیز است.

آیا به تنگ شمشه سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، شهرستان چرداول در استان ایلام دارای طبیعت زیبا و قدمت تاریخی است. از مکانهای گردشگری این شهرستان تنگ شمشه در نزدیکی روستای هلسم است. این تنگ از نظر زیبایی طبیعت و قدمت تاریخی مورد توجه است. هوای مناسب و چمنزارهای اطراف رودخانه و آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده ای جذاب و خاطره انگیز است. سنگ سفید شیون نیز در این منطقه قرار دارد که مردگان استان ایلام توسط افراد درجه یک بر روی این سنگ غسل داده می ‌شدند؛ مردم معتقد بودند که مردگان به واسطه این سنگ از عذاب قبر درامان می ‌مانند، اما امروزه کاربردی در میان مردم ندارد.

آیا به تنگ شمشه سفر کرده‌اید؟

تنگ شمشه از مکان های زیبای طبیعت روستای هلسم در شهرستان چرداول است که قدمتی چند هزار ساله دارد و کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم می کند. تنگ شمشه محل اتصال آب های دو بخش شیروان و چرداول است. هوای مناسب و چمنزارهای اطراف رودخانه و آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده ای جذاب و خاطره انگیز است. چشمه به ره زا هم چشمه آب شیرینی است که در دهانه جنوبی تنگ شمشه واقع شده و زیبایی این تنگ را صد چندان کرده است. وجود این چشمه و رود زیبایی که از وسط تنگ می گذرد و بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد و همچنین وجود پرندگان گوناگون زیبایی بخصوصی به این تنگ داده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در محل برش عرضی کوه لنه که سبب خروج رودخانه زنگوان از آن به سمت زهکش رودخانه چرداول شده است، به دلیل تأثیرات آب بر سنگهای آهکی بستر خود، شکل ‌های زیبایی به صورت استخر رودخانه ای بوجود آمده که همراه با آثار قدیمی که بر دیواره ‌های اطراف تنگ به جای مانده جذابیت قابل توجهی دارد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3080/tange-shemshe-7.jpg

روستای هلسم که در محل تقاطع دو رودخانه (چم) چرداول و شمشه واقع شده دارای طبیعتی بکر و زیباست که با گذشتن جاده قاضی خان- بدره از کنار آن موقعیتی جالب توجه دارد. هلسم به معنی محل رفت و آمد زیاد اسب (سم اسب) است که نام واقعی آن هله سم می باشد. هله به معنی (کوبیده شده با) و سم به معنی سم اسب است. هلسم دارای بیشترین زمین آبی و دیم شهرستان چرداول است.


سنگ سفید

سنگ سفید شیون نیز در منطقه تفریحی و گردشگری تنگ شمشه قرار دارد و از سنگ‌ های مهمی است که گذشتگان از آن خاطرات زیادی دارند. در سال‌ های دور ایلامی ‌ها مردگان خود را روی این سنگ شست ‌و شو می ‌دادند و در نهایت آن را تدفین می ‌کردند. مردم در گذشته به این سنگ اعتقاد خاصی داشتند؛ خصوصا به خاطر اینکه در وسط رودخانه قرار داشت و آب این رودخانه از شفافیت بالایی برخوردار بود و مردم مردگان خود را چه در شهر ایلام و چه در روستای هلسم روی این سنگ غسل می‌ دادند. این سنگ الان دیگر مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد و مردم در غسالخانه ‌ها مردگان را شست ‌و شو می‌ دهند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3080/tange-shemshe.jpg


موقعیت جغرافیایی

تنگ شمشه در موقعیت جغرافیایی N ۳۳ ۴۰ E ۴۶ ۴۱ در جنوب روستای هلاسم واقع است. طول این دره در حدود ۳ کیلومتر است و سرشاخه آن ارتفاعات قلارنگ می باشد. این دره کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم کرده و نقطه  اتصال آب‌های سطحی بخش شیروان و چرداول است.

آیا به تنگ شمشه سفر کرده‌اید؟

مسیر دسترسی

دسترسی به این منطقه از طریق مسیر ارتباطی شهرستان ایلام به روستای هلاسم، امکانپذیر است. تنگ شمشه در جنوب روستا و در مسیر زمینهای زراعی روستا واقع است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید