رئیس جمهور فرانسه از همتای ترک خود خواست که به انتخاب فنلاند و سوئد جهت پیوست به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) احترام بگذارد.

مکرون:  اردوغان باید به انتخاب سوئد و فنلاند احترام بگذارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر راه حلی برای رفع وتوی ترکیه جهت پیوستن این دو کشور به ناتو پیدا شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه چند روزی است از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خودداری کرده است.

الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) در تبیین جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد: مکرون بر اهمیت احترام به انتخاب حاکمیتی این ۲ کشور که ناشی از یک فرآیند دموکراتیک و در واکنش به تحولات فضای امنیتی آنها است، تاکید کرده است.

لو فیگارو یادآوری کرد: آنکارا روز چهارشنبه هشدار داد که پس از پذیرش هیات‌های دیپلمات‌های فنلاند و سوئد بدون دریافت اقدامات مشخص از سوی آنها در خصوص نگرانی‌های امنیتی خود، با پیوستن این ۲ کشور به ناتو موافقت نخواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: ترکیه ضمن مخالفت با گسترش این سازمان به فنلاند و سوئد که پس از حمله روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به ائتلاف ناتو شدند و حمایت اکثریت قاطع کشورهای عضو را دریافت کردند، بحرانی را در داخل ناتو که یکی از اعضای آن است، ایجاد کرده است.

لو فیگارو اضافه می‌کند: فنلاند یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد و ترکیه کشورهای شمال اروپا، به ویژه سوئد را که دارای جامعه بزرگی از تبعیدیان ترک است، متهم می‌کند که به شبه نظامیان کرد پ.ک.ک، حزب کارگران کردستان، که آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، پناه داده‌اند.

اردوغان همچنین حضور حامیان فتح الله گولن را که مظنون به سازماندهی کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ است، محکوم می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید