تولیدکنندگان انواع مختلفی از قالب‌های تخته سه لا یا پلی وود را تولید می‌کنند که اغلب برای اکثر کاربردهای عمومی قالب‌بندی بتن، با یک ماده جداکننده (release agent) محافظت می‌شود.

نمایندگی پخش پلی وود و انواع تخته‌های قالب بندی

قالب بتنی ممکن است نزدیک به نیمی از هزینه یک سازه بتنی باشد. برای ساخت و ساز مقرون‌ به‌ صرفه، پیمانکاران پانل‌های شکل‌دهی را انتخاب می‌کنند که در برابر کار و مصارف متعدد مقاوم باشند.

قالب تخته سه لا (پلی وود)

قالب بتن به قالبی گفته می‌شود که بتن مرطوب را در یک مکان نگه می‌دارد تا سفت شود. شما می‌توانید یک قالب موقت یا یک قالب دائمی برای محل ساخت و ساز خود انتخاب کنید. قالب موقت یک قالب قابل استفاده مجدد است و می‌توان از آن چندین بار استفاده کرد. هنگامی که بتن به طور کامل محکم شد، می‌توانید قالب‌های موقت را در حالی که قالب‌های دائمی در جای خود باقی می‌مانند، جدا کنید.

اگر به دنبال گزینه ارزان‌تر هستید، قالب‌های چوبی شامل قالب الواری و پلی وود بهترین گزینه برای شما هستند. اگرچه با افزایش ظرفیت بار استحکام کمتری دارند، اما برای پروژه‌های کوچک‌تر کاملاً کاربردی هستند. به عنوان مثال، برای تشکیل دال‌ها و پایه‌های سبک وزن مناسب است. قالب پلی وود نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه بسیار باکیفیت است.

قالب پلی وود سبک وزن، بادوام و سازگار با محیط‌زیست است که سطح ریخته‌گری بتن باکیفیت بالا را فراهم می‌کند. این قالب از ترکیب سه لایه آماده شده مخصوص، روی همدیگر تهیه می‌شود. قالب پلی وود در جایی قابل اجراست که لازم باشد یک سطح بزرگ با مواد سبک و بادوام پوشانده شود. معمولاً پلی وود از غان، صنوبر یا کاج ساخته می‌شوند، اما انواع مختلفی از مواد توسط سازندگان پلی وود در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. در حالی که نوع تخته سه لا استفاده شده مهم است، تفاوت اصلی در نتیجه نهایی بتن، نوع پوششی است که بر روی سطح تخته سه لا اعمال می‌شود.

مزایای قالب پلی وود

پلی وود دارای خاصیت طبیعی جذب رطوبت است که در نتیجه اثر اسفنجی ایجاد می‌کند که این امر باعث حرکت قالب می‌شود، همچنین بر وزن و خواص مکانیکی مواد و در نهایت بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد.

مزایای قالب پلی وود به شرح زیر است:

  • سطح ریخته‌گری بتنی باکیفیت بالا را فراهم می‌کند
  • نسبت مقاومت به وزن مطلوبی دارد
  • حداقل انحراف به دلیل سختی ذاتی
  • ماندگاری بالا
  • قابل ‌استفاده مجدد
  • برش قالب پلی وود به دلیل ساختار چندلایه آن تقریباً دو برابر چوب جامد است.
  • تعمیر آسان
  • مقاومت شیمیایی خوب
  •  دارای طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها و اندازه‌های مختلف است

نمایندگی پخش پلی وود و انواع تخته‌های قالب بندی

انواع مختلف پانل های قالب پلی وود

پانل‌ها معمولاً به دو صورت استفاده می‌شوند: به عنوان پانل‌های شکل‌دهی یا به عنوان پوشش قالب‌بندی.

 پانل‌های شکل‌دهی نه تنها بافت و الگوی مورد نظر را به سطح بتن می‌بخشند، بلکه استحکام و سختی سازه‌ای را برای نگه‌داشتن بتن تازه در جای خود فراهم می‌کنند. پوشش‌های قالب بندی فقط می‌توانند بافت و الگوی مورد نظر را به بتن وارد کنند و یک پانل پشتیبان، بار بتن را حمل می‌کند. انواع مختلف پانل‌های قالب پلی وود به شرح زیر است:

پلی وود با روکش فیلم (film faced plywood)

پلی وود با روکش فیلم یک قالب متداول است. سطح فیلم، کاغذ آغشته به چسب / رزین است. قالب پلی وود با روکش فیلم، مقاومت در برابر سایش، نفوذ رطوبت، مواد شیمیایی، حشرات و قارچ‌ها را بهبود بخشیده است و به راحتی تمیز می‌شوند.

پلی وود HDO

 HDO مخفف high density overlay به معنای روکش با چگالی بالا است که مقدار رزین بیشتری در روکش دارد. سطوح آن‌ها نسبت به پانل‌های تشکیل‌دهنده MDO در برابر آب و ضربه‌ها سخت‌تر و غیرقابل نفوذتر است.

پلی وود MDO

MDO مخفف medium density overlay به معنای روکش با چگالی متوسط ​​است که بسیار بهتر و گران‌تر از پلی وود با روکش فیلم معمولی است. سطح کیفی بتن از توانایی MDO در پوشاندن عیوب و کاهش انتقال دانه‌های چوب به سطح بتن ناشی می‌شود. نتیجه استفاده از روکش با چگالی متوسط ​​یک رنگ ثابت و یک روکش صاف است که برای رنگ‌آمیزی یا پوشش ایده آل است.

پلی وود یا تخته چندلایی یا تخته سه لایی  MDO و HDO

هنگام برنامه‌ریزی برای چندین بار استفاده مجدد، بهتر است از پلی وود با ساختار بادوام‌تر استفاده کنید. همه پانل‌های پلی وود دارای روکش‌های مستحکم‌تری نسبت به پانل‌های روکش سنتی هستند که در طیف وسیعی از دوام ارائه می‌شوند.

پانل‌های روکش شده MDO و HDO دارای صفحات فیبر سلولزی آغشته به رزین هستند که روی سطحشان چند لایه شده است و می‌توانند دارای صفحه‌های یک طرفه یا دو طرفه باشند.

پانل‌های تشکیل دهنده HDO دارای مقدار بیشتری رزین در روکش هستند. سطوح آن‌ها نسبت به پانل‌های تشکیل دهنده MDO در برابر آب و ضربه‌ها سخت‌تر و غیرقابل نفوذتر است. هنگام استفاده از پلی فرم HDO می‌توان انتظار داشت که تعداد کاربردهای بیشتر و پرداخت صاف‌تر روی سطح بتن وجود داشته باشد.

پانل‌های شکل‌دهی با وجه‌های MDO اغلب فقط در یک طرف روکش می‌شوند. در حالی که سطوح MDO به اندازه پانل‌های HDO صاف و بادوام نیستند، یک پیمانکار باید انتظار داشته باشد که ریزش بیشتری از آن‌ها نسبت به پانل‌های بدون پوشش یا سایر عملیات سطحی دریافت کند.

پلی وود با روکش چوبی

تخته سه لا با روکش چوب ارزان‌ترین در بین این سه است. برای استفاده آسان از قالب، افراد در حین تولید، نوعی چسب/روغن را به روی و یا پشت پلی وود با روکش چوب می‌زنند.

پلی وود ویژه

پانل‌های تشکیل دهنده پلی وود ویژه با روکش‌های اختصاصی نیز در دسترس هستند. مواد روکش شامل پلاستیک چندلایه، رزین اپوکسی، فلز و پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف شیشه (فایبرگلاس) است. روکش‌های فلزی و فایبرگلاس نیز ممکن است سفتی و استحکام را به پانل اضافه کنند. کاربران این پانل‌های اختصاصی باید مشخصات طراحی و توصیه‌های بهبود سطح را با سازنده بررسی کنند.

کاربردهای قالب پلی وود

قالب‌های تخته چندلایی یا پلی وود طیف وسیعی از سیستم‌های قالب‌سازی ساختمانی هستند که مقرون‌به‌صرفه بوده و به راحتی ساخته می‌شوند. حوزه‌های کاربرد آن در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

دیوار و ستون

قالب پلی وود در اشکال مختلف در دیوارها و ستون‌های سازه بتنی استفاده می‌شود. آن‌ها در اشکال مختلف مانند سیستم قاب، سیستم منطقه، سیستم پشتیبانی جانبی، سیستم قاب وزن، سیستم دایره‌ای، سیستم ستون و غیره استفاده می‌شوند.

دال

قالب پلی وود در اشکال مختلف استفاده می‌شود. آن‌ها در اشکال مختلف مانند دال سقفی، تیرهای در حال اجرا و غیره استفاده می‌شوند.

کاربردهای زیرساختی

برای پروژه‌های زیرساختی، مانند تونل‌ها و پل‌ها، فرآیند ساخت عاملی است که به طور قابل‌توجهی بر انتخاب ورق‌های پلی وود تأثیر می‌گذارد. هنگامی که جریان پیوسته مهم است و ریختن متعدد بتن برنامه‌ریزی شده است، مواد پلی وود باید بادوام باشند؛ بنابراین از قالب‌های پلی وود سفارشی و ویژه استفاده می‌شود.

نمایندگی پخش پلی وود و انواع تخته‌های قالب بندی

از یک پانل قالب بتنی چند بار می‌توان استفاده کرد؟

در جواب این سؤال باید گفت نه تنها به خود محصول، بلکه به مراقبت و نگهداری آن نیز بستگی دارد.

عوامل زیادی می‌توانند بر تعداد استفاده از قالب پلی وود تأثیر بگذارند، از جمله:

  • پرداخت موردنظر روی بتن
  • دوام سطح پانل، از جمله روکش‌ها
  • انواع فرمولاسیون بتن
  • انتخاب عوامل جداکننده
  • مهم‌ترین عامل رسیدگی و مراقبت از پانل‌های قالب بندی است.

برای مثال، از آنجایی که پانل‌ها آب را جذب می‌کنند و افزایش رطوبت معمولاً باعث انبساط و حرکت پانل‌ها می‌شود، مهم است که پانل‌ها را به اندازه کافی به قاب بچسبانید و فضایی بین پانل‌ها باقی بگذارید که امکان حرکت صاف آن‌ها را فراهم کند.

با تعمیر و نگهداری مناسب، می‌توان استفاده بیش از پنج بار از پلی وود معمولی را انتظار داشت، در حالی که پانل‌های HDO می‌توانند تا ۲۰ تا ۵۰ استفاده مجدد را تحمل کنند؛ از پانل‌های MDO که کیفیتی مابین این دو است نیز تعدادی در این بین می‌توان استفاده کرد. در واقع، با مراقبت مناسب،  از برخی از پانل‌های پلی وود ویژه می‌توان بیش از ۱۰۰ بار استفاده کرد.

قیمت انواع تخته‌های پلی وود

قیمت پلی وود و انواع مختلف قالب‌های بتن به دلیل آنکه اغلب از کشورهای دیگر (چین، اندونزی، شیلی، روسیه) به ایران وارد می‌شود به قیمت ارز وابسته است و متغیر است اما به طور کلی قیمت این محصول به کیفیت آن وابسته است.

انواع پلی وود ضد آب

یکی از راه ها این است که انواع تخته سه لا را با توجه به خواص طبقه بندی کنیم. برای مثال، با توجه به عملکرد ضد آب خود تخته سه لا، آن را می توان به تخته پلی وود ضد رطوبت، تخته پلی وود ضد آب معمولی و تخته پلی وود Weatherproof(امکان غوطه ور کردن آن در آب وجود دارد و به نوعی قوی تر از پلی وود ضد آب است) تقسیم کرد. برای استفاده معمولی در فضای باز، تخته چندلای ضد آب معمولی را انتخاب کنید. با این حال، تخته سه لا ممکن است در معرض آفتاب و باران قرار گیرد، در این مورد، بهتر است از تخته سه لا weatherproof استفاده کنید که در این محیط ها بیشترین دوام را دارد.

شاید فکر کنید که تخته سه لا weatherproof گران ترین تخته سه لا خواهد بود؛ اما لزوماً اینطور نیست.

رطوبت و آب دشمن طبیعی تمام محصولات چوبی است و تخته پلی وود نیز از این قاعده مستثنی نیست. همه تخته پلی وود ضد رطوبت هستند؛ بنابراین لازم نیست نگران آن باشید. رطوبت معمولی به هیچ وجه به تخته پلی وود آسیب نمی رساند.

نکات مهم در مورد انتخاب تخته پلی وود مناسب برای قالب های بتنی

تخته پلی وود ماده ای ایده آل برای شکل دهی بتن و ساخت قالب بتن است. پلی وود سطوح صاف تولید می کند که می تواند به طور مکرر (برخی از پانل های روکش شده تا ۲۰۰ بار یا بیشتر) مورد استفاده قرار گیرد. پانل های نازک تر را می توان به راحتی برای فرم های منحنی خم کرد. تخته سه لا ۱/۲ اینچ معمولاً برای قالب های بتنی استفاده می شود. به طور معمول قالب پلی وود از درختان صنوبر ساخته می شوند؛ که این قالب ها به عنوان محبوبترین و پرکاربردترین قالب برای شکل دهی بتن است که از روکش صنوبر ۷ لایه با استحکام بالا و پایدار ساخته می شود. لایه های بیرونی درجه B هستند و سمباده می شوند تا سطح صافی روی بتن ایجاد شود. برخی از نکات کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب تخته پلی وود در نظر بگیرید، از جمله میزان تحمل بار تخته سه لا، درجه و بافت. در ادامه نگاهی دقیق تر به چگونگی تأثیر این عوامل بر نتیجه نهایی داریم.

نمایندگی پخش پلی وود و انواع تخته‌های قالب بندی

۱. تحمل بار تخته پلی وود

درجه تحمل بار تخته پلی وود محدوده مجاز تغییرات ضخامت و طول را تعیین می کند. هر نوع تخته پلی وود دارای درجه تحملی است که به تعیین نحوه استفاده از آن کمک می کند.

استانداردهای سخت تحمل بار که تولیدکنندگان تخته پلی وود باید رعایت کنند به کاهش زمان و تلاش صرف شده برای ساخت قالب های بتنی کمک می کند. کارگران ساختمانی در محل باید درک جامعی از این میزان تحمل بار داشته باشند تا یک نتیجه عالی ایجاد کنند.

۲. درجه تخته پلی وود

تخته پلی وود از چسباندن چندین لایه چوب به هم تشکیل می شود. کیفیت و ظاهر لایه بیرونی یک ورق تخته پلی وود درجه آن را تعیین می کند که بر نحوه استفاده از آن نیز تأثیر می گذارد. قالب های بتنی باید فقط با بادوام ترین تخته پلی وود ساخته شوند.

پانل های پلی فرم که به عنوان کلاس یک رتبه بندی می شوند، دارای طیف گسترده ای از دوام هستند و از قوی ترین روکش های موجود ساخته شده اند. چندین گزینه پانل پلی فرم وجود دارد که پیمانکاران می توانند از بین آنها انتخاب کنند، اما بهترین آنها برای قالب بتن پانل های B-B و B-C است.

کارگران معمولاً این پانل ها را با یک ماده جداکننده مانند روغن محافظت می کنند. اگر مدتی از استفاده از روغن گذشته باشد، پانل ها ممکن است نیاز به روغن کاری دوباره داشته باشند.

۳. بافت تخته پلی وود

تخته پلی وود در چندین بافت سطح وجود دارد که از پانل های طرح دار تا تخته سه لا HDO کاملا صیقلی را شامل می شود. پیمانکاران می توانند تقریباً هر الگوی را با استفاده از این پانل های ویژه ایجاد کنند.

پانل های تشکیل دهنده پلی وود می تواند عمر و عملکرد آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای انجام این کار، پیمانکاران باید قبل از هر بار ریختن بتن، یک ماده جداکننده را بزنند و از ابزارهای چوبی یا پلاستیکی نرم تر برای حذف بتن اضافی استفاده کنند. گوشه ها باید از آسیب در حین حمل و نقل محافظت شوند و درزگیر باید روی هر ناحیه بریده شده یا آسیب دیده اعمال شود.

نمایندگی پخش پلی وود و انواع تخته‌های قالب بندی

۴. ابعاد تخته پلی وود

تخته های پلی وود همیشه انتخابی برای قالب های بتنی بوده اند. با این حال، هر نوع پلی وودی مناسب این کار نیست. یک پیمانکار باید به دقت ابعاد تخته پلی وود مورد استفاده خود را در نظر بگیرد، در غیر این صورت، نتایج ممکن است انتظارات را برآورده نکند. اگر بتن از قالب ها بیرون بریزد، در هم ریختگی بزرگی ایجاد می کند، در حالی که به طور بالقوه بر استحکام دال حاصل تأثیر می گذارد.

از طرف دیگر، طول تخته پلی وود نیز باید تا حد امکان متناسب با ابعاد پروژه باشد.

بسیاری از پیمانکاران از تخته هایی استفاده می کنند که چند اینچ از طول دال بیشتر است. این طول بیش از حد، چسباندن تخته های عمود بر هم را آسان تر می کند. سپس در صورت تمایل می توان لبه های کشیده را کوتاه کرد. اگر ابعاد یک دال بیشتر از طول تخته موجود باشد، ممکن است چندین تخته از طول با استفاده از گیره به هم متصل شوند.

در نهایت، یک پیمانکار باید ارتفاع تخته را در نظر بگیرد. با این حال، اگر پیمانکاری قصد نصب دال با لبه های ضخیم را داشته باشد، در آن صورت تخته های دیگری برای محتوای بتن عمیق مورد نیاز است. چنین لبه های ضخیم شده با تشکیل یک دیوار محافظ در اطراف پایه بتن، پایداری بیشتری را ارائه می دهند.

نتیجه

قالب تخته سه لایی یا پلی وود برای قالب بندی یا ریختن بتن در قالب استفاده می‌شود. به دلیل خواص پلی وود، در برابر آب‌وهوا مقاوم است و به بتن نمی‌چسبد. پلی وود ساخته شده با لایه‌های نازک چوب به هم چسبیده می‌تواند بسیار قوی باشد و بنابراین بعید است که شکافته شود. برای کاربردهای خارجی ایده آل است و در برابر رطوبت، تاب خوردگی، پوسیدگی و شکافتگی مقاومت بالایی ارائه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیما IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید