راستی با اشاره به کمبود امکانات چابهار گفت: متاسفانه چابهار از نظر امکانات بسیار محروم مانده و امکاناتی نظیر کیش یا حتی قشم ندارد.

زیر ساخت‌های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست  / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌کنند

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: ساحل داغ و گرم و چشم‌انداز آب‌های آزاد آبی، این تصویری از بهشت است که در چابهار، درک، سواحل مکران و اطراف آن به چشم می‌خورد. این چشم انداز دل‌انگیز باعث شده تا در سال‌های اخیر از کنارک تا چابهار و گواتر و به طور کلی سیستان و بلوچستان به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

آخر زمستان تا اوایل بهار هر کسی دوست دارد وارد سواحل گرم چابهار شود و بهشت را لمس کند. اما آیا چابهار ظرفیت لازم برای این حجم از گردشگر را دارد؟ عازم راستی، فعال گردشگری و تور لیدر محلی چابهار در پاسخ به این پرسش سلام نو تاکید می‌کند که با وجود ظرفیت‌های گردشگری کم‌نظیر چابهار، امکانات و زیر ساخت‌ها چندان با میزان استقبال گردشگران تناسب ندارد.

عازم راستی که حالا پنج سالی می‌شود راهنمای گردشگران چابهار است درباره ورود خود به حوزه گردشگری می‌گوید: من قبل از این شغل راننده تاکسی بودم. از چهار پنج سال پیش که جاذبه های گردشگری شهر چابهار بر سر زبان‌ها افتاد کم کم با تعامل با انواع گردشگرها با انواع فرهنگ و آداب و رسوم آشنا شدم و به حوزه گردشگری علاقه‌مند شدم.

وی ادامه می‌دهد: بعد شروع کردم با فعالان قدیمی چابهار کار کردن و با دوستان و فعالان گردشگری قدیمی این شهر همچون مسلم بارکزهی، مبین بلوچ، اسحاق دیده ور و انور میهن که استادان من بودند همکاری کردن. این عزیزان اولین کسانی بودند که جاذبه‌های ناشناخته چابهار را در فضای مجازی معرفی کردند.

این فعال گردشگری ادامه داد: من با تشویق همین دوستان از جمله مسلم بارکزهی به این کار روی آوردم. با همین تشویق و ساخت صفحه اینستاگرام با گردشگران تعامل کردم و خودم تبدیل به یک تور لیدر محلی شدم. شکر خدا اکنون در فصل گردشگری چابهار که بیشتر پائیز و زمستان است در اکثر روزها تور داریم و حتی برای دوستان دیگر هم تور مهیا می‌کنیم.

زیر ساخت‌های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست  / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌کنند

راستی در پاسخ به این سوال که آیا در میراث فرهنگی کمکی به آموزش تور لیدرهای محلی و اشتغال آن‌ها کرد یا خیر گفت: میراث فرهنگی دست به کار شده و تشویق‌هایی می‌کند، اما دست میراث فرهنگی هم کوتاه است. چابهار با این ظرفیت‌های گردشگری چهار یا پنج تور لیدر و راهنمای گردشگری کارت‌دار رسمی بیشتر ندارد و بقیه تور لیدرها محلی هستند و مجوز، کارت یا حمایت خاصی ندارند. آن چهار پنج نفر هم دوره‌های خود را در نقاط دیگری از کشور دیده‌اند.

وی ادامه داد: بخش مهمی از رشد گردشگری در چابهار را مدیون فضای مجازی و تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم بلاگرها و فعالیت تورلیدرهای محلی چابهار هستیم.

این فعال گردشگری از استقبال خوب گردشگران سخن گفت و افزود: در دوران کرونا چابهار هم مثل دیگر نقاط کشور با رکود گردشگری رو به رو شده بود، اما امسال ورودی گردشگر رشد خوبی داشت به طوری که زیرساخت‌های موجود اقامتگاهی جوابگوی مسافران نبود و مردم در چادرها شب را روز می‌کردند. به ویزه در عید ترافیک‌هایی در چابهار رخ داد که ما تا آن روز ندیده بودیم.

راستی با اشاره به کمبود امکانات چابهار گفت: متاسفانه چابهار از نظر امکانات بسیار محروم مانده و امکاناتی نظیر کیش یا حتی قشم ندارد. چابهار جاذبه‌های با فاصله‌های زیاد دارد که در این فواصل و راه‌ها امکانات و خدمات رفاهی برای مسافران موجود نیست. نیاز است که در طول مسیرها مجتمع‌های خدمات رفاهی ایجاد شود و حداقل سرویس‌های بهداشتی با کیفیتی در این مسیرها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: گردشگران با مشاهده امکانات از ما می‌پرسیدند که این چابهار با این مقاصد ناب چرا امکانات ندارد؟ گردشگران عموما غصه می‌خوردند و دل شکسته می‌شدند.

آن چنان که راستی می‌گوید اکثر امکانات گردشگری حاصل تلاش شخصی محلی‌ها است و آن‌ها با در اختیار گذاشتن امکانات زندگی شخصی خود سعی می‌کنند خدماتی را ارائه و درآمدی کسب کنند.

راستی درباره برخی تضادهای رفتاری گردشگران با فرهنگ مردم محلی چابهار به خصوص در زمینه پوشش‌های عجیب می‌گوید: بلوچستان مردمانی نجیب دارد که اصالت فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند و پوشش برخی گردشگران برای برخی محلی‌ها چندان خوشایند نبود. متاسفانه برخی رعایت نمی‌کنند که با اعتراض محلی‌ها مواجه می‌شوند. ما همیشه به عزیزان گردشگر توصیه می‌کنیم که به فضا و فرهنگ محلی‌ها احترام بگذارند.

این فعال گردشگری بخش بزرگی از این تضاد را محصول نا آگاهی می‌داند و می‌گوید: عزیزان گردشگری که با تورلیدرهای محلی هم‌راه می‌شوند عموما چنین مسئله‌ای ندارند چون توسط تور لیدر راهنمایی می‌شوند و همراهی خوبی دارند و لجبازی نمی‌کنند. آن گروهی که با ماشین شخصی و بدون راهنمای محلی وارد فضا می‌شوند چنین مشکلی دارند که آن هم اصولا محصول ناآگاهی از فرهنگ محلی است نه لجبازی.

راستی در انتها بار دیگر بر ظرفیت‌های خاص چابهار تاکید کرد و گفت: برای رسیدن چابهار به جایگاه خودش خیلی کار پیش رو است و نیاز به حمایت است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عادل بهرامی IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    با سلام نو خدمت شما دوستداران طبیعت و گردشگران عزیز.تشکر ویژه از گروه سلام نو.و خدمت تمام مردم عزیز با توجه طبق گفته ای جناب آقای راستی همکاری لیدر محلی چابهار.هنوز زیر ساخت های خاصی برای گردشگران عزیز مثل کیش.قشم و دیگر نقاط کشور فراهم نشده بلاخص یکی از این ها برقراری خطوط پروازی به اکثریت شهر های بزرگ کشور مثل اصفهان .یزد.کرمان.و شمال.....و نبود بوم‌گردی های مجزا در خود شهر چابهار و عدم تسهیلات به کار آفرینان گردشگری منطقه.درخواست داریم از میراث فرهنگی چابهار.از سازمان منطقه آزاد چابهار با تسهیلات و حمایت های ویژه و زیر ساخت های لازم رو در جهت پیشرفت آبادانی شهر چابهار توجه خاصی داشته باشند تا به جایگاه اصلی خودش حفظ کنه .تشکر ویژه از همه لیدر محلی چابهار.بهرامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید