دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که هر فرد باید روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برنج پخته شده مصرف کند؛ در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار به طور متوسط ۸۰ هزار تومان قیمت خورده است و مصرف روزانه ۲۵۰ گرم برنج مساوی است با مصرف ماهانه ۷ کیلو و ۵۰۰ گرم برنج که ۶۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد.

تغذیه سالم در ایران چقدر هزینه دارد؟

به گزارش سلام نو، قرن نو نوشت: عوامل زیادی بر میزان کالری مورد نیاز بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. برخی عوامل را نمی‌توان کنترل کرد، مانند سن و قد و از سوی دیگر، سطح فعالیت نمونه‌ای از چیزی است که بر نیازهای کالری تأثیر می‌گذارد که می‌توان آن را کنترل کرد.

فقر یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار غیرقابل کنترل در مصرف کالری است که منجر به سوتغذیه می‌شود همان طور که زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به خبرگزاری ایلنا گفت که "افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم مشاهده شده است و بحران اقتصادی مزمن به تشدید قابل‌توجه سوءتغذیه در بخش‌هایی از ایران منجر شده است."

افزایش چاقی نیز یک مشکل جدی و جهانی است و در حال حاضر به خوبی ثابت شده است که چاقی با فقر و نابرابری ثروت مرتبط است.

اخیرا رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش ۵.۵ برابری تعداد افراد چاق و دو برابر شدن مرگ های زودرس ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی در ایران در چند دهه گذشته خبر داد.

تغذیه سالم چقدر برای ایرانیان خرج برمی‌دارد؟

تغذیه سالم یعنی خوردن انواع غذاها که مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی، احساس خوب و داشتن انرژی را به شما می دهد. این مواد مغذی شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامین ها و مواد معدنی است.

هزینه تامین پروتئین مورد نیاز یک فرد چقدر است؟

۱۰ تا ۳۵ درصد کالری باید از پروتئین تامین شود؛ متوسط نیاز بزرگسالان به غذا در روز ۲۰۰۰ کالری است و در نتیجه ۲۰۰ تا ۷۰۰ کالری آنها باید از پروتئین تامین شود که ۵۰ تا ۱۷۵ گرم است.

اگر متوسط نیاز روزانه افراد به پروتئین را ۱۱۲.۵ گرم در نظر بگیریم؛ ماهانه هر فرد باید ۳ کیلو و ۳۷۵ گرم پروتئین مصرف کند؛ در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است و تامین نیاز پروتئینی یک فرد با مرغ ماهانه ۱۸۷ هزار و ۳۱۲ تومان هزینه می‌برد.

از طرف دیگر اگر متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار را ۱۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم، تامین نیاز پروتئینی یک فرد با گوشت ماهانه ۴۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه می‌برد.

کربوهیدرات‌ها چقدر خرج روی دستمان می‌گذارند؟

دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که هر فرد باید روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برنج پخته شده مصرف کند؛ در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار به طور متوسط ۸۰ هزار تومان قیمت خورده است و مصرف روزانه ۲۵۰ گرم برنج مساوی است با مصرف ماهانه ۷ کیلو و ۵۰۰ گرم برنج که ۶۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد.

در این بین به گفته مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه نان برای هر فرد بالغ، ۳۱۰ گرم است؛ در حال حاضر هر عدد نان سنگک دولتی ۶۵۰ گرم وزن دارد و برای تامین نیاز بدن به نان باید ماهانه ۱۵ عدد نان سنگک تهیه کرد که هزینه آن ۴۵ هزار تومان خواهد شد.

هزینه تامین میوه و سبزیجات بدن چقدر است؟

دستورالعمل های غذایی توصیه می‌کنند که هر فرد روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات باید مصرف کند که مصرف ماهانه آن مساوی است با ۱۲ کیلوگرم میوه و سبزی؛ در حال حاضر هر کیلوگرم توت فرنگی به عنوان میوه فصل در بازار میوه‌ و تره‌بار ۵۰ هزار تومان قیمت خورده است و تامین ۶ کیلوگرم نیاز بدن به میوه با توت فرنگی ۳۰۰ هزار تومان هزینه ‌می‌برد.

تامین ۶ کیلوگرم نیاز بدن به سبزیجات با توجه به قیمت ۱۵ هزار تومانی هر کیلوگرم سبزی خوردن نیز ۹۰ هزار تومان تمام خواهد شد.

طبق برآوردهای صورت گرفته تامین حداقل نیاز های غذایی یک فرد در ایران ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد و این مقدار برای یک خانواده ۴ نفره ۶ میلیون تومان خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید