موشک‌های هارپون تسلیحات هدایت شونده دقیقی هستند که برای حملات نیازمند سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) می‌باشند.

پیشنهاد دانمارک به اوکراین برای ارسال موشک به این کشور

با تداوم محاصره بندر اودسا در جنوب غربی اوکراین به عنوان معبر مهم ارسال غلات به کشورهای دیگر، دانمارک به دولت کی‌یف پیشنهاد ارسال موشک هارپون را با هدف رفع محاصره دریایی آن داد.

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: طرح دانمارک برای ارسال موشک‌های ضد کشتی هارپون به اوکراین، تسلیحات پیشرفته ای در اختیار دولت کی‌یف قرار می دهد که می‌تواند با استفاده از آن محاصره دریایی روسیه را کنار زده و امکان ازسرگیری صادرات غلات را از طریق دریای سیاه فراهم کند.

هرچند کارشناسان نظامی بر این باور هستند که این امر ممکن است ماه ها برای ارتش اوکراین به طول انجامد تا بتواند این تسلیحات را در سیستم دفاعی خود ادغام کند. به عقیده ناظران این موشک ها نمی تواند به سرعت بازی را تغییر دهد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: آمریکا استفاده از موشک های هارپون را در طول جنگ سرد توسعه داد. هارپون ها دارای قابلیت های چندگانه هستند و قابل شلیک از روی کشتی، زیردریایی، هواپیما و پرتابگر های مستقر بر روی زمین هستند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به طرح دانمارک مشخص نکرد که کپنهاگ کدام مدل موشک های هارپون را به اوکراین پیشنهاد داده، اما براساس دستورالعمل این سامانه موشکی که در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت سازنده بوئینگ ارائه شده، این سامانه دفاعی برای پرتاب موشک از گزینه زمینی استفاده می کند.

هرچند پیشنهاد دانمارک مورد استقبال سران بسیاری از کشورهای غربی قرار گرفته و آستین این اقدام دولت کپنهاگ را ستوده است، اما این کشور به طور علنی در مورد محموله تسلیحات اظهارنظری نکرده است.

موشک های هارپون تسلیحات هدایت شونده دقیقی هستند که برای حملات نیازمند سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) می باشند.

«الکسی موراویف» کارشناس ارتش روسیه در دانشگاه کرتین استرالیا در این مورد تشریح کرد که دولت کی‌یف می تواند از اطلاعات ناتو برای هدف گیری دقیق هارپون ها استفاده کند.

این نخستین بار نیست که کشورهای غربی علاوه بر ارائه تسلیحات، کمک های اطلاعاتی قابل توجهی به اوکراین ارائه می کنند. در ماه آوریل (فروردین) واشنگتن با ارائه اطلاعات دریایی به کی‌یف، کمک کرد تا رزم ناو "ماسکوا" را رد دریای سیاه غرق کند.

همزمان برخی ناظران معتقد هستند که روسیه ارائه کمک های اینچنینی از سوی غرب را اقدامی تنش زا از جانب ناتو تلقی می کند. گفته می شود چنانچه نیروهای کی‌یف به درستی آموزش ببینند و موشک ها به درستی در سامانه دفاع ساحلی اوکراین ادغام شوند، هارپون ها می توانند کشتی های جنگی روسیه را مجبور به فاصله گرفتن از خط ساحلی کنند. شرایطی که می تواند به معنای تقویت مبارزه با گرسنگی جهانی باشد.

 اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم و ذرت در سال ۲۰۲۰ در جهان بود و تضعیف محاصره روسیه می تواند راهی موثر برای عرضه جهانی غذا و کاهش بهای مواد غذایی باشد.

اما موراویف هشدار داد که روسیه استفاده اوکراین از هارپون را بی پاسخ نمی گذارد و احتمالا با تشدید تلاش ها برای تصرف بندر "اودسا" در ساحل دریای سیاه، جنگنده‌های اوکراینی را مجبور به دورشدن از کشتی‌های روسی کند.

وی همچنین تاکید کرد که مسکو ممکن است برای مقابله با هارپون ها به قابلیت جنگاوری زیردریایی های خود روی آورد، چراکه به گفته این کارشناس ارتش روسیه این موشک ها عمدتا برای حمله به کشتی های جنگی طراحی شده اند، نه زیردریایی ها.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید