این تالاب دارای مساحت ۶۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع متوسط ۱۲۷۷ متری از سطح دریا قرار دارد. این تالاب در یک منطقه ساحلی بطور کلی مسطح که در اصل بخشی از شوره زارهای ساحلی دریاچه ارومیه می‌باشد ایجاد شده است.

سولدوز تالابی وصف نشدنی در آذربایجان‌غربی

به گزارش سلام نو، وجود تالاب ‌های متعدد در آذربایجان غربی و تنوع زیستی گونه های جانوری در این تالاب‌ ها و اطراف آنها سبب پیدایش مظاهر زیبای خدادادی شده است. آذربایجان غربی با ۳۰ تالاب دایمی و فصلی از استان ‌های داری زیستگاه‌ های بسیار مطلوب آبی است که هر سال با شروع فصل تابستان میزبان گردشگران است. در این میان تالاب "سولدوز" در ۲۵ کیلومتری نقده زیستگاه مطلوبی برای پرندگان است و سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه می شود. تالاب سولدوز نقده یک منطقه حفاظت شده بوده و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و سیار حیوانات در آن ممنوع و با متخلفان برابر مقررات برخوردهای قانونی صورت می ‌گیرد.

سولدوز تالابی وصف نشدنی در آذربایجان‌غربی

تالاب سولدوز در ۲۵ کیلومتری نقده واقع شده و در سال ۱۳۸۰ احیاء و هم اکنون وضعیت مطلوب زیستگاهی آن سبب مهاجرت پرندگان و سایر جانداران به این منطقه شده است. این تالاب که در ۳ کیلومتری شمال شرق تالاب یادگارلو واقع شده و از طریق زهکش حسنلو سیراب میشود، زیستگاه مهم پرندگان آبزی از جهت توقف گاه زمستانی، تغذیه و تخمگذاری است. اگر علاقمند به پرنده نگری هستید می توانید در پاییز و زمستان بخصوص در ماه های اسفند تا فروردین حجم بسیار زیادی از پرندگان مختلف را در این تالاب از نزدیک مشاهده نمایید.

سولدوز تالابی وصف نشدنی در آذربایجان‌غربی

شرایط جغرافیایی

تالاب سولدوز در ساحل جنوبی دریاچه ارومیه در حومه شهرستان نقده در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۰۲ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۳۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی قرار دارد. این تالاب دارای مساحت ۶۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع متوسط ۱۲۷۷ متری از سطح دریا قرار دارد. این تالاب در یک منطقه ساحلی بطور کلی مسطح که در اصل بخشی از شوره زارهای ساحلی دریاچه ارومیه می باشد ایجاد شده است. البته در سمت غربی اراضی به طرف کوهپایه شیبدار است و ارتفاع آن از ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ متغیر می باشد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3400/solduz-34.jpg


شرایط اقلیمی

تالاب سولدوز دارای اقلیم استپی سرد، زمستان‏ های طولانی و تابستان ‏های معتدل و نسبتا گرم است. منطقه دارای اقلیم نیمه خشک سرد می باشد. بیشترین نزولات آسمانی متعلق به فصل زمستان و بهار بوده و در فصل تابستان یا به طورکلی بارش وجود ندارد و یا میزان آن بسیار کم است.

حوزه آبریز و منابع تأمین آب

تالاب سولدوز، در انتهای حوزه ‏‍‍‍‍‎های آبریز رودخانه گدار چای قراردارد و بخش مهمی از خروجی کانال زهکش سد مخزنی حسنلو آب آن را تامین می کند. منابع آبی سطحی از قبیل زهکش سد حسنلو نیز دارد  است. در حال حاضر زهکش سد حسنلو آب مازاد مخزن سد حسنلو و بخشی از روان آب‌ های سطحی از حوضه آبریز را جمع‌ آوری و به تالاب سولدوز تخلیه می ‌نماید.

زیست جانوری

بیش از ۴۰ گونه پرنده ‌آبزی و کنارآبزی در تالاب ‌های شهرستان نقده شناسایی شده اند. پرندگان مهاجر مدتی را در تالاب ‌های این شهرستان به منظور استراحت و تغذیه سپری می ‌کنند و سپس با کاهش دمای هوا در این منطقه، کوچ خود را به مناطق جنوبی ‌تر ادامه می ‌دهند. علاوه بر غازهای خاکستری هزاران قطعه پرنده مهاجر و بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌ چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در تالاب ‌های این شهرستان مشغول استراحت و تغذیه هستند.
غاز خاکستری با ۸۳ سانتی‌ متر طول بزرگترین پرنده‌ منطقه است که دارای منقاری ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردن خاکستری و پاهای صورتی رنگ است، بدن و زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه‌ های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می‌ کند. این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق‌ ها، دشت‌ های سیلابی، ساحل دریاچه ‌ها و رودخانه ‌ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می ‌سازد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3400/solduz-28.jpg


پوشش گیاهی

خاک های منطقه تالاب بسیار شور و مرطوب است که با حرکت به سمت کوهپایه ها کیفیت خاک بهتر شده و دارای پوشش گیاهی تیپ خاک‌ های غیر شور تغییر شکل می دهد. در هر نمونه نمک‌ های موجود در خاک عموما از نوع کلرور سدیم می باشد. اراضی منطقه تالاب بسیار شور و عملا بجز برای کاربری های بسیار ویژه، قابل استفاده نیست. استفاده از تالاب نیز بصورت برداشت نی و شکار پرنده است. مناطق اطراف تالاب عموما پوشیده از هالوفیت بوده و در موارد بسیار معدودی برای چرای گوسفندان مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

زمین شناسی

تالاب اصلی در دو فرورفتگی کم عمق در ساحل دریاچه ارومیه ایجاد شده است. یک بیرون زدگی کم ارتفاع در شمال شرقی تالاب وجود دارد که بند خاکی سولدوز به دامنه آن متصل شده است. در سمت غرب بند خاکی به دامنه ارتفاعات غربی تکیه دارد. نقشه های زمین شناسی در منطقه نیز نشان می دهد از سمت جنوب و غرب از سازند های سنگ آهکی تشکیل شده است. بیرون زدگی شمال شرق تالاب نیز از سازند قم است که از سنگ آهک متراکم تشکیل شده است. همین سازند سنگ کف آبرفت دشت و منطقه تالاب را تشکیل می دهد.

سولدوز تالابی وصف نشدنی در آذربایجان‌غربی

موقعیت مکانی

تالاب های بین المللی، سیران گولی، یادگارلو، حسنلو، سولدوز گولی و… که سالانه مأمن مناسبی برای پرندگان مهاجر و محلی می باشند در قسمت شمال شرقی شهرستان واقع و از یک کیلومتری شرق سه راه محمد یار شروع و تا ساحل دریاچه ارومیه پراکنده هستند. تالاب سولدوز در در ۲۵ کیلومتری نقده و سه کیلومتری تالاب یادگارلو واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید